Producenci samochodów od kilku miesięcy szykują się do prawdziwej rewolucji.
Począwszy od września, wszystkie nowe auta rejestrowane po raz pierwszy w Unii Europejskiej, będą musiały spełniać wymogi homologacyjne nowego testu zużycia paliwa – WLTP. Co oznacza to z perspektywy klienta?
Nowy test emisji spalin wprowadzono, by deklarowane przez producentów zużycie paliwa miało wierniejsze odwzorowanie w rzeczywistej jeździe. Już pierwsze nowe próby homologacji udowodniły, że wiele aut, które do tej pory sprzedawane były jako spełniające normę emisji spalin Euro6, w rzeczywistości mieściło się w niej jedynie na papierze…
Dla producentów oznacza to konieczność daleko idących zmian w ofercie. Zgodnie z nowymi przepisami, w przypadku modeli które nie przeszły testu WLTP, w sprzedaży pozostać mogą jedynie samochody z tzw. „ostatniej partii produkcyjnej”. Chodzi o maksymalnie 10 proc. liczby pojazdów wprowadzonych przez danego importera na konkretny rynek (w naszym przypadku polski) w 12 miesiącach poprzedzających 1 września 2018 roku. Mówiąc prościej na każdych dziesięć nowych pojazdów dealer sprzedać może tylko jeden, którego homologacja opiera się o „stary” test NEDC.
Nie dziwi więc, że przez cenniki przetacza się właśnie prawdziwe „tsunami”. Od początku roku zaobserwować można trend zastępowania starych, sprawdzonych jednostek napędowych nowymi. Kolejni przedstawiciele epoki „downsizingu” wypierają z salonów proste, pozbawione bezpośredniego wtrysku paliwa czy turbodoładowania, silniki. To właśnie z uwagi na wprowadzenie testu WLTP wielu producentów zapowiedziało już wyposażenie swoich najnowszych jednostek benzynowych w filtry cząstek stałych…
Mając na uwadze sytuację nabywców, zapytaliśmy przedstawicieli polskich oddziałów koncernów motoryzacyjnych, w jakim stopniu nowe przepisy wpłyną na ich ofertę i czy w związku z nowym prawem część modeli lub jednostek napędowych zniknie z oferty (jeżeli tak, to które?). Chcieliśmy też wiedzieć, jak traktowani będą klienci, którzy po 1 września kupią od dealera „używany” (czyli zarejestrowany do końca sierpnia 2018 roku) samochód z zerowym przebiegiem. Jak w takim przypadku wyglądać będzie kwestia – limitowanej czasem – gwarancji?
Poniżej odpowiedzi, jakie do nas do tej pory dotarły. Niestety niektóre firmy nie zdecydowały się na pełną odpowiedź na nasze wszystkie pytania.
Proces przestawiania wszystkich modeli BMW na nowe unijne procedury emisji spalin WLTP i RDE realizowany jest zgodnie z planem, zaś znakomita większość modeli zakończyła fazę ponownego testowania. Dodatkowo około 190 modeli już wypełnia wymogi emisyjne normy Euro 6d TEMP, która będzie obowiązywać od 1 września 2018. Należą do nich auta z silnikami benzynowymi oraz diesla, BMW i, BMW iPerformance oraz BMW M.
“Obecnie oferujemy klientom w Europie szeroki zakres modeli z homologacją zgodną z WLTP, ale także spełniające normę Euro 6d TEMP” – powiedział Pieter Nota, członek zarządu BMW AG ds. sprzedaży, marketingu oraz aftersales. Katarzyna Gospodarek, BMW Group Polska, Public Relations, Corporate Communications Manager
Wszystkie nasze silniki 6.d-temp posiadają homologacje WLTP, systemy i materiały będą przygotowane jesienią, a dane będą publikowane od stycznia 2019. Citroën jako jedna z pierwszych marek opublikował końcem maja br. kompletne cenniki dla nowych wersji silnikowych, pozostawiając naszym klientom wybór. Większość z decydujących się w najbliższym czasie na zakup samochodów wybierze, naszym zdaniem, jednostki wychodzące z produkcji, jednak montaż nowych ruszył między czerwcem a sierpniem (zależnie od modelu). Z tego powodu nie tworzyliśmy szczególnych zapasów. Na auta z silnikiem Euro 6.1 przygotowaliśmy w sierpniu specjalną ofertę. Samochody z silnikami Euro 6.1 rejestrowane obecnie przez dealerów (jednak nie są to duże liczby) mają dwuletnią gwarancję. W tym przypadku dealerzy mogą zaoferować korzystniejsze warunki lub przedłużenie gwarancji za pomocą kontraktów serwisowych.
