W kwietniu, po 16 miesiącach spadku, wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego w Polsce wzrosła o 12,7 proc., do 1,7 mld zł. Na trzy najważniejsze grupy: części i akcesoria, samochody osobowe i towarowo-osobowe oraz silniki wysokoprężne, przypadło 78,9 proc. całego eksportu branży, o 0,5 proc. mniej niż przed rokiem.
Eksport części i akcesoriów osiągnął w kwietniu najwyższą w tym roku wartość – 656,3 mln euro (+15,6 proc.). Miał on prawie 39 proc. udział w łącznym eksporcie tej branży.
Sprzedaż za granicę samochodów osobowych i towarowo-osobowych przekroczyła 484 mln euro (+7,8 proc. r/r). To pierwszy wzrost tej grupy produktów od listopada 2011 roku.
Wzrosła także (o 11,6 proc.) wysyłka za granicę silników wysokoprężnych – do 195,2 mln euro. Miały one 11,5 proc. udziału w eksporcie, o 0,1 proc. mniej niż rok wcześniej.
W pozostałych grupach produktowych w dwóch przypadkach zanotowano spadki eksportu – silników spalinowych (- 7,2 proc.) i pojazdów specjalnych (-42,1 proc.).
W okresie czterech pierwszych miesięcy przemysł motoryzacyjny sprzedał za granicę wyrobów za 6,1 mld euro, o 3,8 proc. mniej niż przed rokiem (o 243 mln euro mniej).
Do krajów należących do UE trafiło ponad 81 proc. całości eksportu, przy dynamice na poziomie 92,6 proc. Eksport na rynki pozaunijne utrzymał trend wzrostowy (dynamika 115,1).
wnp.pl (PS)