Nowe hybrydowe trio Audi

Audi już w 1989 r. udowadniało swoje kompetencje w wykorzystaniu technologii hybrydowej dzięki projektowi technologicznemu – Audi duo. Pierwszy model produkcyjny – Audi duo III, bazujący na modelu A4 Avant (B5) pojawił się w 1997 r. W ub.roku firma wprowadziła na rynek Audi Q5 hybrid quattro. Z kolei w 2012 r. limuzyna Audi A6 hybrid oraz luksusowa limuzyna Audi A8 hybrid poszerzyły portfel samochodów z tym napędem.

Wszystkie trzy modele wyposażone są w silnik spalinowy 2.0 TFSI oraz w silnik elektryczny o łącznej mocy 245 KM. Mogą być napędzane wyłącznie jednostką spalinową lub tylko elektryczną albo pracować w systemie hybrydowym. Ponadto, w momencie zwalniania odzyskują energię za pomocą rekuperacji, a przy dynamicznym przyspieszaniu silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy.

Audi A8 łączy wydajność hybrydowego silnika sześciocylindrowego ze zużyciem paliwa motoru czterocylindrowego. Maksymalny moment obrotowy to 480 Nm. Od 0 do 100 km/h hybrydowe A8 ma rozpędzać się w 7,7 sek. Prędkość maksymalna wynosi 235 km/h. Przy tym flagowy okręt Audi wg deklaracji zadowala się średnio 6,3 l paliwa na 100 km. Na takie spalanie wyraźny wpływ ma karoseria pojazdu zbudowana w technologii ultra, opartej na wykorzystaniu lekkich materiałów.

Audi A8 hybrid jest hybrydą równoległą. Silnik spalinowy oraz silnik elektryczny zostały zamontowane bezpośrednio jeden za drugim i w razie potrzeby mogą współpracować za pomocą tego samego sprzęgła. Napęd, poprzez zmodyfikowaną ośmiobiegową przekładnię tiptronic, skierowano na przednie koła. Akumulator litowo-jonowy znajdujący się z tyłu pojazdu dostarcza 1,3 kWh energii. Jest chłodzony powietrzem, a system chłodzenia w razie potrzeby przełącza się pomiędzy dwoma trybami pracy.

Napęd elektryczny pozwala Audi A8 hybrid na pokonanie ok. 3 km przy prędkości 60 km/h. Prędkość maksymalna przy użyciu wyłącznie napędu elektrycznego to 100 km/h. Kierowca może wybierać pomiędzy trzema programami jazdy. Hybrydowy menedżer, będący jednostką sterującą układu przeniesienia napędu, wybiera najbardziej odpowiedni z pięciu trybów.

Masa własna 1870 kg sprawia, że Audi A8 hybrid jest najlżejszą limuzyną hybrydową w klasie. Taki wynik to efekt niskiej wagi dodatkowych komponentów hybrydowych (ok. 130 kg), jak i karoserii z aluminium, w technologii ASF (Audi Space Frame), która waży 231 kg.

Karoserię hybrydowego Audi A6 (limuzyny klasy business) osadzono na sportowym podwoziu. Stylistyka, gama elementów wyposażenia dodatkowego i systemy wspierające kierowcę nie różnią się od pozostałych modeli rodziny A6. Inny jest natomiast napęd.
Podobnie jak w Audi A8 hybrid, silnik hybrydowy dostarcza w sumie 245 KM przy momencie obrotowym 480 Nm. Moc pochodzi z dwóch źródeł. Spalinowy silnik 2.0 TFSI o mocy 211 KM współpracuje z jednostką elektryczną o mocy 54 KM. Lekki i nieduży akumulator umieszczono w bagażniku. Dostarcza on 1,3 kWh energii. Chłodzenie pochodzi z dwóch źródeł: za pomocą dmuchawy z wnętrza i poprzez własny obieg chłodzący, który jest sprzężony z układem klimatyzacji.

Korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego samochód ten może rozwinąć prędkość 100 km/h. Podobnie jak w przypadku A8 hybrid, przy stałej prędkości 60 km/h, napęd elektryczny pozwala na pokonanie dystansu 3 km. Audi A6 hybrid może również poruszać się wykorzystując wyłącznie silnik spalinowy albo przełączając się na tryb hybrydowy. Podczas dynamicznego przyspieszania jednocześnie aktywowane są oba źródła napędu. Na wyświetlaczu komputera pokładowego oraz monitorze systemu MMI można obserwować z jakiego źródła pochodzi napęd.
Wg deklaracji producenta, na przyspieszenie od 0 do 100 km/h, hybrydowe A6 potrzebuje 7,5 sek., prędkość maksymalna to 240 km/h, a śr.zużycie paliwa spada poniżej 6,2 l na 100 km (emisja CO2: 145 g/km).

Audi Q5 hybrid quattro to pierwszy model hybrydowy Audi, który został skonstruowany jako hybryda równoległa. Tak jak i w dwóch innych hybrydowych modelach Audi, pojazd napędzają: silnik 2.0 TFSI (211 KM, 350 Nm) oraz silnik elektryczny (54 KM, 210 Nm). Wg deklaracji Q5 hybrid quattro przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,1 s, a jego maksymalna prędkość wynosi 225 km/h. Przy stałej prędkości 60 km/h, pokonuje do 3 km wyłącznie z napędem elektrycznym osiągając w takim układzie maksymalną prędkość 100 km/h. Jego średnie zużycie paliwa ma wynosić 6,9 l na 100 km.

Do przenoszenia napędu służy zmodyfikowany ośmiostopniowy tiptronic, który nie wymaga konwertera momentu obrotowego. Jego miejsce zajmuje silnik elektryczny połączony ze sprzęgłem wielopłytkowym. Sprzęgło to łączy lub oddziela jednostkę elektryczną i motor benzynowy. Kompaktowy system akumulatorów litowo-jonowych o wydajności 1,3 kWh, magazynuje energię elektryczną.

Kierowca, przy pomocy dźwigni zmiany biegów skrzyni tiptronic, może przełączać pomiędzy trzema programami jazdy. Pole EV daje pierwszeństwo napędowi elektrycznemu, program D steruje dwoma silnikami łącznie. Moduł C i manualna ścieżka tiptronic umożliwiają jazdę sportową.

Na podstawie wskazań, system sterowania hybrydowego wybiera najodpowiedniejszy rodzaj napędu. Q5 hybrid quattro może poruszać się tylko przy pomocy silnika TFSI, wyłącznie dzięki napędowi elektrycznemu lub w trybie hybrydowym. Dodatkowo, może odzyskiwać energię podczas hamowania, by oddać ją przy dynamicznym przyspieszaniu, przy włączonych obu napędach.

AUTOR:  AUDI, WNP.PL (AG)