Nexteer Automotive zainwestuje 12 milionów dolarów w technologię układów kierowniczych dla samochodów hybrydowych i elektrycznych
Koncern Nexteer Automotive, posiadający swoje największe fabryki w Polsce, zainwestuje ok. 12 mln USD w nową infrastrukturę testową, która pomoże w stworzeniu ciszej i płynniej pracujących elektrycznych układów kierowniczych (EPS) dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Technologie rozwijane inwestycji mają zapewnić hybrydowym i elektrycznym modelom światowych producentów poprawę komfortu jazdy.
Produkowane obecnie samochody charakteryzują się coraz mniejszym poziomem hałasu we wnętrzu pojazdu. Wpływ na to ma nie tylko lepsze wyciszenie komory silnika czy wnętrza samochodu, lecz także używanie elektrycznych i hybrydowych układów napędowych bądź takie systemy, jak np. start-stop. Jak wskazują inżynierowie Nexteer Automotive, redukcja decybeli wytwarzanych przez dźwięk silnika skłoniła światowych producentów do obniżenia hałasu innych podzespołów, w tym układów kierowniczych.
– Obecnie, by zwiększyć poziom komfortu swoich nowych modeli, producenci samochodów domagają się coraz bardziej wyrafinowanych, niemal bezgłośnych elektrycznych układów kierowniczych. Zaawansowana infrastruktura testowa pozwoli naszym inżynierom na gromadzenie nowych danych dotyczących interakcji elektrycznych systemów wspomagania z innymi systemami podwozia. W dłuższej perspektywie nasza inwestycja w zakresie badania hałasu i eliminowania wibracji systemów EPS pozwoli także koncernom na rozwiązanie kwestii hałasu i drgań już w początkowym procesie projektowania samochodu a także obniżenie kosztów rozwoju produktu, mówi Paul Poirel, główny inżynier Nexteer Automotive Europe.
Najczęstszymi źródłami dźwięków niektórych systemów EPS, są piski, hałas obrotowy, grzechotanie oraz stuki powstające w momencie kręcenia i zmiany kierunku ruchu koła kierownicy. Przeciwdziałać mają temu precyzyjne konstrukcje mechaniczne oraz zaawansowane oprogramowanie sterujące systemem wspomagania.
– Jako inżynierowie Nexteer Automotive jesteśmy zaangażowani w projektowanie pojazdów od samego początku prac nad danym modelem, nawet na trzy-, cztery lata przed rozpoczęciem produkcji. Podczas wstępnych faz projektowania konkretnego modelu gromadzimy i analizujemy dane z testów drogowych, które przekazujemy następnie do naszego działu rozwoju. To pozwala nam na osiągnięcie właściwego kompromisu pomiędzy pracą części mechanicznych a oprogramowaniem układu EPS, mówi Abdellatif Boudia, NVH menedżer i inżynier systemów EPS w Nexteer Automotive Automotive Europe.
Precyzyjna kontrola tolerancji mechanicznych i konstrukcja silnika elektrycznego pozwala firmie zminimalizować hałas powstający w czasie obracania koła kierownicy, chroniąc przed uciążliwymi dla kierowcy wibracjami. Ponadto oprogramowanie elektrycznych układów EPS w danym modelu dostrajane jest do lokalnych warunków drogowych regionu, w którym model ten jest sprzedawany. Inżynierowie Nexteer Automotive prowadzą również codzienne kontrole w komorze akustycznej, pozwalające na bieżąco badać produkowane przez nich systemy EPS pod względem hałasu.
Inwestycje w nową infrastrukturę testową Nexteer w siedzibie firmy w Saginaw poprawię wykorzystanie danych z testów na stanowiskach badawczych i tych uzyskanych na torze testowym. Firmowy tortestowy będzie rozbudowany w celu poszerzenia możliwości symulacji rzeczywistych warunków drogowych.
Nexteer Automotive jest globalną firmą produkującą układy kierownicze ze wspomaganiem hydraulicznym i elektrycznym, kolumny kierownicze oraz produkty do układów jezdnych dla producentów oryginalnych podzespołów. Dla 60 klientów Nexteer Automotive pracuje sztab 10 000 osób, wykonujących zadania w 20 fabrykach, 6 centrach inżynieryjnych oraz 15 centrach obsługi, położonych w Ameryce Północnej i Południowej, Europie oraz Azji. Wśród klientów Nexteer Automotive znajdują się: GM, Fiat, Ford, Toyota, Chrysler, PSA Peugeot Citroen oraz producenci z Indii, Chin oraz Ameryki Południowej.
W Polsce znajdują się dwa zakłady Nexteer Automotive: w Gliwicach oraz Tychach, zatrudniające łącznie ok. 1 300 osób. W trakcie roku produkują one ok. 3 mln układów i kolumn kierowniczych. W obrębie tyskiej fabryki funkcjonuje także centrum inżynieryjne, które tworzy rozwiązania dla samochodów osobowych produkowanych przez klientów firmy – globalne koncerny samochodowe.