Czy CHAdeMO bedzie standardem szybkiego ładowania e-aut?

Łączna liczba stanowisk szybkiego ładowania CHAdeMO podwoiła się w ciągu roku do ponad 2000 urządzeń, a w 2013 r. ponownie zwiększy się przeszło dwukrotnie. Możliwość podładowania akumulatorów w ciągu 15-30 minut poprawia praktyczny aspekt użytkowania pojazdu elektrycznego. Szybkie ładowarki CHAdeMO obsługują dziś ponad 70 000 użytkowników pojazdów elektrycznych, czyli ponad 90% rynku tych pojazdów

Zgodnie ze swoją nazwą szybkie ładowarki służą do uzupełniania zapasu energii w akumulatorach w ciągu minut, a nie godzin, dzięki czemu kierowcy chętniej wykorzystują zeroemisyjne pojazdy na dłuższych trasach. Komentując przekroczenie progu 2 000 szybkich ładowarek CHAdeMO, Toshiyuki Shiga, prezes stowarzyszenia CHAdeMO, które promuje globalną rozbudowę infrastruktury szybkiego ładowania, stwierdził: – Rok temu, na całym świecie działało około 1 000 stanowisk szybkiego ładowania, z czego większość w Japonii. Dziś w Europie, USA i Japonii jest już ponad 2 000 takich ładowarek. Szybka ładowarka CHAdeMO została zainstalowana nawet w opływającym w ropę naftową Abu Zabi. Zgodnie z planem do końca 2013 roku liczba ta powinna podwoić się ponownie do 4000.
foto: Nissan

Stowarzyszenie CHAdeMO zostało założone w 2010 r. przez kilka firm będących pionierami na rynku pojazdów elektrycznych, z myślą o stworzeniu standardowego formatu sieci szybkiego ładowania. Stowarzyszenie reprezentuje podmioty z wielu branż, takich jak producenci urządzeń elektrycznych oraz sprzętu teleinformatycznego, producenci pojazdów, dostawcy mediów komunalnych, a także samorządy lokalne i operatorzy stacji ładowania. Obecnie do stowarzyszenia należy ponad 430 firm i instytucji z 26 krajów. Europę reprezentują m.in. PSA Peugeot Citroen, ABB, Schneider Electric, Siemens, E.ON, ENEL i Endesa.

CHAdeMO jest praktycznie jedynym systemem szybkiego ładowania prądem stałym dostępnym dla użytkowników pojazdów elektrycznych, a z urządzeń pracujących w tym standardzie korzysta ponad 50 operatorów w Europie i USA.

Obecnie po drogach całego świata porusza się ponad 70 000 pojazdów elektrycznych kompatybilnych ze standardem CHAdeMO. Wśród 19 modeli takich pojazdów są m.in.: Nissan Leaf, Peugeot Partner Electric, Mitsubishi i-MiEV, Citroen C-Zero i Toyota EQ.

Jedną z największych instalacji CHAdeMO jest Elektryczna Autostrada Zachodniego Wybrzeża, czyli licząca 2100 km trasa wzdłuż zachodniego wybrzeża Ameryki Północnej z Kolumbii Brytyjskiej do Kalifornii Dolnej w Meksyku, przy której działa już prawie 40 szybkich ładowarek CHAdeMO zainstalowanych co kilkadziesiąt kilometrów.

Ładowarki tego typu można spotkać w 23 krajach Europy w strategicznych lokalizacjach, takich jak miejsca obsługi podróżnych przy autostradach między największymi miastami oraz parkingi przy supermarketach, gdzie kierowcy mogą uzupełnić zapas paliwa w czasie zakupów.
W Norwegii, gdzie znaczna część energii elektrycznej pochodzi ze źródeł odnawialnych, pojazdy elektryczne cieszą się dużą popularnością. To z kolei doprowadziło do szybkiej rozbudowy instalacji służących do ich ładowania. W 2011 r. działała tylko jedna taka stacja – dziś w całym kraju jest ich już ponad 50, a co miesiąc powstają kolejne.

Doświadczenia japońskie pokazują, jak rozbudowa sieci szybkiego ładowania zmienia sposób korzystania z pojazdów elektrycznych. Kiedy, przy liczącej 350 km, autostradzie łączącej Tokio i Nagoję z zachodem kraju znajdowały się tylko 2 ładowarki CHAdeMO, na podróż tą trasą decydowało się zaledwie 19% użytkowników pojazdów elektrycznych. Jednak kiedy liczba stanowisk zlokalizowanych w dogodnych punktach wzrosła do 6, użytkownicy pojazdów elektrycznych wyruszają w podróż bez obaw, że po drodze zabraknie im prądu. Obecnie z tej trasy korzysta już 46% użytkowników samochodów elektrycznych.

Szybka ładowarka CHAdeMO dostarcza prąd stały pod wysokim napięciem z mocą 50 kW przez specjalne złącze przystosowane do obciążenia 100 kW. CHAdeMO podająca prąd stały bezpośrednio do akumulatora umożliwia jego naładowanie do 80% pojemności w 15-30 minut. Od wprowadzenia urządzeń do szybkiego ładowania CHAdeMO w 2009 r. ich cena spadła o ponad 50% do 20-30 tys. USD. Również dwukrotnie zmniejszyły się wymiary ładowarki.

Szybka ładowarka CHAdeMO zostanie objęta normą Międzynarodowej Komisji Elektrotechnicznej (IEC) w drugiej połowie 2013 r., a odpowiednia procedura ma umożliwić certyfikację urządzeń przez podmioty niezależne w celu zwiększenia dostępności tych urządzeń. Będzie to konieczne ze względu na spodziewany znaczny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych w 2013 r. Nissan będzie produkował model Leaf w Wielkiej Brytanii i USA, a PSA Peugeot Citroen rozpocznie produkcję takich pojazdów w Hiszpanii. Wszystko to spowoduje zwiększone zapotrzebowanie na rozbudowę sieci szybkiego ładowania.

– Nie ma wątpliwości, że nasze dotychczasowe postępy oraz spodziewany wzrost liczby instalacji szybkiego ładowania świadczą o tym, że staramy się zapewnić odpowiednią obsługę obecnym i przyszłym klientom. Stowarzyszenie CHAdeMO będzie doskonaliło parametry techniczne urządzeń i zaspakajało potrzeby konsumentów w celu przyspieszenia realizacji wizji elektrycznej mobilności w skali globalnej, mówi prezes Shiga.

Nazwa CHAdeMO to skrót od określenia „CHArge de Move” (dosł.: ładowanie do poruszania). To także gra słów nawiązująca do japońskiego zwrotu „a może napilibyśmy się herbaty”, co ma sygnalizować krótki czas ładowania akumulatora pojazdu elektrycznego.

źródło: Nissan/wnp.pl (AG)