Rozwiązania BASF dla e-samochodów

BASF poszerza asortyment tworzyw konstrukcyjnych na potrzeby rozwijającego się rynku pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Specjalnie opracowane materiały Ultramid i Ultradur, obecnie sprzedawane na całym świecie, są wykorzystywane, aby wyposażać wnętrza i zewnętrzne części pojazdów w złącza wtykowe wysokiego napięcia o precyzyjnie określonych parametrach.

Specjalne gatunki poliamidów i tereftalanu polibutylenu mają spełniać wymagania w zakresie ognioodporności, trwałości koloru, odporności mechanicznej i izolacji elektrycznej. Dzięki temu producenci działający branży automotive mają możliwość zmniejszenia masy elementów oraz przestrzeni potrzebnej do montażu akumulatora.

Jednym z przykładów takich produktów są złącza dla hybrydowych i elektrycznych pojazdów, wytwarzane przez spółkę TE Connectivity, Schaffhausen (Szwajcaria) we współpracy z BASF na bazie różnych gatunków Ultramidu dla odbiorców w branży automotive.

Złącza wtykowe wysokiego napięcia można rozpoznać po ich typowym pomarańczowym kolorze (partia kolorów opracowana przez BASF Color Solutions). Barwiący się na jasny kolor poliamid ma odznaczać się trwałą barwą i odpornością na starzenie termiczne. Kody kolorystyczne poszczególnych komponentów mają szczególne znaczenie dla zachowania bezpieczeństwa zwłaszcza we wrażliwym obszarze wysokich napięć: kolor musi być łatwo rozpoznawalny przez co najmniej 10 lat. Specjaliści BASF, korzystając z narzędzia do przeprowadzania symulacji Ultrasim, zoptymalizowali blokady wtyków.

Dystrybuowane na całym świecie materiały Ultramidi Ultradur przeszły testy zgodne z normą IEC 62196-1, a także próbę rozżarzonego drutu zgodną z IEC 60695-2-11 w temperaturze 850 st.C dla części wyprodukowanych z materiału izolacyjnego, łączącego części przewodzące, i w temperaturze 650 st.C dla wszystkich innych części, wytworzonych z materiału izolacyjnego. Materiały używane w produkcji złączy wtykowych wysokiego napięcia, znajdujących się w pobliżu akumulatorów, muszą być odporne na działanie wysokich temperatur oraz środków chłodzących, a w razie konieczności wyposaża się je w środki zmniejszające palność. Z materiałów tych da się stworzyć części odporne na wypaczanie i pełzanie oraz bardzo szczelne. Te, z których produkuje się wtyki systemu zasilania, mają charakteryzować się m.in. trudnopalnością, odpornością na uderzenia i pełzanie, a także odpowiednimi parametrami izolującymi.

źródło: BASF

AUTOR:  WNP.PL (AG)