Yamaha Motor Co., BMW Motorrad i Honda Motor Co. nawiązały współpracę w zakresie poszerzenia aplikacji C-ITS (inteligentnych systemów komunikacji) o jednoślady. Inicjatywa będzie nosiła nazwę Connected Motorcycle Consortium. Zgodnie porozumieniem podpisanym w 2014 roku przez wszystkich członków Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli ACEM (acem.eu) zasady C-ITS będą sukcesywnie wdrażane od 2020 roku. W celu przyspieszenia procesu trzej producenci jednośladów rozpoczynają współpracę w zakresie C-ITS już dzisiaj.
Nawiązanie współpracy zostało ogłoszone 6 października br. na światowym kongresie ITS w Bordeaux, we Francji, który jest największym światowym forum inteligentnych systemów transportu i związanych z tym usług. Trzej nowi partnerzy zaprosili także pozostałych producentów motocykli do udziału w powołanym konsorcjum tak, aby wspólnie pracować nad dalszym podwyższaniem bezpieczeństwa motocykli.
„Mając na uwadze przyspieszenie wdrażania kolejnych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo motocykli, zamierzamy ścisłe współpracować w dziedzinie implementacji zasad C-ITS w sektorze motocykli i skuterów” – powiedział Tetsuo Suzuki, dyrektor operacyjny Honda Motor Co. Takaai Kimura, szef Centrum Technologii, wiceprezydent i dyrektor wykonawczy Yamaha Motor Co. dodał: „Nasze firmy są już aktywnymi uczestnikami Car2Car Communication Consortium, w ramach którego współpracujemy m.in. z producentami samochodów ciężarowych i osobowych nad wspólnymi standardami i specyfikacjami. Zdajemy sobie jednak sprawę, że szczególne wymogi dotyczące motocykli wykraczają poza możliwości tego konsorcjum. Kolejnym logicznym krokiem staje się więc nawiązanie współpracy poświęconej wyłącznie wyzwaniom, które dotyczą jednośladów”.
„Naszym celem jest promowanie możliwie szybkiego i całościowego stosowania systemów C-ITS w jednośladach w celu zwiększania bezpieczeństwa. Dlatego też do udziału w tej inicjatywie zachęcamy wszystkie inne firmy” – wyjaśnia prof. dr Karl Viktor Schaller, wiceprezydent ds. rozwoju BMW Motorrad.
Poparcie Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli
„Ta inicjatywa pozostaje w zgodzie ze strategią bezpieczeństwa ruchu drogowego ACEM i pokazuje skłonność branży motocyklowej do podwyższenia bezpieczeństwa użytkowników motocykli w oparciu o propozycje naprawdę konkretne i praktyczne” – skomentował Antonio Perlot, sekretarz generalny ACEM.
Technologie ITS wkładem w bezpieczeństwo motocyklistów
Prawidłowo zaplanowane i należycie wdrożone technologie ITS stanowią potencjalne rozwiązania w zakresie dalszego wzrostu bezpieczeństwa i efektywności wszelkich systemów transportu, szczególnie w branży motocyklowej.
Idea ITS wymaga zintegrowania technologii informacyjnych oraz informatycznych w odniesieniu do infrastruktury transportu, pojazdów i użytkowników. Podstawowe aplikacje działają obecnie w ramach nawigacji GPS, która udostępnia informacje w czasie rzeczywistym – dotyczące przykładowo tras alternatywnych, które wyliczane są na bazie doniesień o korkach drogowych. Zintegrowana łączność bezprzewodowa między pojazdami umożliwi z kolei wybór tras przejazdów długodystansowych i najszybszych połączeń w miastach.
Ocenia się, że technologie ITS przyniosą wymierne korzyści dla bezpieczeństwa kierowców jednośladów również dzięki możliwości elektronicznej komunikacji między kierowcami motocykli i pozostałych pojazdów na drodze.
Yamaha, BMW i Honda pozyskały istotną wiedzę w zakresie technologii komunikacji między pojazdami. Na przykład, na równi z producentami samochodów i ich poddostawcami, BMW Motorrad dołączył do przedsięwzięcia simTD (simtd.de) – wielkoskalowego testu prowadzonego wokół Frankfurtu na pojazdach połączonych systemowo. Z kolei Honda i Yamaha uczestniczyły w europejskim projekcie testowym ITS pod nazwą DRIVE C2X (drive-c2x.eu).
Bazując na doświadczeniach zgromadzonych podczas testów realizowanych w naturalnych warunkach, Yamaha, BMW i Honda zdecydowały się połączyć siły na rzecz oceny wpływu wspólnych systemów inteligentnego transportu (C-ITS) na bezpieczeństwo jazdy motocyklowej.
Systemy ITS dla motocykli będą inne niż dla samochodów
Systemów ITS stworzonych do samochodów nie można w prosty sposób przetransferować na motocykle. Ze względu na ograniczenie dostępnej przestrzeni zespoły elektroniczne muszą być zminiaturyzowane, a ponadto odporne na wilgoć, kurz i drgania. Budowa oprogramowania i stosowane algorytmy muszą też uwzględniać specjalne uwarunkowania wynikające z innej dynamiki prowadzenia jednośladu.
Zdjęcia wysokiej rozdzielczości oraz inne wersje językowe dostępne są na simtd.deoraz drive-c2x.eu.
motormania.com.pl