Nasza oferta nie powinna więc zasadniczo różnić się dla nowych i wychodzących z produkcji jednostek. Opóźnienia we drożeniu (maksymalnie do października) dotyczą jedynie wybranych silników ze skrzynią automatyczną. Klaudia Dawidko, Koordynator ds. PR i Eventów, Citroën Polska Sp. z o.o.
Oczywiście grupa FCA przygotowała się do zmian związanych z nową normą pomiaru spalania, emisji zanieczyszczeń i CO2.
Przez ostanie miesiące trwały prace związane z przystosowaniem oferowanych jednostek napędowych do nowych homologacji i możemy potwierdzić, że do końca sierpnia zakończymy proces przystosowania naszych silników z gamy Fiata, Alfa Romeo, Jeepa i Abartha do wymogów wchodzących w życie od 1 września br. Poza przystosowaniem oferowanych jednostek do nowych homologacji uruchomiliśmy również kilka tygodni temu w Bielsku-Białej produkcję seryjną nowej rodziny silników benzynowych. Pierwszym samochodem wyposażonym w wyprodukowane w bielskim zakładzie jednostki benzynowe jest nowy Jeep Renegade MY19. Zatem naszej gamie modelowej przybędą nowe jednostki przy jednoczesnym przystosowaniu konstrukcji już dostępnych na rynku. W przypadku samochodów rejestrowanych przez dealerów data gwarancji zostaje uruchomiona wraz z datą rejestracji. Dorota Obłękowska Public Relations Manager Marketing and Communications Manager Premium Brands. FCA Poland S.A.
Ford jako jedna z pierwszych firm ogłosiła gotowość do WLTP. Nasza oferta handlowa obejmuję jedną z największych ilości modeli samochodów na rynku i wszystkie spełniają surowe normy Euro 6.2. Jesteśmy również przygotowani i spełnimy wszystkie wytyczne, wchodzące w życie po 1 września br., które wynikają z przepisów z związanych ze sprzedażą samochodów z silnikami z homologacją Euro 6.1.
Jeżeli chodzi o konkretne zmiany w gamie silników, to już wycofaliśmy benzynową jednostkę 2.0 EcoBoost, a docelowo silniki diesla TDCi (1.5 i 2.0 l) zastąpione zostają jednostkami nowej generacji EcoBlue o takich samych pojemnościach 1.5 l i 2.0 l. Mariusz Jasiński, Dyrektor Komunikacji i Public Relations, Ford Polska
W chwili obecnej kończymy wyprzedaż samochodów spełniających normę Euro 6b. Pewnie zostaną jakieś sztuki po 1 września, więc zgłosimy je jako „końcową partię produkcji” zgodnie z obowiązującymi przepisami. Ilość samochodów jakie pozostaną nam po 1 września „zmieści się” w dostępnym dla naszej marki limicie „końcowej partii produkcji” tak więc nasi dealerzy nie będą dokonywać „samorejestracji” i nie będzie żadnych problemów datą startu gwarancji.
Wszystkie nasze modele z roku modelowego 2019 (ceny już są ogłoszone) już teraz spełniają normę Euro 6d-temp (WLTP RDE), która będzie obowiązkowa od 1 września 2019. W naszym przypadku niektóre silniki znikają z oferty, ale są one zastępowane przez inne. Na przykład w Tucsonie diesel 1.7 został zastąpiony nowym silnikiem o pojemności 1.6 l. Ilość dostępnych wersji nie zmniejszy się. Tomasz Michalczewski, Planning | Manager Hyundai Motor Poland Sp. z o.o.
Z oferty Infiniti znika przede wszystkim kultowy SUV, przez lata flagowy model marki – QX70. Ostatnie egzemplarze tego samochodu zostały już sprzedane. Nie będzie także oferowany model Q70, ale ostatnie sztuki jeszcze czekają na miłośników tej limuzyny. Są to auta już zarejestrowane, ale gwarancja na nie będzie uruchamiana z dniem wydania samochodu klientowi, nie będzie zatem skrócona nawet o jeden dzień.
