Mercedes, Solaris, Solbus: autobusowe podium

W ciągu trzech kwartałów 2014 roku polscy przewoźnicy zarejestrowali 1 112 nowych autobusów, niemal wszystkie o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t. To wynik lepszy niż przed rokiem, co przede wszystkim jest efektem zwiększonych zakupów autobusów MINI (poniżej 8t dmc) oraz pojazdów miejskich i turystycznych.

Osiągnięty wynik jest lepszy od zeszłorocznego poziomu o 256 pojazdów (+30%). Przyśpieszenie odnotowane w III kwartale br. zawdzięczać należy głównie odbiorom miejskich autobusów. W lipcu były to duże kontrakty marek AMZ-Kutno i Mercedes-Benz dla Krakowa, z kolei w sierpniu poziom sprzedaży podniosły dostawy Solbusa dla Bydgoszczy oraz Solarisa dla Wrocławia, Częstochowy i Gliwic informuje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i firma JMK na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Wrzesień to przede wszystkim kontynuacja kontraktu wrocławskiego, bydgoskiego, krakowskiego oraz nowe pojazdy dla Radomia, Siedlec i Stargardu Szczecińskiego. Dynamice w segmencie miejskim towarzyszy wysoki popyt na autobusy MINI. Wśród autobusów turystycznych wypracowano do końca lipca sporą nadwyżkę nad wynikami ubiegłorocznymi, która utrzymuje się, mimo że ich sprzedaż przyhamowała od sierpnia. W pierwszej z tych kategorii można zaobserwować zwiększoną liczbę rejestracji m.in. dzięki dofinansowaniu pojazdów klasy MINI przez PFRON, zaś w drugiej – wzmożoną aktywność przewoźników, którzy odnawiali swój tabor do lipca. Także pojazdy międzymiastowe poprawiły swoje wyniki – przede wszystkim dzięki zarejestrowaniu w tej kategorii znacznej liczby autosanów oraz najnowszych autokarów brytyjskiej marki Plaxton

Po trzech kwartałach br. autobusowym liderem w Polsce jest ciągle Mercedes-Benz. W tym okresie krajowi przewoźnicy zarejestrowali 465 pojazdów tej marki, co przełożyło się na jej udział w rynku na poziomie 42% Taki rezultat Mercedes zawdzięcza przede wszystkim kategorii MINI, gdzie w tym roku zarejestrowano już 337 pojazdów. To z kolei przełożyło się na 81% udział w tym segmencie i jednocześnie zagwarantowało niemieckiej marce po raz kolejny prymat w całym autobusowym rynku. Zapracowały na to również polskie firmy nadwoziowe, które przede wszystkim dokonują konwersji modelu Sprinter. Łącznie była to liczba 277 szt. Ponadto Mercedes-Benz sprzedał na polskim rynku jeszcze 128 autobusów o dmc powyżej 8t (przy pomocy spółki EvoBus Polska), które w większości reprezentowały kategorię pojazdów turystycznych.

W generalnej klasyfikacji, wiceliderem polskiego rynku autobusów została firma Solaris Bus & Coach z wynikiem 163 szt. Dzięki wakacyjnym dostawom miejskich pojazdów udział rynkowy polskiego producenta wzrósł do 15%. Trzecią pozycję zajmuje Solbus (87) z udziałem 8%, a na czwartym miejscu uplasował się czeski SOR (56), który zwiększył swoje udziały w rynku do 5%. Stawkę najważniejszych autobusowych graczy zamykają marki: MAN, Setra, Iveco, AMZ-Kutno i Autosan.

źródło: PZPM/JMK

AUTOR:  WNP.PL (AG)