Wspomaganie kierownicy czy klimatyzacja dziś nie robią na nikim wielkiego wrażenia. Są jednak takie udogodnienia, których kierowcy szukają coraz chętniej. Serwis otoMoto.pl zbadał, jakie elementy wyposażenia aut są najczęściej poszukiwane przez polskich kierowców, a jakie powoli odchodzą do lamusa.
Najbardziej pożądanym elementem z zakresu bezpieczeństwa są poduszki powietrzne: zaznacza je aż 80% potencjalnych klientów szukających w serwisie otoMoto.pl pojazdów z określonym wyposażeniem. W zeszłym roku pytało o nie jeszcze więcej użytkowników (82%).
Niewiele mniej kierowców interesuje się samochodami z systemem ABS, zapobiegającym blokadzie kół podczas gwałtownego hamowania. Popularność tego rozwiązania nie zmienia się: zarówno w tym roku jak i w zeszłym o ABS pytało 79% użytkowników. Zwiększyła się za to liczba kierowców oglądających ogłoszenia aut wyposażonych w system kontroli trakcji (wzrost z 22% w 2011 roku na 24% w 2012 roku).
To o tyle ciekawe, że Komisja Europejska pracuje nad przepisami wymuszającymi montaż układów ESP we wszystkich nowych pojazdach. O światła przeciwmgielne pytało 49% użytkowników, a o podgrzewaną przednią szybę 10%.
„Od lat producenci samochodów stosują coraz więcej elementów zmniejszających ryzyko wystąpienia wypadku lub takich, które minimalizują konsekwencje ewentualnej kolizji drogowej. Nasze statystyki pokazują, że rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa są bardzo ważne także dla osób zainteresowanych zakupem auta z drugiej ręki – mówi Marcin Świć, dyrektor serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro.
Kierowcy chcą elektroniki
Systematycznie zyskują na popularności udogodnienia elektroniczne. Przebojem bieżącego roku są czujniki cofania (wzrost z 12 na 15%) oraz systemy samoczynnie włączające podczas deszczu wycieraczki (wzrost z 16 na 18%).
Nadal, choć nie tak dynamicznie rośnie popyt na pojazdy wyposażone w fabryczną nawigację (wzrost z 9 na 10%) i w tempomat (wzrost z 24 na 26%). Nieco mniej niż w zeszłym roku kierowców pytało o samochody z immobiliserem (spadek z 77 na 75 %). Auto-alarm jest ważny dla 44% zainteresowanych zakupem auta (bez zmian w stosunku do roku ubiegłego).
Trzy czwarte kierowców chce, aby ich przyszły samochód był wyposażony w radio z odtwarzaczem CD (także bez zmian).
Komfort i wygląd
Jednym z najważniejszych elementów wyposażenia jest klimatyzacja. Pytało o nią 69% użytkowników (wzrost z 68%). Jednocześnie spada popularność szyberdachów, które niegdyś przynosiły kierowcy odrobinę wytchnienia od upału (spadek z 14 na 13%).
Przez wiele lat producenci nie łączyli tych udogodnień; samochody miały albo klimatyzację, albo szyberdach. Dziś się to zmienia, ale zamiast szyberdachów producenci oferują duże panoramiczne dachy, które w salonie sporo kosztują i nie są szczególnie popularne. Nieco więcej osób zainteresowało się podgrzewanymi siedzeniami (wzrost z 16 na 17%).
Prawie połowa zainteresowanych szukała samochodów z felgami ze stopów lekkich, a ponad trzy czwarte oczekiwała od auta elektrycznie podnoszonych szyb.
„Udogodnienia takie jak czujniki cofania czy deszczu, a także tempomat są dobrze przyjmowane przez rynek. Są jednak i takie rozwiązania, które są obojętne dla potencjalnych nabywców, np. karty zbliżeniowe czy czujniki ciśnienia w oponach – mówi Marcin Świć.
„W najbliższych latach na rynku pojawi się coraz więcej samochodów ze zintegrowanymi odtwarzaczami CD z wejściem USB obsługującymi pliki MP3. Więcej aut będzie miało funkcję łączenia poprzez Bluetooth telefonu komórkowego z systemem audio. Spodziewam się także, że reflektory ksenonowe będą wypierane przez światła LED. Wzrośnie też popularność tańszych świateł diodowych do jazdy dziennej. Przybędzie aut o większej średnicy kół i z sześciostopniowymi skrzyniami biegów. To trendy obserwowane dziś w salonach, które za kilka lat spowszednieją na rynku wtórnym”.
Źródła, otoMoto.pl
IBRM Samar