Od jesieni gamę INFINITI tworzyć będą modele Q30, QX30 oraz Q50. Grzegorz Szczypior, prezes Grupy IP.
Produkcja silników Euro 6d Temp rozpoczęła się w Kia od 05/2018. Nie mamy problemu ze stokiem MY’18 – na koniec sierpnia będziemy poniżej 10% limitu ( lista odstępstwa 10% sprzedaży z ostatnich 12 miesięcy). Wypadły silniki G1.4 / D.1.4 – Venga, D1.4 – Rio. Wszystkie pozostałe silniki spełniają warunki – GPF/SCR/ISG/MHEV. Monika Krzesak PR Manager, Kia Motors Polska Sp. z o.o.
Wszystkie nasze nowe samochody, poza Mazdą 3 mają już homologację WLTP. W naszej ofercie jest w zasadzie tylko jedna zmiana – silnik Diesla 1.5 SKYACTIV-D o mocy 105 KM w Maździe CX-3 2018 zastąpiony będzie silnikiem 1.8 SKYACTIV-D o mocy 115 KM. Silnik 2.2 SKYACTIV-D w obu wariantach mocy wyposażony jest dodatkowo w katalizator SCR i układ AdBlue, mocniejszy wariant ma teraz 184 KM zamiast dotychczasowych 175 KM.
Nasza polityka nie przewiduje rejestracji samochodów na dealera w tym, ani w żadnym innym przypadku. Mamy na tyle niewielkie zapasy samochodów z poprzednią homologacją, że mieścimy się w limicie do 10% ich ubiegłorocznej sprzedaży i po zgłoszeniu numerów VIN tych pojazdów będziemy mogli je sprzedać jako nowe także po 1 września 2018 r. Szymon Sołtysik PR Menager Mazda Motor Polska.
Mercedes
Firma Mercedes-Benz Polska jest przygotowana do przejścia od 1 września na nową procedurę. W ofercie na rynku polskim poza przewidzianymi nowymi modelami, które zastępują poprzedników, będziemy oferować tą samą gamę i dostępność wersji. Klienci będą mogli wybierać bez zmian od nowej klasy A po nowa klasę G.
Dzięki podjętym z naszą siecią dealerską działaniom – mowa tu o atrakcyjnej ofercie ograniczonej czasowo i ilościowo – optymistycznie zapatrujemy się także na kwestie sprzedaży samochodów z dotychczasową homologacją NEDC. Warto tu podkreślić, że samochody z NEDC można jeszcze nabyć w wyjątkowych okazjach, które sięgają do 50 000 PLN opustu – spotykanych przy wyprzedażach rocznika. Tomasz Mucha, Product PR, Mercedes-Benz Polska.
Z przyjemnością zawiadamiam, że jesteśmy w pełni przygotowani do tych zmian, co oznacza, że nie mają one wpływu na naszą ofertę i dostępność aut – ciągłość dostaw jest zapewniona. Obecny stan naszego magazynu pozwoli nam na skorzystanie ze zwolnienia z homologacji do 2019 roku (podobnie, jak w przypadku innych marek – może to być 10% sprzedanych aut). Zatem nic nie znika, a nasi dilerzy nie muszą rejestrować aut na zapas. Kinga Lisowska, Manager ds. Public Relations i mediów społecznościowych
Nissan od ponad pół roku aktywnie przygotowuje się do wchodzących w życie na początku września regulacji. Zmiany w jednostkach napędowych podyktowane nowymi przepisami zostały ostatnio częściowo wprowadzone w modelach Micra i Juke, a cały proces dostosowywania oferty silnikowej w naszej gamie planujemy zamknąć do końca 2018 roku. Szczegóły będziemy podawać sukcesywnie w miarę wprowadzania nowych wersji do oferty handlowej. Obecnie prowadzimy wyprzedaż wersji homologowanych zgodnie z dotychczas obowiązującymi procedurami testowymi, a od nowego miesiąca będą one oferowane, w miarę dostępności, w ramach przewidzianego dla naszej marki limitu. Dorota Pajączkowska PR Manager, Nissan Sales Cee Kft.
