Stabilny import używanych autobusów

Na początku 2013 r. Centralna Ewidencja Pojazdów notuje nieznaczny spadek (-7%) liczby pierwszych rejestracji używanych autobusów, które zostały sprowadzone do Polski. Krajowi przewoźnicy sprowadzili łącznie 240 takich pojazdów z zagranicznych wtórnych rynków, czyli o 20 mniej niż przed rokiem.
„Rynek autobusów przywiezionych spoza Polski imponuje stabilnością”, czytamy w raporcie Polskiego Związku przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), który dostrzega, że nie ma w tym zakresie większych zmian i to zarówno w ramach całego zbioru, jak i poszczególnych kategorii. Dominują segmenty międzymiastowy i turystyczny – czyli odwrotnie niż na rynku autobusów nowych . To pokazuje jak duży drzemie w nich potencjał – szczególnie w przypadku kategorii międzymiastowej. Wszystkie segmenty (poza marginalną kategorią autobusów szkolnych) odnotowały spadek. W styczniu 2013 r. zarejestrowano: 79 autobusów międzymiastowych (-4 szt.; -5,1% r/r); 58 turystycznych (-13; -18,3%); 53 Minibusy (tyle samo co przed rokiem); 27 autobusów miejskich (-29; -52%); 6 gimbusów (+5; +500%).

Jak wskazuje PZPM, taka struktura sprzedaży daje nam odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaje się tak mało fabrycznie nowych międzymiastowych i turystycznych autobusów – krajowi przewoźnicy masowo sprowadzają pojazdy używane spełniające te funkcje. Liczba ich rejestracji przewyższa kilkakrotnie poziom rejestracji nowych w omawianych segmentach.

Na liście rankingowej, najchętniej sprowadzanych marek w styczniu br. na 1. miejscu utrzymywał się Mercedes-Benz (72 pojazdy; 30% udział w rynku), z czego równo połowa reprezentowała kategorię MINI (Sprinter, Vario). W kategorii autobusów międzymiastowych Mercedesa wyprzedziła marka Setra (17 szt.) i Renault (19), a w kategorii miejskiej- MAN (12). Także w segmencie turystycznym niemiecki producent spadł na trzecie miejsce – za Renault i VDL Bova (po 9 szt.).

2. miejsce w „generalce” z rezultatem 41 szt. utrzymuje na rynku autobusów używanych marka Renault (pojazdy międzymiastowe – 19 i turystyczne – 15) .

Trzecia w ogólnym rozrachunku jest niemiecka Setra z wynikiem 31 egz. Znany producent autokarów jest na 2. miejscu w najważniejszym segmencie wtórnego rynku – pojazdów międzymiastowych (17 szt.) oraz ma 4. miejsce w kategorii turystycznej (6).

Czołówkę goni MAN (25 szt.), a za nim ciągnie reszta z VDL (16) i Iveco-Irisbus na czele (15).

źródło: PZPM, CEP

AUTOR:  WNP.PL (AG)