Co wybrać: nowe Ferrari czy 4-pokojowe mieszkanie na warszawskim Wilanowie? A może zamiast jednego Ferrari kupić 36 Fiatów Panda ? Ktoś powie, że to abstrakcyjny dylemat. Niekoniecznie. Wystarczy mieć wolne 1,28 mln zł, by stanąć przed podobnym wyborem.
Średnia cena kupowanego w Polsce nowego modelu Ferrari sięga ok. 1,28 mln zł i jest to kwota, za którą można kupić albo jedno nowe, 150-metrowe mieszkanie w Wilanowie, albo 36 równie nowych Pand. Jeśli przyjąć, że auta zmieniamy co 3-4 lata, to okaże się, że wystarczy nam małych Fiatów do końca długiego życia. Czy równie długo wytrzyma w dobrej kondycji jedno Ferrari? Wątpliwe, choć niewykluczone. Pewne jest natomiast, że włoskie superauto nie zaoferuje nam tyle miejsca do spania, co 4-pokojowy apartament. Nie za to jednak kochamy Ferrari oraz inne samochody z kategorii aut super luksusowych.
Jeśli jednak zdecydujemy się na zakup Ferrari jako służbowej pomocy drogowej, nasze uczucie do samochodów z czarnym koniem na masce zostanie dodatkowo wynagrodzone. W kieszeni pozostanie nam średnio ponad 229 tys. zł z tytułu odliczenia kwoty podatku VAT od auta firmowego. Za tę sumę naszą flotę samochodów możemy jeszcze uzupełnić o 3 Skody Octavie lub 5 Dacii Sandero lub 6 Fiatów Panda. O apartamencie w prestiżowej lokalizacji w Warszawie możemy jednak zapomnieć. Ale na dwupokojowe mieszkanie na obrzeżach miasta jeszcze starczy.
Przeciętny nabywca nowego samochodu w Polsce raczej nie ma takich dylematów. Skoda, Volkswagen, Toyota, Ford – tak wygląda czołówka najpopularniejszych marek w Polsce. Średnio na prywatne auto Polak wydał w 2013 roku prawie 72 tys. zł, nieco bardziej rozrzutny był, gdy kupował samochód służbowy – taki zakup kosztował go średnio 91,4 tys. zł.
Elita na polskich drogach
A jak prezentuje się zestawienie liderów najbardziej elitarnych segmentów rynku samochodowego? Ulicom polskich miast daleko do widoków jakie podziwiać mogą miłośnicy motoryzacji z bogatszych metropolii europejskich. Gdyby jednak dobrze się przypatrzyć, to można wyłowić nieco ciekawych okazów. Tym bardziej, że w 2013 roku Polacy kupili 61 nowych aut z kategorii najbardziej luksusowych, o łącznej wartości 59.880.902 zł. Mało? Jeśli dodać auta premium, to już łączna wartość segmentu aut luksusowych i premium sięgnie 4.619.431.373 zł czyli ok. 20% rynku. Jest więc o co walczyć.
1.Maserati 17 egzemplarzy (2012 | 2)
Średnia cena ważona: 652.389 PLN
Pierwsza pozycja w 2013 roku przypadła marce, o której do niedawna z pewnością niewiele osób spoza szerokiego grona miłośników motoryzacji słyszało. Być może dzięki nowemu importerowi, a być może dzięki połączeniu sportowych walorów Ferrari i praktyczności aut Fiata, którego własność Maserati stanowi.
2.Bentley 16 egzemplarzy (2012 | 2)
Średnia cena ważona: 940.431 PLN
O jedną sztukę Bentley przegrał w 2013 roku z Maserati, przez co zajął drugie miejsce w zestawieniu (2013 – 16 szt.; 2012 – 10 szt.). Połączenie niemieckiej precyzji i brytyjskiej tradycji pozwala Bentleyowi nawiązywać do sukcesów jakie na polskim rynku odnosi inna marka koncernu z Wolfsburga: Skoda.
3. Ferrari 15 egzemplarzy (2012 | 11)
Średnia cena ważona: 1.277.204 PLN
O jedną sztukę mniej od Bentleya zarejestrowano w Polsce w minionym roku samochodów Ferrari co pozwoliło zająć włoskiej marce z rumakiem w herbie najniższą pozycję na podium – 3 miejsce, czyli dokładnie tak samo jak w ostatnim sezonie F1.
4. Aston Martin 9 egzemplarzy (2012 | 4)
Średnia cena ważona: 1.215.037
Czwarty jest Martin. Aston Martin. Dziewięć sztuk kupionych w 2013 roku to ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej, jednak samochód Bonda wciąż stanowi egzotyczny widok na Polskich ulicach. Zresztą typowy agent też nie nazywa się u nas James, a swojsko i po prostu Tomek.