Opel jest (…) liderem, jeżeli chodzi o wdrażanie przyszłej europejskiej normy emisji spalin, która uwzględnia emisję w warunkach rzeczywistych, mierzoną na drogach publicznych. Już czerwcu br. ogłaszaliśmy, że ponad 80 zespołów napędowych Opla jest zgodnych z Euro 6d‑TEMP. Jednostki benzynowe i przystosowane do spalania LPG spełniające normę Euro 6d‑TEMP są dostępne w całej gamie modelowej — czyli w Oplach ADAM, KARL i Corsa, Astra, Cascada oraz Insignia, jak też Mokka X, Crossland X, Grandland X i Zafira – oraz spełniające wymagania nowej normy silniki Diesla montowane w tych modelach.
Oprócz wprowadzania nowych silników Opel modernizuje też dotychczasowe jednostki, aby dzięki najnowocześniejszej technologii zoptymalizować oczyszczanie spalin zgodnie z wymaganiami Euro 6d‑TEMP.
Na przykład Zafira otrzymuje nową wersję silnika benzynowego 1.6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Od teraz wszystkie jednostki napędowe montowane w Zafirze są wyposażone w filtry cząstek stałych (dotyczy to także silników benzynowych), natomiast samochody z silnikami Diesla mają również układy selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Wojtek Osoś, dyrektor PR Opel Poland
Wszystkie samochody marki Peugeot, które są aktualnie definiowane do produkcji mają już homologację WLTP, a ich silniki są zgodne z normami Euro 6.2. Dane dotyczące spalania i emisji CO2 do tych silników zgodnie z prawem europejskim zaczniemy publikować od stycznia 2019. Nasza oferta katalogowa praktycznie nie uległa zmianie w związku ze zmianą homologacji.
Dealerzy marki Peugeot mają jeszcze możliwość rejestrowania samochodów homologowanych zgodnie z procedurą testową NEDC, ale liczba tych rejestracji jest symboliczna. Co do gwarancji dla klienta w tym przypadku pozostaje ona dwuletnia, ale istnieje możliwość jej przedłużenia w formie kontraktu serwisowego. Dorota Kozłowska PR Manager Peugeot Polska Sp. z o.o.
Porsche dostosowuje swoją gamę modelową do przyszłych standardów emisji spalin zgodnie z nową procedurą pomiarową WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedures – Ogólnoświatowa Zharmonizowana Procedura Badań Lekkich Pojazdów). Wprowadzenie nowych przepisów dotyczących emisji gazów wydechowych wymaga konwersji gamy modelowej, polegającej na wprowadzeniu filtra cząstek stałych dla silników benzynowych (GPF), i uzyskania nowych homologacji nie później niż 1 września 2018 r. W efekcie obowiązuje tymczasowe ograniczenie dostępności gamy modelowej. Niemniej jednak zainteresowane podmioty i klienci mogą skontaktować się z placówkami Porsche Centrum w celu zamawiania nowych modeli już w okresie przejściowym.
W ramach przejścia na nowe procedury pomiarowe w Europie odbywa się stopniowe wprowadzanie wariantów modeli. Nowa technika wymaga wdrażania krok po kroku i w jubileuszowym roku Porsche w pierwszej kolejności trafia do ikony sportowych aut – 911.
Od września dostępne będą wybrane topowe modele z linii modelowych 911 i 718 z filtrem GPF. Wprowadzenie na rynek dodatkowych modeli i wariantów będzie odbywać się stopniowo, w ramach nowych debiutów. Nacisk jest tu kładziony na jakościowy rozruch produkcji pojazdów, zgodnie z popytem ze strony klientów. Prosimy zrozumieć, że obecnie nie możemy przekazać żadnych kolejnych oświadczeń co do tego, kiedy rozpocznie się sprzedaż nowych modeli.
W przypadku zamawiania nowych modeli zainteresowane podmioty mogą kontaktować się z placówkami Porsche Centrum już w trakcie okresu przejściowego.
W Porsche Centrach na klientów i zainteresowane podmioty czeka atrakcyjna oferta pojazdów. Zamówienia na nowe modele będą akceptowane również w okresie przejściowym. Ponadto klienci oraz zainteresowane podmioty mogą zwrócić się do Centrów Porsche z zapytaniami o pojazdy już wyprodukowane oraz młode auta używane.
