„MG Motor Europe wyraża poważne zaniepokojenie w związku z dodatkowym cłem w wysokości do 38,1%, jakim zostaną objęte auta marki MG. MG sprzeciwia się tego typu protekcjonistycznym praktykom handlowym i uważa, że będą one stanowiły znaczącą barierę rynkową”, można przeczytać w Oświadczenie MG Motor Europe w sprawie wstępnego ujawnienia przez KE tymczasowych ceł wyrównawczych, które mają zostać nałożone na chińskie pojazdy BEV.
Komisja Europejska zapowiedziała wprowadzenie od 4 lipca br. ceł wyrównawczych na pojazdy elektryczne z Chin. To efekt toczącego się dochodzenia, w wyniku którego KE „stwierdziła wstępnie, że przemysł pojazdów elektrycznych (BEV) w Chinach korzysta z nieuczciwego subsydiowania, które stwarza ryzyko wyrządzenia szkody gospodarczej unijnym producentom samochodów elektrycznych”. Komisja zamierza nałożyć na trzech chińskich producentów objętych próbą następujące cła wyrównawcze:
• BYD: 17,4%;
• Geely: 20%; I
• SAIC: 38,1%.
Inni producenci pojazdów typu BEV w Chinach, którzy współpracowali w dochodzeniu, ale nie zostali objęci próbą, podlegaliby średniemu ważonemu cłu w wysokości 21%. Producenci, którzy nie współpracowali w dochodzeniu, podlegaliby cłu rezydualnemu: 38,1%.
W odpowiedzi na ogłoszenie przez Komisję Europejską (KE) zamiaru nałożenia tymczasowych ceł wyrównawczych na import pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym (BEV) pochodzących z Chin, MG Motor Europe opublikowało oświadczenie, w którym „wyraża poważne zaniepokojenie w związku z dodatkowym cłem w wysokości do 38,1% jakim zostaną objęte auta marki MG”.
Autorzy oświadczenia podkreślają, że „MG sprzeciwia się tego typu protekcjonistycznym praktykom handlowym i uważa, że będą one stanowiły znaczącą barierę rynkową. Jednocześnie MG Motor Europe wyraża głębokie zaniepokojenie nieuchronnym wpływem, jaki cła będą miały na konsumentów. Wysoka stawka celna będzie miała również znaczący negatywny wpływ na łańcuchy dostaw, rozwój innowacji i współpracy rynkowej”.
„Stały wzrost sprzedaży aut i ponadprzeciętne wyniki MG na terenie Unii Europejskiej oparte są na posiadanej szerokiej gamie światowej klasy modeli samochodów, zastosowanych innowacyjnych funkcjach technologicznych, bezpieczeństwie i niezawodności oraz wysokim poziomie usług oferowanych przez europejskich partnerów, w ramach sieci dealerskiej MG. Tylko w ciągu ostatniej dekady firma SAIC zainwestowała prawie 20 miliardów euro w badania i rozwój, rejestrując ponad 26 tysięcy patentów, rozwijając przy tym dynamicznie łańcuchy dostaw”.
„W opinii MG, jako jednego z wiodących /tak w oryginale – przyp. red./ dostawców pojazdów elektrycznych w UE, powyższe osiągnięcia odgrywają istotną rolę w budowaniu szerokiej dostępności pojazdów z napędem elektrycznym i wspieraniu rozwoju zrównoważonego transportu. To kluczowy element zielonej transformacji mającej na celu zwalczania globalnych zmian klimatycznych”.
W oświadczeniu MG apeluje do Komisji Europejskiej o „staranne rozważenie swojej decyzji i zaangażowania się w konstruktywny dialog z partnerami z globalnego przemysłu motoryzacyjnego, w tym z Chin, w celu wypracowania wspólnych rozwiązań wspierających uczciwą konkurencję i zrównoważony rozwój”.
Opracowanie: DB
Źródło: SAMAR