Oto pierwsze oficjalne zdjęcia, na których w całej okazałości prezentuje się zmodernizowany Opel Insignia. Samochód będzie miał swoją premierę podczas wrześniowej wystawy samochodowej IAA we Frankfurcie.
Nowa Insignia to kolejny etap rozwoju wielokrotnie nagradzanej estetyki Opla opartej na „rzeźbiarskim artyzmie połączonym z niemiecką precyzją”, stosowanej we wzornictwie samochodów klasy średniej tej marki. Aspiracje do klasy premium oraz dynamikę połączono z charakterystycznym optycznym poszerzeniem i obniżeniem przodu.
Błyszczący, chromowany grill jest szerszy i osadzony niżej niż obecnie. Pas z logo marki jest węższy, a jego końcówki wskazują na zaprojektowane od nowa klosze reflektorów. W zależności od wersji wykończenia mogą one osłaniać światła bi-ksenonowe z podnoszącym bezpieczeństwo systemem adaptacyjnego oświetlenia AFL+.
Wszystkie wersje reflektorów mają błyszczące czarne oprawy z chromowanymi detalami podkreślającymi zastosowane rozwiązania techniczne. W górnej części kloszy umieszczono nawiązujące kształtem do skrzydła energooszczędne diodowe światła do jazdy dziennej. Smukłe i szerokie detale w dolnej części pasa przedniego kontrastują z imponującym grillem.
Lampy przeciwmgielne połączono z szerokimi czarnymi wstawkami i chromowanymi akcentami. Rozszerzając się w kierunku nadkoli, podkreślają one szerokość przodu Insignii, którego stylistyka nawiązuje do samochodów wyższej klasy.
Różnice w profilu sedana i hatchbacka są teraz wyraźniej zarysowane dzięki unikalnej stylistyce tylnej klapy ze zintegrowanym spojlerem. Zakrzywiona linia słupka C w wersji pięciodrzwiowej zanika zanim dotrze do linii spojlera, co podkreśla sylwetkę tradycyjnego coupe.
W wersji czterodrzwiowej słupek dochodzi do krawędzi spojlera, optycznie wydłużając elegancką sylwetkę sedana.
Powtórzeniem tej koncepcji jest szerszy i niższy tył Insignii. Chromowana listwa na tylnej klapie zawierająca logo Opla została przesunięta w dół. Jej kontynuacją są wąskie światła cofania w tylnych lampach. Zarówno w sedanie, jak i w hatchbacku tylne światła pozycyjne i światła stop pod przedzielonymi na dwie części kloszami są wykonane w technologii diodowej.
Charakterystyczną cechą obu wersji nadwozia jest kształt samych świateł z ostrym motywem „skrzydła”.
Co w kokpicie?
Modernizację kokpitu podporządkowano trzem kryteriom takim jak przejrzysta, prosta i intuicyjna obsługa, możliwość indywidualnego dopasowania ustawień systemu multimedialnego i oczywiście komfort oraz bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, które zwiększono dzięki ograniczeniu do minimum sygnałów odwracających uwagę od sytuacji na drodze.
W konsoli centralnej o zupełnie nowej, subtelnej i wyrafinowanej estetyce umieszczono liczne nowoczesne rozwiązania i funkcje. Zdecydowanie uproszczono pokryte czarnym lakierem fortepianowym i chromowane detale deski rozdzielczej. Tylko kilka przycisków wystarcza do sprawnej, intuicyjnej obsługi systemu multimedialnego i klimatyzacji.
Panel sterowania nowego systemu multimedialnego to 8-calowy kolorowy wyświetlacz dotykowy. Z poziomu ekranu startowego kierowca ma dostęp do wszystkich funkcji i menu niższego rzędu takich jak wybór stacji radiowych, utworów, połączenia ze smartfonami czy nawigacja 3D obsługiwana przyciskami, przez ekran dotykowy, poleceniami głosowymi lub za pomocą nowego panelu dotykowego.
Funkcja personalizacji systemu multimedialnego umożliwia zapisanie do 60 ulubionych ustawień (w tym list odtwarzania, kontaktów z książki telefonicznej i adresów nawigacji).
Panel dotykowy jest ergonomicznie zintegrowany z konsolą centralną. To zupełnie nowy sposób szybkiego, intuicyjnego sterowania systemem multimedialnego. Podświetlana, wrażliwa na dotyk powierzchnia błyskawicznie reaguje na ruchy palca, potwierdzając przyjęcie poleceń wibracjami. Dzięki temu obsługa nowego systemu multimedialnego jest bardzo prosta i nie odciąga uwagi kierowcy od sytuacji na drodze.
Za pomocą panelu można wprowadzać nawet poszczególne litery: na przykład przy wyszukiwaniu tytułu utworu w bazie danych lub miasta w systemie nawigacji.
Najnowszym systemem multimedialnym można także sterować za pomocą nowo zaprojektowanych przycisków na kierownicy o przejrzystym układzie, a także poleceniami głosowymi. Zaawansowaną funkcję rozpoznawania mowy włącza się przyciskiem na kierownicy. System może przetwarzać jednocześnie więcej niż jedno polecenie. Szeroki zakres dostępnych opcji sterowania to efekt udoskonaleń wprowadzonych wraz z nową generacją systemu multimedialnego.