Istnieje szereg wyzwań, które przyczyniły się do opóźnienia: zgodnie z nowym prawem producenci pojazdów będą musieli w przyszłości określać wartości indywidualnego zużycia paliwa, biorąc pod uwagę indywidualne wyposażenie pojazdu. Określanie indywidualnego zużycia paliwa wymaga szeregu środków i działań, a wszystkie z nich muszą zostać zrealizowane w ciągu 13 miesięcy. Te ścisłe ramy czasowe zostały nałożone przez ustawodawców: przepisy weszły w życie z końcem lipca 2017 r., a ich implementacja następuje 1 września 2018 r. Dla porównania, cykle rozwojowe w przemyśle motoryzacyjnym zajmują zwykle około 3 lata. Ponadto, ze względu na to, że zmiana dotyczy wszystkich producentów samochodów, istnieją znaczące utrudnienia w zakresie dostępności stanowisk pomiarowych.
Produkcja w zakładach Porsche trwa nawet podczas konwersji na GPF. Pojazdy z bieżących zamówień będą produkowane i dostarczane na rynki, gdzie obowiązują unijne przepisy dotyczące emisji, do końca produkcji pojazdów bez GPF. Ponadto nadal trwa produkcja modeli na rynki, których konwersja nie dotyczy. Artur Jakubczak, Koordynator ds. PR Porsche Polska
Grupa Renault dostosowuje się do nowych norm czystości spalin i wprowadza zmiany w swojej ofercie silnikowej. Udoskonaliliśmy część naszych silników wysokoprężnych i benzynowych oraz wprowadzamy do sprzedaży nowe jednostki napędowe. Większość naszych silników będzie wyposażona w nowe systemy oczyszczania spalin – SCR dla jednostek wysokoprężnych i filtr cząstek stałych dla silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Te technologie obniżają emisję zanieczyszczeń przy jednoczesnym zachowaniu umiarkowanego zużycia paliwa. Udoskonalone silniki będą także mocniejsze, energetycznie bardziej efektywne i będą służyły większemu komfortowi naszych klientów. Agata Szczech, Dyrektor Komunikacji Terytorium East, Renault Polska Sp. z o.o.
SEAT dobrze przygotował się do zmian wynikających z nowej procedury. WLTP w żaden sposób nie dotknie kształtu naszego portfolio modelowego – klienci SEAT-a nieustannie będą mogli wybierać spośród szerokiego spektrum dynamicznych samochodów, od miejskiego Mii przez Ibizę i Leona oraz nasze SUV-y – Ateca i Arona – do największej Alhambry. Co więcej, klienci będą mieli do wyboru nowe silniki, np. w Leonie planujemy silnik 1.8 TSI o mocy 180 KM zastąpić silnikiem 2.0 TSI o mocy 190 KM. Podobnie silnik Leona 1.4 TSI o mocy 125 KM planujemy zastąpić silnikiem 1.5 TSI o mocy 130 KM. Szczegóły zmian będziemy komunikowali w trakcie aktualizowania oferty – proces ten zostanie zamknięty do końca bieżącego roku.
Warto także wspomnieć, że do procesu wprowadzenia WLTP podchodzimy mocno pro-kliencko. Klienci, którzy zamówili auto z MY18, a wyprodukuje się ono w MY19 – czyli już zgodnie z nową normą – utrzymają swoje ceny zamówienia pomimo droższego procesu produkcji ich samochodu. Ponadto jesteśmy świadomi, że dostosowanie aut do nowej normy wymaga dokładnych pomiarów i testów – jest to skomplikowany i czasochłonny proces, w którym ważna jest precyzja i w który zaangażowanych jest wiele organów spoza Grupy Volkswagen. Dla klientów, dla których czas odbioru zamówionego auta ma kluczowe znaczenie, z wyprzedzeniem zabezpieczyliśmy zatem produkcję aut. Może się zdarzyć, że część z nich zostanie zarejestrowana przez dealerów – co uruchomi także ich gwarancję – ale w takich przypadkach dealer oczywiście poinformuje o tym klienta. Co więcej, np. w przypadku modelu Leon klienci mogą liczyć na atrakcyjne rabaty nawet do 12 000 zł. Jest to zatem znakomity czas, aby odwiedzić salony SEAT-a. Jakub Góralczyk, PR Manager Marketing SEAT, Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.
