General Motors utrzymał w 2012 roku pozycję lidera na chińskim rynku samochodów osobowych. Drugie miejsce zajął koncern Volkswagen. Obie firmy odniosły sukces w Chinach i dzięki temu notują zyski, mimo poważnych strat w Europie.
Sukcesy na chińskim, największym rynku samochodowym świata pozwoliły amerykańskiemu GM w czwartym kwartale 2012 osiągnąć zyski w wysokości 500 mln dol., co stanowi 25 proc. wzrost w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego (z 14,3 proc. udziałami w rynku), mimo znacznego wzrostu kosztów produkcji w USA – poinformowały władze koncernu.
GM sprzedał w ubiegłym roku 2,84 mln aut (wzrost o 11 proc. w stosunku do 2011), a Volkswagen – 2,81 mln sztuk (wzrost o 24,5 proc. w stosunku do 2011 r.).
Sukcesy obu koncernów są tym bardziej znaczące, że w ostatnim roku tempo sprzedaży samochodów osobowych na rynku chińskich znacznie osłabło z 30 proc. w 2011 r. do 6,8 proc. w 2012 r.
Eksperci rynkowi duży wzrost sprzedaży GM i Volkswagena tłumaczą m.in. spadkiem zainteresowania Chińczyków samochodami japońskimi. To efekt konfliktu między Chinami a Japonią. Stosunki Chin i Japonii – dwu państw zaliczanych do grona największych potęg gospodarczych świata – znacznie się pogorszyły się, kiedy we wrześniu 2012 roku japoński rząd wykupił trzy położone na Morzu Wschodniochińskim sporne wyspy od prywatnego właściciela. Przez Chiny przeszła wówczas fala ulicznych protestów, przeradzających się również w plądrowanie japońskich firm i atakowanie japońskich obywateli.
Analitycy branżowi z Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów przewidują, że w 2013 r. chłonność chińskiego rynku motoryzacyjnego przekroczy 20 mln aut.
„Chiny są najważniejszym rynkiem dla GM” – powiedział ogólnokrajowemu dziennikowi Zhongguo Ribao dyrektor portalu branżowego WardsAuto David Zoia.
Sukcesy rynkowe GM zapewniły marki aut chevrolet i buick, koncern coraz większą uwagę przykłada też do segmentu samochodów luksusowych. Luksusowe auta będą produkowane przez Shanghai Automotive Industry Corp., czyli chińskiego partnera GM.
Zoia podkreślił, że kluczem do sukcesu GM było – jego zdaniem – powołanie spółki joint venture z chińskim partnerem, która odnotowała 9,1-proc. wzrost zysków w czwartym kwartale 2012 r., podczas gdy w analogicznym okresie 2011 r. wzrost wyniósł 8,4 proc.
W 2012 r., w Chinach sprzedano 19,1 mln samochodów, kraj ten stał się największym rynkiem świata – przed Unią Europejską. Chiny wyprzedziły USA w tej materii cztery lata temu.
W Unii Europejskiej w 2012 roku sprzedaż aut spadła o 1,1 mln sztuk w porównaniu z rokiem poprzednim i wyniosła 12,5 mln. Natomiast w USA nastąpił w ubiegłym roku wzrost sprzedaży samochodów o 13 proc., do 14,5 mln pojazdów.
Zdaniem ekspertów branżowych chiński rynek będzie rosnąć do 2020 r., osiągając sprzedaż 33 mln aut rocznie.
Z Pekinu Jacek Wan
Interia.pl, PAP