Kwiecień 2015 – ponad 8,8 mln aut w 11 lat

W kwietniu 2015 roku zarejestrowano w Polsce 70 182 samochody osobowe pochodzące z importu, o 4,08% więcej niż rok wcześniej. To najlepszy wynik „kwietnia” od 2008 roku. Łącznie, w ciągu pierwszych 4 miesięcy, zarejestrowano 252 202 sprowadzone auta, o 7,6% więcej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Wynik po czterech miesiącach jest czwartym spośród najwyższych rezultatem w historii. Dla przypomnienia, najwięcej samochodów pochodzących z importu zarejestrowano w 2008 roku – 1 062 609 sztuk, przy czym wynik na koniec kwietnia wynosił wówczas 333 232 sztuki. Silny złoty z pewnością będzie miał korzystny wpływ na import w kolejnych miesiącach. Jeżeli trend się utrzyma, tegoroczny poziom rejestracji aut osobowych pochodzących z zagranicy może przekroczyć 800 000 sztuk. Wystarczy jednak, że liczba rejestracji przekroczy 773 288 aut (wynik w 2006 roku), tegoroczny rezultat będzie czwartym wśród największych w historii. Warto w tym miejscu zauważyć, że od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej, Polacy zarejestrowali już 8 860 097 samochodów osobowych pochodzących z importu.

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych roczników używanych samochodów osobowych sprowadzonych do Polski w 2015 roku:
1. 2005 – 23 760 szt.,
2. 2004 – 23 021 szt.,
3. 2006 – 22 298 szt.,
4. 2003 – 20 718 szt.,
5. 2007 – 19 507 szt.,
6. 2002 – 18 244 szt.,
7. 2008 – 16 378 szt.,
8. 2001 – 15 362 szt.,
9. 2000 – 13 038 szt.,
10. 2009 – 12 904 szt.,
11. 2011 – 12 257 szt.,
12. 2010 – 11 874 szt.,
13. 1999 – 11 738 szt.,
14. 1998 – 7 414 szt.,
15. 2012 – 6 443 szt.,
16. 2013 – 4 141 szt.,
17. 1997 – 3 936 szt.,
18. 2014 – 3 031 szt.,
19. 1996 – 1 927 szt.,
20. 1995 – 1 376 szt.

Jeżeli chodzi o roczniki produkcji, to w powyższym zestawieniu nie zaszły żadne zmiany w porównaniu do danych sprzed miesiąca. Na koniec kwietnia samochody w wieku do 10 lat stanowiły 43,2% importu samochodów osobowych, o 0,5 punku procentowego więcej niż miesiąc wcześniej. Spośród pojazdów najnowszych (wyprodukowanych w 2015 roku) najwięcej przywieziono do Polski Porsche Cayenne – 10 sztuk.

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych marek używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2015 roku:
1. Volkswagen – 35 174 szt., +3,7%,
2. Opel – 29 184 szt., +9,8%,
3. Audi – 22 743 szt., +9,4%,
4. Ford – 18 249 szt., +1,3%,
5. Renault – 17 950 szt., -1,1%,
6. BMW – 15 797 szt., +20,0%,
7. Peugeot – 11 573 szt., +6,4%,
8. Citroen – 10 846 szt., +6,7%,
9. Toyota – 10 403 szt., +11,0%,
10. SEAT – 9 198 szt., +0,5%,
11. Mercedes – 9 130 szt., +13,0%,
12. Mazda – 7 690 szt., -3,2%,
13. Skoda – 6 437 szt., +9,2%,
14. Fiat – 6 202 szt., +3,9%,
15. Honda – 5 210 szt., +14,9%,
16. Volvo – 4 706 szt., +3,8%,
17. Nissan – 4 660 szt., +17,3%,
18. Hyundai – 4 471 szt., +28,8%,
19. Kia – 3 704 szt., +24,9%,
20. Suzuki – 3 409 szt., +10,7%.

Dominacja Volkswagena nie podlega dyskusji. Jeśli chodzi o kolejność w ciągu miesiąca w rankingu TOP20 nie zaszły żadne istotne zmiany. Do pierwszej piątki należy 50% importu, przy czym do samego Volkswagena blisko 14%. Tylko dwie marki odnotowały spadki – piąte Renault (-1,1%) oraz dwunasta Mazda (-3,2%).

Ranking TOP20 najczęściej rejestrowanych modeli używanych samochodów osobowych sprowadzonych w 2015 roku:
1. Audi A4 – 10 497 szt., +9,2%,
2. Volkswagen Golf – 10 387 szt., +2,4%,
3. Volkswagen Passat – 10 319 szt., +3,1%,
4. Opel Astra – 8 685 szt., +12,2%,
5. BMW 3 – 7 345 szt., +17,0%,
6. Renault Scenic – 5 584 szt., -6,1%,
7. Ford Focus – 5 031 szt., -4,1%,
8. Opel Zafira – 4 977 szt., +12,4%,
9. Audi A6 – 4 844 szt., +10,5%,
10. Audi A3 – 4 780 szt., +6,5%,
11. BMW 5 – 4 729 szt., +25,6%,
12. Volkswagen Polo – 4 559 szt., 0,0%,
13. Opel Corsa – 4 553 szt., +6,5%,
14. Opel Vectra – 4 127 szt., -2,0%,
15. Ford Mondeo – 4 043 szt., -5,6%,
16. Renault Megane – 3 519 szt., -1,5%,
17. Skoda Octavia – 3 270 szt., +7,4%,
18. Opel Meriva – 3 174 szt., +15,5%,
19. Ford Fiesta – 3 058 szt., +8,2%,
20. Toyota Yaris – 2 928 szt., +15,8%.

Na koniec kwietnia Audi A4 utrzymało tytuł lidera zdobyty miesiąc wcześniej. Spadek o jedną pozycję – z 7. na 8. – zanotował Opel Zafira, a zwolnione miejsce zajął Ford Focus. Ponadto, z czołowej dwudziestki wypadł SEAT Leon, a jego miejsce zajęła Toyota Yaris. To jedyny japoński samochód w gronie TOP20.

Bez zmian pozostaje natomiast udział silników benzynowych, który wynosi 53%. Pozostałe 47% stanowiły Diesle. Silniki benzynowe przeważają w grupie starszych aut – średni rok produkcji 2004, dla wysokoprężnych średni rok produkcji to 2006.

W marcu tego roku średnia wartość importowanego samochodu osobowego wyniosła 15 326 zł, natomiast średnia wartość po trzech miesiącach wynosi 15 132 zł. Wysokość średniej zapłaconej w trzecim miesiącu roku akcyzy wyniosła 801 zł, natomiast średnia wartość akcyzy w I kwartale to 792 zł. Danych za kwiecień na razie nie podano.

Źródła
  • CEPiK
IBRM Samar, Autor Michał Hadyś