Włoski Fiat zainwestował w Polsce w ciągu minionego ćwierćwiecza 11,2 mld zł, a jego polska fabryka wyprodukowała blisko 8 mln samochodów. Dziś mija 25 lat od podpisania umowy, na mocy której inwestor przejął dawną Fabrykę Samochodów Małolitrażowych (FSM), gdzie powstawał wówczas popularny Maluch – Fiat 126p.
28 maja 1992 r., w obecności prezesa grupy Fiat Giovanniego Agnelli oraz ówczesnego premiera Jana Olszewskiego, zawarto umowę prywatyzacyjną pomiędzy Skarbem Państwa, Fabryką Samochodów Małolitrażowych i włoską spółką Fiat Auto. Tzw. umowę definitywną podpisali ówczesny wicepremier i minister finansów Andrzej Olechowski i dyrektor generalny Fiata Paolo Cantarella.
W wyniku tej umowy niespełna pięć miesięcy później, na bazie kompleksu przemysłowego FSM w Tychach i Bielsku-Białej, powstały trzy włosko-polskie spółki: Magneti Marelli Poland, Teksid Poland oraz Fiat Auto Poland – dziś ta ostatnia firma, do której należy fabryka samochodów w Tychach, działa pod nazwą Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Poland.
Podczas ćwierćwiecza działalności firma wyprodukowała w Polsce prawie 8 mln samochodów, z czego 6,6 mln trafiło za granicę. Rekordowym modelem okazał się Fiat Panda, którego wyprodukowano w Tychach ponad 2,1 mln egzemplarzy. Wytwarzanego obecnie Fiata 500 powstało dotąd prawie 1,8 mln sztuk. Z tyskiej fabryki wyjechało też ponad 1,3 mln Fiatów 600 (wytwarzany od 1998 r. następca Cinquecento), ponad 1,1 mln Fiatów Cinquecento (w latach 1991-98) oraz przeszło 0,5 mln Fordów Ka, wytwarzanych do ub. roku w Tychach na mocy porozumienia z koncernem Forda.
W latach 90. ub. wieku zakład kontynuował rozpoczętą jeszcze w 1973 r. w bielskim zakładzie FSM produkcję modelu Fiat 126p, równolegle wytwarzając w Tychach Cinquecento. Ostatni, żółty Fiat 126p – „Maluch Happy End” – o numerze 3.318.674 opuścił linię produkcyjną bielskiej fabryki 22 września 2000 r. Model był wytwarzany nieprzerwanie przez 27 lat. Od momentu przejęcia fabryki przez włoskiego inwestora wyprodukowano ponad 375 tys. Maluchów.
Obecnie, oprócz Fiata 500, w Tychach powstaje także Lancia Ypsilon, której produkcja przekroczyła dotąd 360 tys. egzemplarzy. Ponadto w Tychach w ciągu minionych 25 lat montowane były też modele: Punto, Siena, Palio Weekend, Brava, Bravo, Ducato, Marea i Uno.
Najważniejsze inwestycje w tyskiej fabryce zrealizowano w latach 2003-2008, kiedy kompleksowo zmodernizowano linie produkcyjne, powstała nowa lakiernia wodorozcieńczalna i nowa hala montażu samochodów; rozbudowano też potencjał produkcyjny spawalni.
Przedstawiciele FCA Poland wskazują, że zainwestowana w ciągu minionych 25 lat w Polsce kwota 11,2 mld zł to nie tylko nakłady związane z produkcją kolejnych modeli aut , ale także m.in. środki na prace badawczo-rozwojowe, poprawę warunków pracy, ochronę środowiska, programy szkoleniowe oraz dostosowanie produkcji i działalności firmy do światowych standardów.
FCA Poland zatrudnia dziś prawie 3,1 tys. osób. W ub. roku spółka osiągnęła 14,4 mld zł przychodów ze sprzedaży, z czego 12,4 mld zł to wartość eksportu. Za granicę trafiło 87 proc. produkcji. FCA Poland jest obecnie drugim eksporterem w Polsce i pierwszym w branży motoryzacyjnej.
Źródło: niezalezna.pl