Technologia Li-S już wkrótce przyszłością w motoryzacji

LISA to projekt, który ma na celu szybki rozwój technologii akumulatorów litowo-siarkowych, które stanowić mają atrakcyjną i bezpieczniejszą alternatywę dla Li-Ion w branży motoryzacyjnej. Już teraz jest to technologia warta uwagi. LISA ma poprawić jej osiągi nawet kilkukrotnie.
Ogólnoeuropejski projekt LISA („Lithium Sulphur for Safe Road Electrification”) został ustanowiony, by sprostać zadaniu opracowania technologii akumulatorów litowo-siarkowych, które mają stanowić bezpieczniejszy i lżejszy odpowiednik dla technologii litowo-jonowych. Opracowanie to skupiać się ma na przygotowaniu tej technologii do masowej produkcji i wykorzystania w samochodach elektrycznych przyszłości.

Projekt rozpoczyna swoje życie z początkiem 2019 roku (1 stycznia), ma trwać 43 miesięcy i łączyć ze sobą 13 europejskich partnerów. Wśród nich znajdziemy: OXIS Energy (producenta ogniw Li-S w obecnej generacji) i Renault.

Celem jest zastąpienie popularnych ogniw Li-Ion, które stawiają pewne ograniczenia, jeśli chodzi o ich masowe wykorzystanie w pojazdach elektrycznych. Nowe ogniwa mają pomóc w zwiększeniu zasięgu takich pojazdów i poprawie bezpieczeństwa (poprzez wykorzystanie hybrydowego, niepalnego elektrolitu), tworząc pojedyncze ogniwa o pojemności 20 Ah.

Osoby pracujące w ramach projektu LISA będą rozwiązywać różne problemy, jak np. problem wąskiego gardła związanego z ochroną metalicznego litu, poprawie mocy i gęstości energetycznej, a także obniżaniu kosztów (co jest jednym z najważniejszych kryteriów przy doborze źródła energii dla pojazdów elektrycznych – EV). Uwaga skupi się także na trwałości technologii, pod względem środowiskowym, ale też ekonomicznym (dostępności materiałów, takich jak lit).

Projekt ma zostać zakończony w stanie pełnej gotowości użytkowej. Dzisiejsze technologie Li-S są o połowę lżejsze niż Li-Ion i osiągnęły zaledwie 10% teoretycznej gęstości energii, jaką są w stanie zaoferować (2600 Wh/kg). Prototypowe cele utrzymują obecnie poziom około 250-300 Wh/kg.


© OXIS Energey

Poziom dwukrotnie wyższy (600 Wh/kg, około 800 Wh/l) jest możliwy do osiągnięcia stosunkowo niedługo, poprzez udoskonalenie materiałów, komponentów i procesów produkcyjnych. Projekt LISA ma dodatkowo na celu pracę nad bezpieczeństwem litowo-metalowym oraz elektrolitem ‘solid-state’, integrując to z nowymi technikami procesowymi, które mogą być wykorzystanie na liniach produkcyjnych w dość bliskiej przyszłości.

LISA świetnie wpisuje się w strategię biznesową OXIS Energy, jeśli chodzi o wdrożenie tej technologii w rynek motoryzacyjny (i ogólnie pojęty rynek transportowy). Mowa tu nie tylko o samochodach osobowych, ale też ciężarowych i autobusach. Współpraca z obecnymi partnerami (w tym: LEITAT, Arkema, Cranfield University, IWS Fraunhofer oraz wspomniany Renault), oraz z wieloma nowymi (np. Varta Micro Battery, CIC Energigune, ARKEMA, ACCUREC Recycling, Optimat), to szansa na szybki rozwój tej technologii, zapewniając wydajną i bezpieczną elektryfikację branży motoryzacyjnej.

Efekty wykonanych prac w ramach tego projektu będą też sporym wkładem w rozwój innych technologii, w tym Li-Ion i ich odpowiedników ‘solid-state’.

Źródło: www.evertiq.pl