Niższa produkcja autobusów w Polsce w 2012 roku

W 2012 r. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 3 838 szt. To o 938 szt. mniej niż przed rokiem (-19,63%). Osiągnięty spadek jest efektem mniejszego eksportu autobusów oraz zdecydowanie słabszego popytu na krajowym rynku informuje Aleksander Kierecki z JMK analizy rynku transportowego.

W ubiegłym roku zarejestrowano w naszym kraju 1 279 autobusów, czyli o 282 mniej niż przed rokiem (-18,06%). Dodatkowo fabryki w Polsce wyeksportowały łącznie 3 210 pojazdów (-596; -15,65%). W tej sytuacji produkcja autobusów osiągnęła poziom 3 838 szt., czyli zdecydowanie mniej (-19,63%) niż w 2011 r. Dodatkowo w tym czasie w Polsce wyprodukowano 64 trolejbusy, ponad 700 podwozi oraz blisko 300 szkieletów konstrukcyjnych.

Cały czas zdecydowanym liderem wśród producentów autobusów w Polsce jest MAN, który w 2012 r. wyprodukował 1 343 pojazdy (-223;-14,24%). Do tego wyniku trzeba dopisać ponad 500 podwozi (m.in. do Singapuru, Hiszpanii, Izraela) oraz prawie 300 szkieletów autobusów turystycznych Neoplan, które w ramach projektu Premium zostały wysłane do niemieckiego zakładu w Plauen. W 2013 r. program zostanie rozszerzony o piętrowy autobus turystyczny Neoplan Skyliner, który będzie najbardziej luksusowym autokarem powstającym w Polsce. Spośród wszystkich wyprodukowanych przez MAN autobusów w 2012 r. do polskich klientów trafiło 49 (3,6% produkcji).

Drugie miejsce w produkcyjnym rankingu zajął Solaris Bus & Coach. Fabryka w Bolechowie wypuściła łącznie 939 autobusów (- 210 szt.-17,63%) oraz 64 trolejbusy (-1). Cały czas strategicznym rynkiem dla Solarisa są Niemcy (263; 28% całości). Do polskich odbiorców trafiło 243 autobusów i 19 trolejbusów i właśnie słabsze wyniki z rodzimego rynku pogrążyły zeszłoroczny produkcyjny wynik Solarisa. Firma zwiększyła jednak swoją aktywność w naszej części Europy, dzięki czemu np. wzrosła sprzedaż w czeskiej Pradze (m.in. wygrany przetarg na 40 autobusów dla miejskiego przewoźnika). Nowe kontrakty zostały zdobyte w Bułgarii i w Rumunii a firma dobrze sobie radzi także na Litwie oraz na nowych eksportowych rynkach w Hiszpanii i Finlandii. W Bolechowie rośne liczba produkowanych, międzymiastowych InterUrbino (od 15 szt. w 2011 r. do 43 w roku ubiegłym), z czego najwięcej trafiło do Włoch i Francji. Cały czas Solaris jest jednym z największych producentów trolejbusów w Europie, a ostatnio wygrał kontrakt w Salzburgu na zakup 26 szt. Trollino 18 z opcją rozszerzenia o kolejnych 14 szt.

Trzecie miejsce wśród producentów autobusów w Polsce zajęło Volvo, które w 2012 r. wyprodukowało łącznie 699 autobusów (-223;-34,62%). Wśród nich najwięcej było konstrukcji międzymiastowych, a następnie turystycznych i miejskich (w tym m.in. 26 egz. dla Meksyku). W zeszłym roku zostały wyprodukowane pierwsze w Polsce autobusy międzymiastowe nowej generacji – Volvo 8900. Kolejny strategiczny segment w ofercie zakładu to pojazdy z rodziny 9500/9700/9900 – jedyne autobusy turystyczne powstające na terenie Polski. Najważniejszym zeszłorocznym wydarzeniem w życiu Volvo Polska była październikowa decyzja koncernu o skoncentrowanie swojej europejskiej produkcji kompletnych autobusów w głównej fabryce firmy we Wrocławiu.

Czwarte miejsce w produkcyjnym rankingu zajmuje Scania Production Słupsk. Szwedzka firma zmontowała w ub.r. 341 autobusów (-303; -47,04%). Znaczący spadek produkcji spółka przewidziała wcześniej i odpowiednio się do niego przygotowała np. redukując zatrudnienie o 142 etaty opracowując przy tym programy wsparcia dla osób dotkniętych zwolnieniami (możliwość przejścia na wcześniejszą emeryturę czy odprawy). Zakład produkcyjny w Słupsku zatrudniający blisko 700 pracowników jest centrum europejskiej produkcji Scania. W fabryce powstają autobusy komunikacji miejskiej jak i same podwozia, które trafiają do niezależnych firm zabudowujących w Europie, Afryce i Azji. W słupskiej fabryce w tym roku zostanie domknięta zmiana generacyjna produkowanych pojazdów i popularne modele autobusów Scania jak OmniCity czy OmniLink zastąpi nowa rodzina Omniwide.

Szwedzka marka zamyka 1.ligę producentów w Polsce. Potem na liście są: CMS Auto z wynikiem 186. wyprodukowanych autobusów (+63,4%), Kapena, Autosan, Solbus i AMZ. Na zakończenie swojego raportu JMK podkreśla, że w 2012 r. do polskich przewoźników trafiło tylko 16,34% wszystkich wyprodukowanych w Polsce autobusów. W 2011 r. było to 20,2%, w 2010 r. 18,79%, a w 2009 r. – 14,58%. Aktualna sytuacja na rodzimym rynku pokazuje, że ten udział w tym roku może być jeszcze niższy i to eksport będzie odgrywał dominującą rolę.

JMK analizy rynku transportowego/wnp.pl (AG)


Warning: A non-numeric value encountered in /wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 997