Najlepszy wrzesień od lat

Padły kolejne rekordy. Wrzesień jest najlepszym dziewiątym miesiącem roku od piętnastu lat. Udział firm w strukturze zakupów nigdy wcześniej nie był tak duży. Do tego rynek ma się coraz lepiej.

We wrześniu 2015 roku zarejestrowano w Polsce 27 126 nowych samochodów osobowych, o 16,84 proc. więcej niż rok wcześniej i jednocześnie o 15,05 proc. więcej niż w sierpniu tego roku. To najlepszy, co najmniej od 15 lat, wrzesień w Polsce pod względem miesięcznej liczby rejestracji samochodów osobowych. Warto zwrócić uwagę, że na wzrost sprzedaży w dziewiątym miesiącu roku w zestawieniu z sierpniem wpływ miał koniec wakacyjnych urlopów, które z reguły nie sprzyjają dużym zakupom.

Co ważne, wrześniowy wzrost liczby zarejestrowanych aut nie pozostał bez pozytywnego wpływu na dynamikę sprzedaży liczonej narastająco od początku roku. Do końca III kwartału tego roku zarejestrowano w Polsce 256 256 nowych samochodów osobowych, o 5,24 proc. więcej w porównaniu z takim samym okresem roku ubiegłego. W grupie tej znajdują się także wysłane po rejestracji za granicę. To już czwarty miesiąc, gdy rynek jest większy w zestawieniu z takim samym okresem poprzedniego roku. Nie dość tego, dynamika liczby rejestracji ponownie wzrosła. Na koniec sierpnia wynosiła ona 4,19 proc. więcej w porównaniu z takim samym okresem 2014 r., na koniec lipca wzrost wynosił 3,03 proc., a pod koniec I półrocza rynek rósł zaledwie 1,48 proc.

Według analityków Instytutu Samar, wyższa sprzedaż w kolejnych miesiącach (r/r) to z jednej strony efekt niskiej bazy – spadku liczby rejestracji, który wiązał się z zamknięciem z końcem marca 2014 roku tzw. „okienka derogacyjnego”. W rezultacie sprzedaż w połowie ubiegłego roku spadła. Z drugiej strony można zauważyć dużą aktywność klientów instytucjonalnych. We wrześniu padł rekord pod względem udziału firm w strukturze zakupów nowych aut w kraju i wyniósł 71,7 proc. (tym samym pobity został poprzedni, sierpniowy rekord, który wynosił 69,5 proc.). Oznacza to, że klienci instytucjonalni we wrześniu kupili 19 461 aut. Firmy nadal stanowią zatem siłę napędową rejestracji. Według analiz firmy Samar, klienci instytucjonalni zazwyczaj zwiększają zakupy w czwartym kwartale, dlatego można podejrzewać, że udziały firm w rynku mogą jeszcze wzrosnąć w tym roku.

Na koniec III kwartału nie nastąpiły żadne zmiany w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych marek. Liderem pozostała Skoda, a za nią uplasowały się: Toyota, Volkswagen, Opel, Ford, KIA, Renault, Hyundai, Nissan i Dacia. Z tego grona jedynie trzy firmy – Skoda i Dacia – zanotowały niewielkie spadki liczby rejestracji w zestawieniu z sytuacją sprzed roku. W gronie najpopularniejszych modeli straty notuje na koniec września lider zestawienia, Skoda Octavia. Czeski lider zestawienia zarejestrował do końca III kwartału 10 345 sztuk tego modelu, o 1,77 proc. mniej niż przed rokiem. Na drugiej pozycji znalazła się Skoda Fabia (8 767 sztuk, wzrost o 16,38 proc.). Brąz przypadł w udziale Volkswagenowi Golfowi . Polacy kupili i zarejestrowali 8 175 sztuk tego modelu, o 24,47 proc. więcej niż w takim samym okresie 2014 roku.

Rosnący udział klienta instytucjonalnego przekłada się także na wzrost rejestracji marek premium. We wrześniu polscy menadżerowie – spośród których rekrutuje się dominująca grupa klientów aut z tego segmentu – kupiła o blisko 30 proc. więcej aut z tego segmentu w porównaniu z sytuacją sprzed roku. W ciągu dziewięciu miesięcy na rynek trafiło 27,6 tys. aut z wyższej półki, o 16,3 proc. więcej niż w okresie styczeń – wrzesień 2014 r. Wśród marek premium pozycję lidera nadal dzierży BMW. Do końca III kwartału producent z Monachium zarejestrował 6 891 nowych aut, o 16,92 proc. więcej niż przed rokiem. Na drugiej pozycji w segmencie aut z wyższej półki znalazł się Mercedes. W ciągu dziewięciu miesięcy Polacy zarejestrowali 5 857 aut tej marki, o 18,85 proc. więcej (r/r). Na trzecim miejscu znalazło się Audi (5 564 sztuk, plus 9,51 proc.). Na czwartej pozycji wrzesień zakończyło Volvo z 4 786 zarejestrowanymi autami. Było to więcej w porównaniu z takim samym okresem roku ubiegłego o 10,1 proc. Warto też dodać, ze jak burza idzie, zajmujący piątą pozycję w zestawieniu, Lexus. Japońska marka znalazła w ciągu III kwartałów chętnych na 1 720 samochodów. To wynik o 66,51 proc. większy w porównaniu z sytuacją sprzed roku. Zarazem, to najlepsza dynamika wzrostu w 10. najpopularniejszych marek w segmencie premium.

Dobre wyniki kolejnego z rzędu miesiąca nie pozostawiają już w zasadzie wątpliwości, że ten rok rynek nowych aut osobowych w Polsce zakończy na plusie. Pytanie ile ostatecznie nowych samochodów zostanie zarejestrowanych w naszym kraju w 2015 roku? Według prognoz IBRM Samar, wynik ten na koniec roku będzie oscylował wokół 340 tysięcy sztuk, wobec 325,6 tys. aut zarejestrowanych w roku ubiegłym.

Źródła
  • IBRM Samar