Aby wzmocnić komunikację samochodu z kierowcą, zaprojektowano nowy zestaw wskaźników z 8-calowym kolorowym ekranem o wysokiej rozdzielczości. Oprócz tradycyjnych wskazań takich jak prędkość, obroty silnika czy ilość paliwa w zbiorniku, bezpośrednio na linii wzroku kierowcy prezentowane są informacje nawigacyjne oraz ustawienia funkcji smartfona i systemu audio, którymi może on także sterować.
Turbodiesel nowej generacji z emisją 99 g i turbodoładowany silnik benzynowy SIDI
W nowym Oplu na uwagę zasługują także zespoły napędowe i modyfikacje konstrukcji podwozia. Dotychczasowa generacja Opla średniej klasy była wielokrotnie wyróżniana za komfort jazdy, właściwości jezdne i stabilność prowadzenia, ale nowa edycja to jeszcze wyższa liga. Inżynierowie opracowali szereg udoskonaleń podwozia, w tym amortyzatorów, stabilizatorów i układu kierowniczego, aby ograniczyć hałas oraz wibracje i podnieść komfort jazdy.
Opel Insignia jest dostępny z silnikami wysokoprężnymi oraz benzynowymi i przystosowanymi do spalania skroplonego gazu (LPG). Ich moc wynosi od 110 KM do 325 KM.
Jak podkreśla producent, nowa Insignia 2.0 CDTI to mistrz ekologii i ekonomii. Dwulitrowy turbodiesel o mocy 120 KM lub 140 KM emituje CO2 w ilości zaledwie 99 g/km (Sports Tourer: 104 g/km) (pomiar według rozporządzenia WE nr 715/2007). Taki wynik oraz najniższe wśród modeli z tego segmentu zużycie paliwa wynoszące w cyklu mieszanym 3,7 l/100 km w wersjach cztero- i pięciodrzwiowej z 6-biegową przekładnią manualną i systemem Start/Stop (Sports Tourer: 3,9 l/100 km) sprawia, że samochód należy do klasy efektywności A+.
Obie odmiany jednostki napędowej charakteryzują się także wysokim momentem obrotowym: 320 Nm w przypadku turbodiesla o mocy 120 KM i nawet 370 Nm (dzięki automatycznej funkcji overboost) w wariancie 140 KM.
Najmocniejszym dieslem w ofercie jest silnik 2.0 BiTurbo CDTI 195 KM. Motor jest wyposażony w dwie turbosprężarki w układzie sekwencyjnym i rozwija aż 400 Nm momentu obrotowego. Jednostka ta wyróżnia się także elastycznością i bezkonkurencyjnym zapasem mocy w szerokim zakresie prędkości obrotowej.
Wśród silników benzynowych na szczególną uwagę zasługują dwie turbodoładowane jednostki z bezpośrednim wtryskiem: 2.0 SIDI Turbo rozwijający 250 KM mocy i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego oraz 1.6 SIDI Turbo, którego analogiczne parametry to 170 KM i 260 Nm, a nawet 280 Nm (z overboost).
Skrót SIDI (Spark Ignition Direct Injection) oznacza „zapłon iskrowy, bezpośredni wtrysk”. Oba silniki rozwijają dużą moc i wyróżniają się elastycznością przy bardzo niskim zużyciu paliwa. Mogą one współpracować z sześciobiegową przekładnią manualną i systemem Start/Stop lub z nową sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów o obniżonym tarciu wewnętrznym.
Wersja z silnikiem 2.0 SIDI Turbo jest dostępna z napędem przednim lub na cztery koła.
Bardzo oszczędną alternatywą jest Opel Insignia 1.4 140 KM LPG rozwijający 200 Nm momentu obrotowego. Podobnie jak wersja benzynowa tego silnika, spełnia on rygorystyczne wymagania przyszłej normy emisji Euro 6.
Przy zużyciu paliwa wynoszącym 7,6 l/100 km (Sports Tourer: 7,9 l/100 km) w cyklu mieszanym MVEG oraz emisji CO2 na poziomie 124 g/km (Sports Tourer: 129 g/km) Insignia LPG jest wiodącym produktem w klasie efektywności A.
Bezpieczeństwo i komfort
Nowy Opel Insignia jest wyposażony w liczne technologie oraz elementy podnoszące bezpieczeństwo i komfort. Nowoczesne systemy oparte na radarach i kamerach, takie jak adaptacyjny tempomat czy system ostrzegania o obecności innego pojazdu w martwym polu, alarm przedkolizyjny i asystent parkowania drugiej generacji, wysokiej klasy fotele z certyfikatem AGR oraz bezkluczykowy system dostępu i uruchamiania Open & Start to tylko niektóre rozwiązań dostępnych w tym modelu.
Ceny nowej Insignii w Polsce będą znane na początku lipca i wtedy też planowane jest rozpoczęcie przyjmowania zamówień.
Samochody pojawią się w salonach sprzedaży w październiku.
Źródła Opel
IBRM Samar