WLTP oznacza dla ŠKODY dokładnie takie same zmiany, jak dla całego rynku. 1 września 2018 roku stracą ważność świadectwa homologacji samochodów osobowych (oraz ciężarowych klasy I) wydane na podstawie Rozporządzenia (WE) NR 715/2007 w sprawie emisji spalin, według których wykonywano testy w cyklu jazdy tzw. NEDC (dotyczy RM2018 i starszych) i od tego dnia dopuszczone do rejestracji będą tylko pojazdy posiadające świadectwa wydane zgodnie z Rozporządzeniem (UE) 2017/1151, według cyklu jazdy WLTP (w skrócie: pojazdy WLTP). Wszyscy importerzy będą mogli mieć możliwość wnioskowania o zarejestrowanie w Polsce w ciągu 12 miesięcy od 1 września 2018 r. wyprodukowanych wcześniej samochodów, których świadectwa straciły ważność z powodu opisanego powyżej, w liczbie równej maksymalnie 10% liczby pojazdów wprowadzonych do obrotu w ciągu 12 miesięcy poprzedzających moment wygaśnięcia świadectw (tj.01.09.2017 – 31-08.2018). Jest to tzw. procedura końcowej partii produkcji (kpp). Nie przewidujemy istotnych zmian w ofercie w związku z tym faktem.
Wszystkie zmiany produktowe jakie aktualnie następują w marce ŠKODA mają związek z wprowadzeniem nowego Roku Modelowego 2019 i realizowaniem długoterminowej strategii marki. Pełne cenniki nowego Roku Modelowego nie są jeszcze dostępne dla wszystkich modeli jednak dealerzy są informowani na bieżąco o zmianach. Wraz z Rokiem Modelowym 2019 paleta dostępnych silników ulega pewnemu uproszczeniu, a niektóre jednostki zastępowane są przez odpowiedniki nowszej generacji – niekiedy o zmienionych parametrach. Mimo wspomnianych zmian jesteśmy pewni, ze oferta marki Skoda nadal pozostanie wyjątkowo atrakcyjna. Uruchomienie gwarancji następuje w momencie przekazania pojazdu do klienta. Klaudyna Gorzan, Dział Marketingu ŠKODA, Kierownik ds. PR, Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.
Samochody spełniające WLTP będą produkowane w fabryce SsangYong w Korei od września 2018 i ich homologacje otrzymamy jak auta dotrą do Europy. Od 1 września będziemy sprzedawać auta wpisane na tzw. Końcową Partię Produkcji (w naszym przypadku to 100 szt.). Ta liczba wystarczy do obsługi bieżących zamówień do czasu aż dopłyną auta wyprodukowane we wrześniu i spełniające WLTP. Z naszej oferty zniknie silnik diesla w modelu Korando, ale tylko w połączeniu z manualna skrzynią biegów oraz Korando z silnikiem benzynowym (wszystkie specyfikacje). Niedostępne będą także modele Tivoli i XLV z silnikiem diesla, ale tylko w kombinacji z napędem 4×4 i manualną skrzynią biegów. Czasowo wycofany będzie silnik benzynowy w modelu Rexton. W naszym przypadku nie ma konieczności rejestrowania aut przez dealerów.
Tak jak już zarówno naszych dealerów (bezpośrednio) , jak i klientów (za pośrednictwem Forum Subaru) informowaliśmy z naszej oferty modelowej znikną: STI (praktycznie już wszystkie sprzedane) i Forester Turbo (trochę samochodów pozostanie jeszcze w sprzedaży w ramach derogacji). Ponadto zanotujemy przejściową przerwę w sprzedaży XV i Imprezy 2.0 oraz Levorga. Zapewne kilka sztuk samochodów pozostających na stanie dealerskim będzie musiało być zarejestrowanych, lecz wobec nie pokrywających zapotrzebowania dostaw będą to minimalne ilości wobec czego problem ew. upływu gwarancji faktycznie naszej marki nie dotyczy (jak wiadomo nie prowadzimy też żadnych akcji wyprzedażowych). Witold Rogalski, Subaru Import Polska sp. z o.o.
Suzuki Motor Poland dostosowało zamówienia gamy produktowej pod kątem nowych przepisów. Nie planujemy zawężania oferty we wrześniu 2018 ze względu na zmianę homologacji WLTP. Zmiany nastąpią dla modelu Vitara – obecna generacja tego cieszącego się ogromną popularnością SUV’a zostanie zastąpiona nową wersją po faceliftingu. Nowe Vitary będą dostępne z silnikami 1.4 BoosterJet i 1.0 BoosterJet. Gama modelowa zostanie również rozszerzona o nowego Swifta Sport, którego pierwsze dostawy właśnie trafiają do salonów sprzedaży. Dorota Drelich Kierownik ds. PR / PR Manager Dział Marketingu Suzuki Motor Poland sp. z o.o.
