Robot KLARA zwiększa elastyczność linii produkcyjnej Audi

Human-robot cooperation in the assembly of Audi A4/A5 models: “Adhesive application with robot assistance,” abbreviated from the German as KLARA, provides support with the installation of large CFRP roofs in the new Audi RS 5 Coupe (fuel consumption combined in l/100 km: 8.7; CO2 emissions combined in g/km: 197). The employee triggers the application of adhesive by pressing and holding a button, and is in control of the entire procedure.

Nowy kolega-robot pojawił się na linii produkcyjnej Audi A4/A5. Pracuje teraz wraz z ludźmi, ramię w ramię, bez jakichkolwiek barier. Wdrożona w fabryce Audi w Ingolstadt idea współpracy ludzi i robotów (niem. Mensch-Roboter-Kooperation – MRK), to kolejny krok w realizacji strategii tzw. smart factory. „Nanoszenie materiału klejącego z pomocą robota”, czynność od której powstał niemiecki skrót KLARA (Klebstoffapplikation mit Roboter Assistenz), to wsparcie robota przy montażu dachu wykonanego z polimerów wzmacnianych włóknem węglowym w modelu Audi RS 5 Coupé.

To pierwsze w przypadku Audi wdrożenie techniczne, gdzie lekki robot MRK, w głównej fabryce koncernu, wykorzystywany jest do nanoszenia substancji klejącej w końcowym etapie montażu. Podobne roboty już wcześniej wdrożono w fabrykach w Ingolstadt i w Brukseli, ale tylko na liniach budowy karoserii, a w Győr na linii składania silników.

  • Kolejne poszerzenie kooperacji człowieka z robotami
  • Bezpieczna współpraca pracownika i maszyny bez barier ochronnych
  • Szybkie wdrożenie modułu

    W pierwszym kroku operacji montażowej, pracownik umieszcza wykonany z polimerów wzmacnianych włóknem węglowym (CFK) dach na obrotowym stanowisku i go przechyla. Nałożenie substancji klejącej odbywa się po wciśnięciu i przytrzymaniu odpowiedniego przycisku. Sygnał świetlny (podświetlony okrąg) potwierdza zakończenie procesu, w którym KLARA precyzyjnie nakłada klej na krawędzie o łącznej długości ponad pięciu metrów. W ten sposób robot sygnalizuje, że dach jest gotowy do ostatecznego montażu. Pracownik, przy pomocy specjalnego urządzenia zdejmuje część ze stanowiska i instaluje ją na samochodzie. Dach wykonany z CFK – element opcjonalny w Audi RS 5 Coupé – jest znacznie większy od innych porównywalnych systemów dachowych. Z racji tego, człowiek nie byłby w stanie tak precyzyjnie nałożyć substancji klejącej jak czyni to KLARA.

    W odróżnieniu od konwencjonalnych robotów produkcyjnych, KLARA nie wymaga instalowania barier ochronnych, co oznacza że współpraca na linii człowiek-maszyna praktycznie stapia się w jeden proces. Pozwala to zaoszczędzić mnóstwo miejsca na linii produkcyjnej i zintegrować z nią system MRK. Kooperacja człowieka z maszyną przebiega z zachowaniem najwyższego stopnia bezpieczeństwa gwarantowanego przez Audi. To człowiek zachowuje nad wszystkim kontrolę: inicjuje proces nakładania kleju i może go zatrzymać w każdym momencie. Czujniki umieszczone w ramieniu robota rozpoznają sytuację, gdy dotykają człowieka i w przypadku zagrożenia automatycznie zatrzymują maszynę. KLARA sygnalizuje potencjalne niebezpieczeństwo sygnałem świetlnym. W przypadku jakichkolwiek zakłóceń, okrąg świetlny rozbłyska na czerwono.

    Wszystkie elementy robota zostały zmontowane wcześniej, co umożliwiło szybką instalację i wdrożenie KLARY do pracy. Integracja urządzenia w żaden sposób nie wpłynęła na rytm pracy taśmy produkcyjnej. Inne sposoby nanoszenia substancji klejącej na nowe dachy z pewnością wymagałyby większych nakładów zarówno pracy, jak i środków finansowych.

 

Źródło:www.mototarget.pl