Chińczycy preferują samochody producentów zagranicznych. Chęć zakupu aut europejskich w 2012 r. wyraziło 35 proc. badanych, co stanowi wzrost o 10 punktów proc. wobec 2009 r. Odsetek chętnych na zakup aut japońskich spadł w tym czasie z 32 do 24 proc.
Wnioski te wynikają z najnowszych badań amerykańskiej firmy JD Power, przeprowadzonych w br. w całych Chinach. Na potrzeby badań rynek podzielono na 11 regionów i wzięto pod uwagę 52 producentów, dostarczających 171 modeli samochodów.
Największe zmiany w preferencjach dotyczą samochodów marek europejskich. Około 32 proc. mieszkańców wielkich chińskich miast zadeklarowało chęć zakupu aut marek niemieckich, samochody pozostałych marek europejskich wykazują stałą tendencję wzrostową w preferencjach ujawnionych w badaniach.
Analityk rynku samochodów luksusowych z JD Power Asia Pacific, Lou Shaobo, uważa, że „nabywcy samochodów luksusowych biorą przede wszystkim pod uwagę jakość wykonania, bezpieczeństwo, osiągi i znaczenie marki. W segmencie samochodów klasy średniej, głównym czynnikiem wyboru poza jakością, bezpieczeństwem i osiągami jest cena. Producenci próbują zmotywować klientów do zakupu aut znanej marki, ale ich wpływ na ostateczną decyzję jest mało znaczący.”
Na potrzeby badania JD Power wprowadził specjalną punktację siły przyciągania marki. W tym rankingu przy maksymalnej ocenie 1000 punktów najwyższe miejsce zajęło BMW (705 pkt), drugi jest Mercedes Benz (696 pkt), a na trzecim miejscu znalazło się Audi (664 pkt).
Nadal brak natomiast poprawy koniunktury u chińskich producentów samochodów osobowych. W maju zanotowano kolejny spadek ich produkcji o 3,3 proc. Jednocześnie wielkie zyski zanotowali zagraniczni producenci. Niemieckie koncerny zwiększyły produkcję aut w Chinach o 20 proc., a Japończycy – o 10 proc.
Z Pekinu Jacek Wan (PAP)