Firma SK Innovation twierdzi, że opracuje technologię akumulatorów nowej generacji wraz z laureatem Nagrody Nobla w dziedzinie chemii z 2019 r., profesorem Johnem Goodenoughem, zwanym również „ojcem akumulatora litowo-jonowego”.
John Goodenough i dr Haidi Khani z Uniwersytetu Teksańskiego w Austin chcą opracować unikatowy elektrolit żelowo-polimerowy do akumulatora litowo-metalowego, co pozwoli osiągnąć wyższą gęstość energii i większe bezpieczeństwo przy zapewnieniu konkurencyjnych kosztów – czytamy w komunikacie prasowym.
Za najbardziej efektywny system dla pojazdów elektrycznych uznawany jest jak na razie akumulator litowo-jonowy. Ma on jednak ograniczoną możliwość zwiększania gęstości energii, która jest konieczna do wydłużenia zasięgu pojazdów elektrycznych między ładowaniami i budowy mniejszych, lżejszych akumulatorów.
SK Innovation zaznacza, że przy obecnej strukturze litowo-jonowej przekroczenie poziomu 800 Wh/l gęstości energii jest mało prawdopodobne. Aby skonstruować akumulator o gęstości energii 1000 Wh/l, obiecującym rozwiązaniem wydaje się anoda z metalicznego litu i elektrolit w stanie stałym.
Pomimo tych zalet, na drodze do wykonania akumulatora litowo-metalowego w stanie całkowicie stałym stoją przeszkody technologiczne. Krytyczną przeszkodą jest tworzenie się dendrytów, czyli małych, iglastych wypustek, które mogą powodować problemy z akumulatorem. Te narośla na powierzchni metalicznego litu mogą prowadzić do utraty energii i awarii, powodując krytyczną usterkę akumulatora, a nawet zagrożenie bezpieczeństwa.
Aby pokonać tę przeszkodę i dostarczyć na rynek akumulator nowej generacji, firma SK Innovation, prof. Goodenough i dr Khani zamierzają opracować nowy układ elektrolitów żelowo-polimerowych, który będzie równomiernie transportował jony litu, uniemożliwiając niepożądanym jonom przemieszczanie się i w rezultacie hamując wzrost dendrytu. Celem zespołu jest opracowanie mikroporowatej macierzy polimerowej z układem anionów słabo koordynujących, którą można zastosować do większych ogniw o wyższej mocy.
– Mam nadzieję, że razem z SK Innovation będziemy mogli rozpocząć erę akumulatorów nowej generacji – oznajmia w komunikacie prasowym prof. Goodenough.
Źródło: www.evertiq.pl