Od radości z jazdy po jazdę dostarczającą doświadczeń

Na targach CES 2019 Audi wyznacza nowy kierunek: redefiniuje pokładową rozrywkę w samochodzie i przekształca jego wnętrze w park rozrywki. Pokazuje, jak jej doświadczać w różnych sytuacjach i wszystkimi zmysłami. Z pełną prędkością prowadzi cyfryzację pojazdu do jasno określonego celu: w przyszłości mobilność będzie nie tylko zrównoważona, ale też zindywidualizowana i inteligentna. Dziś wszystkie te cechy najlepiej widać na przykładzie modelu Audi e-tron (łączne zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km w zależności od wyposażenia: 26,2 – 22,5 (WLTP); 24,6 – 23,7 (NEFZ); łączna emisja CO2 w g/km: 0). Samochód ten może posiadać funkcje, które można łatwo i na życzenie zamówić, a także usługi internetowe i usługi ładowania, czyniące mobilność jeszcze prostszą i jeszcze bardziej wygodną.

Cyfrowe technologie dają nam wolność. Audi na pełnych obrotach pracuje nad opracowywaniem nowych, atrakcyjnych koncepcji łączących codzienną mobilność swych klientów ze światem cyfrowym. Dając takie samochody jak w pełni połączony z siecią,
nie wymagający kierowcy model studyjny Audi Aicon, cztery pierścienie dają im czas,  dający się wykorzystać na rzeczy naprawdę ważne. To jest „dwudziesta piąta godzina”,  w której Audi w przyszłości przekształci się w doskonałe miejsce pracy, przestrzeń wypoczynku, czy w świat rozrywki.

Więcej informacji na temat modelu Audi Aicon dostępnych jest tutaj

Cztery pierścienie w ramach zapoczątkowanego w roku 2017 projektu „dwudziesta piąta godzina” badają, w jakim stopniu autonomiczne samochody zmienią nasze życie.  W dzisiejszych czasach kierowca spędza za kierownicą średnio 50 minut dziennie.

Na pokładzie samochodu autonomicznego może z tego czasu zrobić dobry użytek: pasażerowie takiego auta mogą odpocząć, popracować, czy też skorzystać ze zróżnicowanej oferty rozrywkowej. To dla strategów i projektantów Audi bardzo istotny kierunek. Cyfryzacja
i urbanizacja zmieniają miasta, mobilność i zachowania użytkowników. Opracowywane są nowe koncepcje dotyczące motoryzacji, które w przyszłości muszą inteligentnie i efektywnie łączyć się z miejskimi systemami ruchu.

Więcej informacji na temat projektu „dwudziesta piąta godzina” dostępnych jest tutaj

Nowe doświadczenia w tylnym rzędzie siedzeń: Audi Experience Ride

Audi pokazuje pionierską koncepcję dostarczającą zupełnie nowych doświadczeń. Pasażerowie zasiadający na tylnych fotelach będą mogli oglądać filmy, grać w gry komputerowe i korzystać z interaktywnego kontentu otrzymując jeszcze bardziej realistyczne wrażenia i wykorzystując w przyszłości również okulary VR (virtual reality). Technika, która będzie prezentowana,
w czasie rzeczywistym dostosowuje wirtualną zawartość do ruchów samochodu.
Cztery pierścienie pokazują takie interaktywne doświadczenie z okularami VR po raz pierwszy właśnie na swym stoisku na CES. Po założeniu okularów VR, pasażer tylnej kanapy Audi e-tron nagle znajdzie się w bardzo realistycznie wyglądającym krajobrazie kosmicznym. Audi e-tron (łączne zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km w zależności od wyposażenia: 26,2 – 22,5 (WLTP); 24,6 – 23,7 (NEFZ); łączna emisja CO2 w g/km: 0) przekształca się wtedy w statek kosmiczny, w którym pasażer toruje sobie drogę przez pole asteroidów. Każdy ruch samochodu zamienia się w fantastyczne doświadczenie w czasie rzeczywistym. Gdy auto wchodzi w ciasny zakręt, gracz w wirtualnej rzeczywistości skręca tuż przed statkiem kosmicznym nadlatującym z naprzeciwka. Jeśli Audi e-tron przyspiesza, wirtualny statek czyni to samo.

