Ege Kimya zdecydowało się na budowę fabryki komponentów baterii do aut elektrycznych w Parku Przemysłowym Nowoczesnych Technologii w Stargardzie (woj. Zachodniopomorskie). W tym celu firma zakupiła 11 ha ziemi.
W nowym zakładzie tureckiej firmy Ego Kimya będą wytwarzane siarczany niklu i kobaltu, czyli niezbędnych komponentów do produkcji akumulatorów. W Stargardzie Turcy nie będą jednak chcieli koncentrować się tylko na produkcji. Zostanie tam również otwarty dział badawczo-rozwojowy, gdzie będą opracowywane innowacje dla sektora elektromobilności, głównie europejskiego.
„Kolejny raz oferta, którą stworzyliśmy, spotkała się z uznaniem międzynarodowego koncernu. To dobra wiadomość, zwłaszcza że Ege Kimya po raz pierwszy inwestuje poza Turcją. Ze Stargardu na rynek europejski powędrują składniki przyczyniające się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Poza tym zyskamy kolejne miejsca pracy i wpływy do budżetu miasta z podatków.” – mówił o inwestycji Rafał Zając, prezydent Stargardu.
Stargard dla Turków okazał się kluczowy ze względu na swoje położenie.
„Zdecydowaliśmy się na inwestycję w północno-zachodniej Polsce przede wszystkim ze względu na bliskość potencjalnych klientów. Dodatkowymi argumentami przemawiającymi na korzyść Stargardu była dostępność mediów umożliwiających zaawansowaną produkcję chemiczną, dostęp do linii kolejowej, drogi szybkiego ruchu oraz bliskość portu w Świnoujściu. Nasza fabryka w Polsce dzięki lokalizacji oraz wykorzystaniu zielonych źródeł energii pozwoli na zminimalizowanie śladu węglowego samochodów elektrycznych produkowanych w Europie.” – mówił Erez Navaro, Członek Zarządu Ege Kimya.
Fabryka będzie budowana w duchu zeroemisyjności. Ege Kimya podkreśla zresztą, że zależy jej na zmniejszeniu śladu węglowego, obniżenia emisji gazów cieplarnianych. Dlatego istotna była dla niej odpowiednia lokalizacja, a także zaprojektowanie fabryki tak, by wykorzystywała bezemisyjne technologie i odnawialne źródła energii.
„Nasza fabryka w Polsce dzięki lokalizacji oraz wykorzystaniu zielonych źródeł energii pozwoli na zminimalizowanie śladu węglowego samochodów elektrycznych produkowanych w Europie.” – kontynuował Erez Navaro, Członek Zarządu Ege Kimya.
Zgodnie z harmonogramem, turecka firma najpierw zajmie 1/3 terenu, w kolejnych latach planuje dalsze rozbudowy. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na połowę 2024 roku.
Źródło: www.evertiq.pl