Goodyear: olej sojowy w produkcji opon

Goodyear opracował nowy rodzaj gumy do produkcji opon, oparty na oleju sojowym.

Goodyear Tire & Rubber Company przy wsparciu United Soybean Board (USB) – organizacji farmerów uprawiających soję, wprowadza niecodzienne rozwiązanie w produkcji opon. Opracowana przez zespół naukowców i inżynierów Goodyeara innowacja w postaci mieszanki gumowej na bazie oleju sojowego poprawia zachowanie opon na drodze, a jednocześnie jest efektywna kosztowo.

Olej sojowy pochodzi z odnawialnych źródeł, jest też neutralny pod względem emisji węglowych, co jest istotne dla środowiska naturalnego. Zastosowanie go w mieszance bieżnika poprawia osiągi opon na suchych i mokrych nawierzchniach, jak również wpływa na lepsze zachowanie ogumienia w warunkach zimowych.

„Historia osiągnięć Goodyeara w dziedzinie innowacji prowadzi nas do kolejnych zastosowań nowych rozwiązań technologicznych w projektowaniu opon o wysokich osiągach, które zaspokajają potrzeby klientów” – powiedział Eric Mizner, dyrektor ds. badań materiałowych w Goodyearze.

Dzięki zastosowaniu oleju sojowego, mieszanka gumowa pozostaje elastyczna w zmiennych temperaturach, co jest istotne dla utrzymania i poprawy przyczepności opon na powierzchni drogi.

Testy Goodyeara wykazały, że kauczuk powstały na bazie oleju sojowego łatwiej miesza się z mieszankami wzmacnianymi krzemionką, stosowanymi w produkcji niektórych opon. Ponadto wykorzystanie oleju sojowego zwiększa wydajność produkcji i zmniejsza zużycie energii.

Realizacja projektu była możliwa dzięki współpracy z USB, organizacją farmerów, która w imieniu wszystkich amerykańskich producentów soi nadzoruje inwestycje w programy pilotażowe.

Komercjalizacja zastosowania oleju sojowego do produkcji opon to kolejne z innowacyjnych rozwiązań amerykańskiego koncernu. W ofercie Goodyeara można już znaleźć opony wyprodukowane na bazie krzemionki pochodzącej z popiołu z łupin ryżowych, oraz produkty wykorzystujące wcześniejsze innowacje jak włókno węglowe Kevlar firmy DuPont lub popiół wulkaniczny.

Źródło: www.motofaktor.pl