Volvo Car Group zamierza utworzyć spółkę typu joint venture ze szwedzkim producentem baterii – Northvolt – aby wspólnie projektować i produkować ekologicznie zrównoważone baterie do samochodów elektrycznych.
Pierwszym krokiem w ramach joint venture 50/50 Volvo Car Group i Northvolt będzie utworzenie centrum badawczo-rozwojowego w Szwecji, które rozpocznie działalność w 2022 roku.
– Centrum będzie bazowało na posiadanej przez obie firmy wiedzy dotyczącej baterii, co pozwoli opracować najwyższej klasy i najnowszej generacji ogniwa bateryjne i technologie integracji pojazdów, które zostaną przeznaczone do użytku samochodów Volvo i Polestar – czytamy w komunikacie.
Nowa europejska gigafabryka, która ma być napędzana w 100 proc. czystą energią, zatrudni około 3 000 osób. Nie podjęto jeszcze decyzji odnośnie jej lokalizacji.
W ramach planowanego joint venture zostanie także wybudowana nowa gigafabryka w Europie o potencjalnej pojemności wynoszącej nawet 50 gigawatogodzin (GWh) rocznie. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na 2026 rok.
Volvo Car Group planuje także zakupić 15 GWh ogniw bateryjnych na rok z istniejącego zakładu produkcji baterii Northvolt Ett w Skellefteå, Szwecji, począwszy od 2024 roku.
Współpraca z Northvolt wesprze ambitne plany elektryfikacji Volvo Cars, które planuje, że do połowy obecnej dekady 50 proc. sprzedawanych przez nich samochodów będzie napędzane elektrycznie, a do 2030 roku zamierza sprzedawać wyłącznie samochody elektryczne.
Obecnie produkcja baterii dla samochodów elektrycznych Volvo Car Group reprezentuje znaczną część całkowitego poziomu emisji dwutlenku węgla w cyklu życia samochodu. Dzięki współpracy z Northvolt, którego misją jest zrównoważona produkcja, Volvo Car Group może zmniejszyć ślad węglowy związany z pozyskiwaniem i produkcją baterii do przyszłych samochodów.
– Współpraca z Northvolt zapewni nam dostawę wysokiej jakości, zrównoważonych ogniw bateryjnych, które wspomogą naszą transformację w przedsiębiorstwo samochodów o napędzie wyłącznie elektrycznym. Wesprze także nasze wewnętrzne możliwości rozwoju– powiedział Håkan Samuelsson, dyrektor naczelny Volvo Car Group.
– Własny rozwój nowej generacji technologii ogniw bateryjnych, wspólnie z Northvolt, pozwoli nam zaprojektować baterie dostosowane do kierowców Volvo i Polestar – dodał Henrik Green, dyrektor ds. technologii w Volvo Cars.
Volvo Cars poda więcej szczegółów dotyczących mapy drogowej przyszłych technologii na Volvo Cars Tech Moment, które odbędzie się 30 czerwca. Współpraca i joint venture podlegają ostatecznym negocjacjom i uzgodnieniom między stronami, w tym zatwierdzeniu przez zarząd.
Volvo Car Group
Volvo Cars zostało założone w 1927 roku. Od 2010 roku Volvo Cars jest własnością Zhejiang Geely Holding. Główna siedziba, rozwój produktu, marketing i administracja Volvo Cars znajdują się głównie w Göteborgu w Szwecji, natomiast główna siedziba na region Azji i Pacyfiku znajduje się w Szanghaju. Centralne zakłady produkcyjne samochodów są usytuowane w Göteborgu (Szwecja), Gandawie (Belgia), Karolinie Południowej (USA), Chengdu i Daqing (Chiny), podczas gdy silniki są produkowane w Skövde (Szwecja) i Zhangjiakou (Chiny), a elementy karoserii w Olofström (Szwecja).
W roku finansowym 2020 Volvo Car Group odnotowało zysk operacyjny w wysokości 8,5 SEK (14,3 SEK w 2019 roku). Przychody w tym okresie wyniosły 262,8 SEK (274,1 SEK). Za cały rok 2020 globalna sprzedaż osiągnęła 661 713 samochodów (705 452), co oznacza spadek o 6,2% w porównaniu z rokiem 2019.
Polestar
Polestar jest niezależną szwedzką marką samochodów klasy premium założoną przez Volvo Cars i Geely Holding w 2017 roku. Siedziba firmy znajduje się w Göteborgu, Szwecji, a produkowane przez nią pojazdy są dostępne i jeżdżą po drogach dziesięciu światowych rynków w Europie, Ameryce Południowej i Chinach. W 2021 roku Polestar rozszerza swoją działalność na osiem nowych rynków w Europie oraz w regionie Azji i Pacyfiku. Obecnie Polestar produkuje dwa rodzaje elektrycznych samochodów sportowych.
Northvolt
Northvolt to europejski dostawca ogniw i systemów bateryjnych wytwarzanych w sposób zrównoważony dla środowiska. Firma została założona w 2016 roku z misją budowy najbardziej ekologicznej baterii na świecie o minimalnym śladzie węglowym i najwyższych możliwościach recyklingu, aby zapewnić europejską transformacji ku zdekarbonizownej przyszłości. Northvolt zatrudnia ponad 1100 pracowników 76 różnych narodowości w swoich lokalizacjach w Szwecji, Niemczech i Polsce. Do partnerów biznesowych i klientów Northvolt należą m.in. ABB, BMW Group, Scania, Siemens, Vatenfall, Vestas i Volkswagen Group.
Od 2018 firma funkcjonuje w Polsce pod nazwą Northvolt Poland Sp. z o.o. Spółka została zawiązana, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na kompletne systemy bateryjne. W zakładzie w Gdańsku produkuje systemy magazynowania energii oraz moduły bateryjne zastępujące silniki spalinowe w maszynach wykorzystywanych w przemyśle. Obecnie firma Northvolt Poland planuje zwiększyć swoje zdolności produkcyjne, inwestując w Gdańsku 200 mln USD w budowę wysoce zautomatyzowanego zakładu produkcyjnego o powierzchni 50 tysięcy m².