W czwartym miesiącu 2024 r. co prawda liczba rejestracji aut z wyższej półki była mniejsza niż w marcu, ale za to znacznie większa w stosunku do kwietnia ub. r. Wynik skumulowany też robi wrażenie.
W kwietniu 2024 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 10 988 nowych samochodów osobowych klasy premium. Był to wynik o 10,31 proc. mniejszy niż w marcu bieżącego roku i o 28,21 lepszy w zestawieniu z kwietniem roku 2023, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 8 570 takich aut. Udział tego segmentu w krajowym rynku wyniósł w kwietniu 24,8 proc. Od stycznia do kwietnia 2024 roku w Polsce zarejestrowano 43 920 nowych aut z wyższej półki, o 27,42 proc. (9 451 sztuk) więcej w zestawieniu z takim sam okresem minionego roku. Auta klasy premium miały na koniec kwietnia br. 24,0 proc. udziału w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce.
Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium na koniec kwietnia 2024 roku zajęło BMW. Wynik bawarskiego producenta na polskim rynku to 9 315 zarejestrowanych samochodów, o 27,24 proc. więcej niż w takim samym okresie roku 2023. Najczęściej rejestrowane modele w gamie BMW w okresie styczeń-kwiecień 2024 roku to: seria 3 (1 216 szt.), drugi był model X5 (1 127 szt.) oraz model X3 (1 067 egzemplarzy).
Na drugim miejscu po czterech miesiącach bieżącego roku był Mercedes. Klienci kupili i zarejestrowali 8 831 samochodów tej marki, o 56,69 proc. więcej w zestawieniu z sytuacją sprzed roku. Wyniki Mercedesa nie obejmują osobowych wersji vanów (Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględniają natomiast klasę V. W gamie marki na koniec kwietnia 2024 roku zwycięska okazała się klasa GLC z 1 308 zarejestrowanymi autami, przed klasą CLA (866 egz.) oraz GLC Coupe (827 sztuk).
Trzecią pozycję na koniec kwietnia 2024 roku zajęło Audi. Klienci w Polsce kupili i zarejestrowali 8 547 nowych samochodów tej marki, co jest rezultatem o 5,27 proc. większym niż w takim samym okresie roku ubiegłego. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, w okresie styczeń-kwiecień br. najlepiej sprzedawał się model A3 (1 961 sztuk). Na drugiej pozycji znalazło się Audi A4 (1 442 sztuki), a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi Q3 (1 116 egzemplarzy).
Czwarta pozycja w okresie styczeń-kwiecień br. przypadła w udziale Volvo. Ta szwedzko-chińska marka zarejestrowała w omawianym okresie 7 049 samochodów, o 55,61 proc. więcej niż rok wcześniej. Liderem w gamie szwedzkiego producenta po pierwszych czterech miesiącach nowego roku był model XC60 (2 546 egzemplarzy), wiceliderem – XC40 (1 869 sztuk), które wyprzedziło model XC90 (976 sztuk). Warto podkreślić, że czwarte miejsce w zestawieniu najpopularniejszych modeli marki zajęło w pełni elektryczne Volvo EX30 (517 sztuk).
Na piątej pozycji był Lexus. W okresie od stycznia do kwietnia 2024 roku japońska marka zarejestrowała w Polsce 4 321 samochodów, o 22,27 proc. więcej (r/r). Do końca kwietnia br. w gamie Lexusa najlepiej sprzedawał się model NX (1 472 zarejestrowane auta), przed modelem RX (1 229 szt.) oraz UX (891 egzemplarzy).
W pierwszej dwudziestce najpopularniejszych marek segmentu premium największą stratę procentową w okresie styczeń-kwiecień 2024 r. zanotował, zajmujący 12. pozycję w zestawieniu, Jaguar. Polacy kupili i zarejestrowali 74 auta tej marki, o 52,26 proc. (81 sztuk) mniej niż w okresie styczeń-kwiecień roku 2023. Z kolei największym wzrostem procentowym w TOP20 może pochwalić się, pozycjonowany na 13.miejscu, Bentley z 38 zarejestrowanymi samochodami wobec 21 na koniec kwietnia 2023 (plus 80,95 proc.).
Pod koniec kwietnia 2024 roku na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było Volvo XC60 (2 546 egzemplarzy). Na drugiej pozycji zestawienia kwiecień zakończyło Audi A3 z 1 961 zarejestrowanymi egzemplarzami. Brąz przypadł w udziale Volvo XC40 (1 869 sztuk).
Opracował: Paweł Janas
Infografika: Michał Hadyś
Źródło: SAMAR