Sprzedaż nowych samochodów spada coraz mocniej, a popyt na auta „z drugiej ręki” również zaczyna być coraz mniejszy. Polacy w dalszym ciągu najchętniej szukają marek europejskich tj. Opel, Volkswagen i Skoda, które uchodzą za wzorce niezawodności i dobrej jakości w przystępnej cenie.
We wrześniu Polacy zakupili 18 885 nowych samochodów osobowych z czego indywidualni klienci nabyli jedynie 7 321 aut. Co prawda to wynik lepszy od sierpniowego o 4,52%, jednak w porównaniu z analogicznym miesiącem 2011 roku sprzedaż zmalała o 10,57%. Gorszy wrzesień był tylko w 2006 roku. Wtedy winnym był import samochodów używanych zza granicy, który skutecznie odciągał klientów z salonów samochodowych. Ostatni wynik to efekt pogłębiającego się kryzysu, który dotyczy nie tylko samochodów nowych, ale też i używanych.
Od początku roku zakupiono w Polsce 204 752, co w porównaniu z zeszłym rokiem daje wynik lepszy o 2%. Nie jest to jednak powód do zadowolenia, ponieważ z miesiąca na miesiąc obserwuje się spowolnienie dynamiki sprzedaży samochodów. Na koniec sierpnia wskaźnik wzrostu wynosił 3,47%, a w maju ponad 10%. Szacuje się, że w przyszłym miesiącu po raz pierwszy zostanie zanotowany spadek liczby rejestrowanych aut. – Po raz pierwszy zdarzyło się nam, że ruch w salonie we wrześniu był niższy niż w sierpniu. Nie było także widać tradycyjnego ożywienia w drugiej połowie tego miesiąca – przyznaje Łukasz Paździor, dyrektor zarządzający spółki Mazda Motor Poland w wypowiedzi dla Instytutu Samar.
Najchętniej kupowanymi nowymi samochodami są Skoda i Volkswagen. Wydziały komunikacji zarejestrowały 1 971 (o 21 % mniej niż przed rokiem) nowych samochodów czeskiego producenta i 1 911 aut z Wolfsburga. Największym wzrostem zainteresowania cieszy się Kia – ponad 41%, która uplasowała się na szóstym miejscu wrześniowego zestawienia z wynikiem 1 234 egzemplarzy. Prawdziwym zaskoczeniem jest jednak awans Dacii do pierwszej dziesiątki rankingu dzięki 785 samochodom sprzedanych w ostatnim miesiącu.
Liczba rejestracji samochodów używanych we wrześniu 2012 wyniosła 60 146, co równa się ze spadkiem względem analogicznego miesiąca ubiegłego roku o 11,66%. W porównaniu z sierpniem 2012 spadek ten wyniósł 9,4%. Z danych serwisu moto.gratka.pl wynika, że spada też liczba wyszukiwań samochodów używanych. Najchętniej poszukiwanym autem jest ciągle Opel, którego szukano blisko 52 tysiące razy (2% mniej niż przed miesiącem).
Drugi i trzeci w zestawieniu jest niezmiennie Volkswagen z modelami Golf i Passat których poszukiwano odpowiednio 43 903 i 40 644 razy. W porównaniu z sierpniem tego roku zainteresowanie kompaktowym Volkswagenem wzrosło o 1%, zaś sedanem spadło aż o 4% . – Spadające zainteresowanie samochodami używanymi można tłumaczyć nadchodzącą zimą i związaną z nią „przerwą sprzedażową”. Spadki tutaj nie są uzależnione od kryzysu aż w takim stopniu, w jakim dotyczy to samochodów nowych, jednak owy kryzys zaczyna być zauważalny też tutaj – komentuje Jędrzej Lenarcik, specjalista serwisu moto.gratka.pl.
Czwartą pozycję ciągle „okupuje” Skoda Octavia, którą poszukiwano 34 761 razy, co oznacza spadek o 5% względem wyniku sprzed miesiąca. Piąta pozycja zestawienia należy do Forda Focusa, którego wyszukiwano 32 194 razy (spadek 6 procentowy). Najchętniej poszukiwanym sedanem należącym do marki premium jest nieustannie Audi A4, którego ogłoszenia wyświetlono blisko 32 tysięcy razy, co oznacza, że popyt na ten samochód nie zmienił się w porównaniu z ubiegłym miesiącem.
Bardzo duży wzrost zainteresowania zanotowano wśród miejskich samochodów, czego dowodem jest Opel Corsa z wynikiem ponad 31 tysięcy poszukiwań, co w zestawieniu z ubiegłym miesiącem tego roku daje 12 procentowy wzrost. – Przewidywaliśmy, że w związku z coraz bardziej dotykającym naszych portfeli kryzysem Polacy chętniej będą skłaniać się ku samochodom miejskim i kompaktowym z ekonomicznymi silnikami – mówi Lenarcik.
Potwierdzeniem tych słów jest spadek (o 3% względem ubiegłego miesiąca) zainteresowania dużym Fordem Mondeo, którego liczba wyszukiwań wyniosła 28 740. Niesłabnące zainteresowanie konkurencyjnym sedanem Opla pozwoliło na uplasowanie się w pierwszej dziesiątce również przekraczając 28 tysięcy poszukiwań. Dziesiąte miejsce, tak jak przed miesiącem, zajmuje miejski samochód Volkswagena – Polo, z wynikiem blisko 24 tysięcy wyszukiwań, co daje wzrost zainteresowania o 9% w porównaniu z sierpniem tego roku.
Podsumowując, Polacy stawiają niezmiennie na niemieckie samochody traktując je jako wzorzec jakości i bezawaryjności. W pierwszej dziesiątce nie znalazł się żaden samochód japońskiej, czy amerykańskiej produkcji. Porównując wyniki sprzed miesiąca można zaobserwować wzrastające zainteresowanie autami miejskimi i kompaktowymi. Prognozuje się dalsze zwiększanie popytu na tego typu samochody ze względu na stosunkowo niewielkie koszty eksploatacji, zwłaszcza aut zasilanych benzyną. Istotnym atutem jest coraz niższe zużycie paliwa tych jednostek i możliwość dostosowania ich do zasilania gazem LPG. Szacunki dotyczące sprzedaży nowych samochodów są bardzo złe. – Przewiduje się zatrzymanie sprzedaży w tym roku na poziomie 260 tysięcy sztuk. To najgorszy wynik w historii motoryzacji – twierdzi Lenarcik.
Pierwsze dziesięć miejsc zestawienia wskazuje, że dużo bardziej preferuje się auta europejskie, w szczególności niemieckie. Oznacza to, że bardziej nad awaryjność przekładamy komfort podróżowania za przystępne pieniądze. Od początku roku zarejestrowano w Polsce 766 112 nowych i używanych samochodów osobowych, co jest gorszym wynikiem od zeszłorocznego o 4%. Patrząc na wykres można stwierdzić, że Polacy coraz chętniej szukają miejskich samochodów z ekonomicznymi silnikami. Nie sugerują się też wynikami sprzedażowymi nowych aut, co oznacza, że dużą część kupowanych samochodów używanych stanowią auta sprowadzane zza granicy – kończy specjalista serwisu moto.gratka.pl.
Motofakty.pl, Autor: Marciń Koński