Zabawa taka jest technicznie możliwa dzięki bardzo precyzyjnym narzędziom lokalizacji wykorzystującym pewne podejścia z dziedziny jazdy zautomatyzowanej. Okulary VR podłączone są do systemu magistrali danych umieszczonego w samochodzie. Sterownik zawieszenia dostarcza do systemu precyzyjne informacje dotyczące ruchu pojazdu, np. jego przyspieszania, hamowania, czy reakcji w zakrętach. Dane na ten temat transferowane są do świata wirtualnego, a tym samym do statku kosmicznego. W ten sposób na ekran okularów VR trafiają odpowiednie doznania ruchu, czy przyspieszenia. Pozwala to pasażerowi tylnej kanapy zagłębić się w wydarzenia związane z grą, czy z ogólnie pojętą rozrywką.

By taka nowa forma rozrywki mogła pojawić się na rynku tak szybko i w tak dopracowanej postaci jak to tylko możliwe, Audi przyjęło zupełnie nowe podejście: marka została współzałożycielem startup’u pod nazwą holoride GmbH, w którym za pośrednictwem rozwijającej takie technologie spółki-córki Audi Electronics Venture GmbH objęła mniejszościowe udziały, a następnie na zasadzie licencji przekazała technologię do holoride. Startup ten, w ciągu najbliższych trzech lat zamierza wprowadzić na rynek ofertę rozrywki dla pasażerów tylnych siedzeń wykorzystującą dostępne na rynku komercyjne modele okularów VR. Otwarta platforma pozwoli ponadto producentom samochodów i twórcom treści kreować, a następnie oferować kolejne formaty rozszerzonej rzeczywistości. Od gier zręcznościowych, przez podwodne przygody i eksplorację kosmosu, po edukacyjne podróże przez historyczne miasta, czy układ krwionośny człowieka. Dla tego co jest możliwe, nie ma tu właściwie granic. Nowa technika pozwala też pasażerom oglądać konwencjonalne filmy, seriale i prezentacje. Prawdopodobieństwo wystąpienia choroby lokomocyjnej zostało tu znacznie zredukowane, ponieważ wrażenia wizualne i sensoryczne są zsynchronizowane.
W dłuższej perspektywie czasowej dalszy rozwój infrastruktury Car-to-X może spowodować, że sytuacje drogowe staną się częścią tego doświadczenia: zatrzymanie się na światłach spowodować może niespodziewane przeszkody w trakcie gry, a program edukacyjny może zostać nagle przerwany nieoczekiwanym quizem.

Dynamika na postoju: Audi Immersive In-Car Entertainment

Projekt “Audi Immersive In-Car Entertainment” prezentuje zupełnie nowatorskie podejście do odczuwania wszystkimi zmysłami filmów, seriali telewizyjnych i streamingu w samochodzie.
Z technicznego punktu widzenia jest to podejście dokładnie odwrotne w stosunku do “Audi Experience Ride”. Samochód pozostaje nieruchomy, ale rusza się jego nadwozie, dopasowując się do obrazów oglądanych przez pasażerów. Osoba oglądająca dosłownie zanurza się w film – ruszają się fotele, dźwięk wibruje, a animacje wewnętrznych świateł podkreślają efekty. Ekscytujące pościgi samochodowe, burzowe wiatry, a nawet upał podczas jazdy przez pustynię – wszystko to pasażer odczuć może na własnym ciele.

Tłumy zwiedzające CES zostaną dosłownie wciągnięte przez filmy akcji.
“Audi Immersive In-Car Entertainment” prezentowane jest w modelu Audi A8. Filmy wyświetlane są na ogromnym ekranie umieszczonym przed samochodem, a także na wyświetlaczu MMI i na tabletach w tyle pojazdu. To jest poruszające doświadczenie!

Audi A8 – luksusowa limuzyna – wyposażone jest w opcjonalne zawieszenie aktywne, które już wkrótce wejdzie do produkcji. Wykorzystuje ono elektromechaniczne siłowniki, by z siłą nawet 1100 Nm w określony sposób obciążać lub odciążać każde z kół i w ten sposób regulować położenie nadwozia. Aktywne zawieszenie w zaledwie pięć dziesiątych sekundy jest w stanie unieść nadwozie nawet o 85 mm na każdym z kół z osobna. W projekcie “Audi Immersive In-Car Entertainment” aktywne zawieszenie ma specjalne zadanie. Przekłada akcję filmu na fizyczne, pionowe ruchy pojazdu. W ten sposób nadwozie może drgać z wysoką częstotliwością, co z kolei jest podstawą dla jego unoszenia, opuszczania, czy falowania. Każdy taki ruch dokładnie odpowiada sekwencjom filmowym wyświetlanym w tym samym czasie.