Od 1997 roku realizujemy wprowadzanie do aut Toyoty oraz Lexusa napędów hybrydowych. Dziś udział hybryd w całkowitej sprzedaży koncernu w Polsce stanowi 30% dla Toyoty i ponad 60% dla Lexusa. Jeśli dodamy do tego oficjalne wycofanie się naszej marki z produkcji osobowych Toyot z silnikami Diesla, zrozumiemy, że w obu markach nie występują obecnie żadne reperkusje związane z wprowadzeniem nowych norm. Po prostu przytłaczająca większość naszych modeli spełnia wymagania nowych norm. Dlatego dysponujemy i będziemy dysponować pełną regularną ofertą dla obu marek. W jej ramach można znaleźć jeszcze limitowaną dostępność wybranych modeli np. z silnikami Diesla, która skończy się wraz z wyczerpaniem zapasu aut zgromadzonego w polskim magazynie firmy. Robert Mularczyk, PR Senior Manager Toyota Motor Poland, PR Senior Manager Toyota Central Europe, Toyota Motor Poland Company Limited sp. z o.o.
Volkswagen oferuje szeroką gamę modeli, wariantów i opcji wyposażenia oraz wersji silnikowych. Zaletą jest możliwość dostosowania samochodów zgodnie z indywidualnymi życzeniami klientów. Jednak w związku z przejściem na WLTP korzyść ta wymaga wykonania wielu szczegółowych pomiarów i uzyskania wielu dokumentów, w krótkim okresie czasu. Volkswagen rozpoczął prace związane z przejściem z NEDC na WLTP na wczesnym etapie. Oprócz samego testowania danego typu auta, każda kombinacja silnik-przekładnia przechodzi procedurę zatwierdzania z udziałem wielu uczestników procesu. Czynniki zewnętrzne, które są poza naszą kontrolą, odgrywają kluczową rolę w tym procesie. Obejmują dostępność usług technicznych i możliwości właściwych organów udzielających homologacje. W niesprzyjających warunkach, na dostępność poszczególnych modeli z konkretnymi silnikami i skrzynią biegów, mogą wpływać tymczasowe wąskie gardła procesu. W pierwszej kolejności proces certyfikacji przeszły najczęściej wybierane przez klientów specyfikacje. Te wybierane najrzadziej mogą liczyć się z pewnymi opóźnieniami.
Na przykład Tiguan Allspace w wersji z silnikiem TDI o mocy 240 KM zostanie wyłączony z produkcji na kilka miesięcy. Auta są jednak wciąż dostępne w sieci dealerskiej. Ponowne zamówienia do produkcji zaczniemy zbierać z wyprzedzeniem, a ta rozpocznie się ponownie na początku stycznia przyszłego roku. Arteon i Passat będą oferowane z tym silnikiem zdecydowanie wcześniej. W ich przypadku przestój będzie wynosił około 2-3 miesięcy. Wciąż jednak w tych modelach jest wiele innych silników cały czas dostępnych, zarówno z przekładnią mechaniczną, DSG, napędem na jedną jak i obie osie.
Aby ułatwić proces zakupu wprowadziliśmy m.in. narzędzie pozwalające w trakcie konfiguracji na stronie internetowej sprawdzić samochody dostępne od ręki w wybranej lub zbliżonej specyfikacji w całej sieci dealerskiej. Szeroka gama modeli pozostaje siłą marki, wciąż każdy klient ma szansę na znalezienie auta idealnie dopasowanego do swoich potrzeb. Tomasz Tonder, PR Manager, Volkswagen Group Polska Sp. z o.o
Nasza firma z dużym wyprzedzeniem przygotowała się do nadchodzących zmian związanych z procedurą WLTP i CO2. Wszystkie nasze modele spełniają kryteria WLTP, zatem nasi klienci nie muszą się obawiać, że jakieś modele znikną z naszej oferty. Jedynymi starszymi modelami, które nie są homologowane zgodnie z WLTP o poprzednia generacja S60 i V60. Ich produkcja się kończy, a ostatnie egzemplarze mieszczą się w przepisach dotyczących końcowej partii produkcji. W świetle nowych norm i procedur dobrze widać, że Volvo kilka lat temu obrało właściwy kierunek zmian technologicznych. Dzisiaj pracują one na naszą korzyść. Stanisław Dojs PR manager, Volvo car Poland
Źródło: INTERIA