5. Rolls Royce 3 egzemplarze (2012 | 3)
Średnia cena ważona: 1.000.000 PLN
Sporo mniej, bowiem jedynie 3 zarejestrowali Polacy Rolls Royce’ów, przez co marka plasuje się na pozycji nr 5. Odległa pozycja Brytyjczyków z Goodwood w rankingu może dziwić. W końcu Rolls Royce jest większy i pojemniejszy od typowego Astona czy Ferrari zatem nie tylko można się w nim pokazać, ale jeszcze śmiało wybrać się Rollsem z całą rodziną nad morze, bądź na weekend za miasto, na działkę.
6. Lamborghini 1 egzemplarz (2012 | 1)
Średnia cena ważona: brak w oficjalnej ofercie
Na polskich drogach najtrudniej byłoby wypatrzyć Lamborghini, zajmujące szóste miejsce w rankingu sprzedaży super samochodów. Przynajmniej jeśli chodzi o auta włoskiego producenta traktorów zarejestrowane w 2012 i 2013 roku. Polsce przybyły w tych latach dwa takie okazy. Czyżby reklama jaką robi marce Mariusz Pudzianowski prezentując się w swoim żółtym Murcielago odnosiła skutek?
Na co dzień i od święta
Pomiędzy segmentem aut superluksusowych a popularnych sytuuje się klasa aut premium. I choć widok jej przedstawicieli nie przyspiesza tak rytmu serca jak czynią to auta pokroju Lamborghini, Ferrari, czy Aston Martina to dla większości Polaków modele tego segmentu i tak pozostają w sferze marzeń. Dość powiedzieć, że średnia cena pojazdu to 229.650 PLN (czyli, przypominamy, tyle ile wynosi kwota VAT od średniego Ferrari). W sumie na zarejestrowane w Polsce nowe auta marek premium wydano w 2013 roku 4 559 550 471 PLN (czyli prościej: prawie 4,56 mld zł). Jak kształtuje się pierwsza dziesiątka tego segmentu? Szczegóły poniżej.
1. BMW 6269 egzemplarzy (2012 | 5555)
Średnia cena ważona: 194.992 PLN
Kwota wystarczyłaby na zakup BMW serii 5 ze 184-konnym silnikiem diesla i ośmiobiegową skrzynią automatyczną.
2. Mercedes 5667 egzemplarzy (2012 | 4838)
Średnia cena ważona: 188.266 PLN
Mniej więcej tyle kosztowałaby E-klasa z dwulitrowym dieslem bądź silnikiem benzynowym.
3. Audi 5574 egzemplarzy (2012 | 5111)
Średnia cena ważona: 167.535 PLN
W sam raz na Audi A4 quattro z dwulitrową jednostką benzynową lub diesla. Audi A6 z takim samym silnikiem kosztowałoby nieco ponad średnią dla marki.
4. Volvo 4914 egzemplarzy (2012 | 4480)
Średnia cena ważona: 162.636 PLN
Suma pozwala na wybór np. modelu S60 z bardzo mocnym silnikiem benzynowym, bądź większego S80 za to ze słabsza jednostką.
5. Lexus 827 egzemplarzy (2012 | 557)
Średnia cena ważona: 222.581 PLN)
Podobnie jak u poprzedników średnia ważona pozwala na wybór między autem segmentu D i E, zatem między Lexusem IS oraz GS.
6. Lancia 738 egzemplarzy (2012 | 843)
Średnia cena ważona: 86.430 PLN
W tym przypadku zadowolić musielibyśmy się kompaktem, bowiem średnia cena Lancii nie pozwala na zbyt wygórowane preferencje co do gabarytów auta i wsyatrczyć musi kompaktowa Delta
7. Porsche 415 egzemplarzy (2012 | 387)
Średnia cena ważona: 453.319 PLN
Taka kwota pozwala cieszyć się choćby taką Panamerą z silnikiem o mocy ponad 300KM.
8. Jaguar 175 egzemplarzy (2012 | 178)
Średnia cena ważona: 304.483 PLN
Jeśli podróżować to z klasą – za ponad 300 tysięcy złotych nabyć można naprawdę mocnego kota z segmentu E.
9. Infiniti 164 egzemplarze (2012 | 134)
Średnia cena ważona: 290.538 PLN
Płynne kształty Infiniti urzekają coraz większe grupy miłośników aut Premium znad Wisły. Za średnią ważoną wybrać można np. limuzynę Q70.
10. Lotus 1 egzemplarz (2012 | 1)
Średnia cena ważona: 171.290 PLN
Co prawda super lekki Elise dziwnie wygląda w tym gronie ale cena sytuuje małego Lotusa właśnie w tym segmencie.
IBRM Samar