By uczynić takie doświadczenie jeszcze bardziej realnym, siedziska i oparcia przednich foteli  w samochodzie wyposażone zostały w małe silniczki generujące wibracje o częstotliwości do 200 Hz, podobne do tych, które spotyka się w fotelach nowoczesnych kin 4D.
Podczas oglądania filmów akcji czy horrorów, efektów zaskoczenia z pewnością nie brakuje. Takie „kinowe doświadczenie” jest jeszcze potęgowane przez odpowiednią pracę klimatyzacji oraz czterdziestu diodowych światełek oświetlenia nastrojowego i konturowego, które mogą być indywidualnie włączane w zależności od przebiegu akcji filmowej. Dwadzieścia trzy głośniki najwyższej klasy systemu muzycznego zamontowanego w tym pojeździe demonstracyjnym generują przestrzenny dźwięk dopełniający wyjątkowe doznania.

Komputer umieszczony w bagażniku zarządza wszystkimi rozwiązaniami technicznymi samochodu i przekazuje polecenia do odpowiednich jednostek sterujących. Wymagało to stworzenia architektury elektroniki umożliwiającej pełne osieciowanie wszystkich funkcji pojazdu i inteligentne uruchamianie jednostek sterujących. Projekt “Audi Immersive In-Car Entertainment” jest obecnie w stadium wstępnego rozwoju. Ma potencjał do tego, by zamienić czas oczekiwania i bezczynności w korkach, czy w domowym garażu, w czas zabawy. Również przy niewielkich prędkościach doświadczać można rozrywkowych treści w zupełnie nowy sposób oraz zwiększać stopień zaangażowania pasażerów w rozgrywającą się akcję.
W tym wypadku projekt ten mógłby funkcjonować jako dodatek do “Audi Experience Ride”.

Gdy treści wyświetlane są na ekranie systemu MMI oraz na tabletach w tyle pojazdu, wyobrazić sobie można ich emisję w okularach VR, co może nastąpić w przyszłości. Podobnie jak w przypadku “Audi Experience Ride”, z pewnością zintensyfikuje to tzw. „efekt kinowy”.

Audi już teraz myśli z wyprzedzeniem: technika ta może w przyszłości zostać użyta w grach komputerowych, by znacznie podnieść stopień „zanurzenia” gracza w grę. Może potencjalnie zwiększyć doświadczenie realności wyścigów, które teraz znamy jedynie z symulatorów,
a które w przyszłości może pojawić się w pojazdach produkcji seryjnej.

***

Grupa AUDI AG, skupiająca marki Audi, Ducati i Lamborghini, jest jednym z najbardziej utytułowanych producentów samochodów i motocykli w segmencie premium. Produkty koncernu obecne są na rynkach ponad stu krajów całego świata, a produkcja odbywa się w 16 fabrykach w 12 państwach. Spółkami należącymi w 100% do Audi AG są: Audi Sport GmbH (Neckarsulm), Automobili Lamborghini S.p.A. (Sant’Agata Bolognese/Włochy) oraz Ducati Motor Holding S.p.A (Bolonia/Włochy).

W roku 2017, Grupa AUDI AG dostarczyła do klientów około 1 mln 878 tys. pojazdów marki Audi, 3815 sportowych samochodów Lamborghini i około 55 900 motocykli marki Ducati. W roku finansowym 2017, AUDI AG osiągnęło przychody w wysokości 60,1 miliarda euro, a zysk operacyjny wyniósł 5 miliardów euro. Obecnie, na całym świecie koncern zatrudnia około 90 tysięcy osób, z czego ponad 60 tysięcy zatrudnionych jest w Niemczech. Audi koncentruje swe działania na nowych produktach i zrównoważonych rozwiązaniach technicznych, ukierunkowanych na przyszłość mobilności.