Crafter made in Poland?

Czy tajemniczym inwestorem, o którym już po raz drugi w krótkim czasie wspomniał premier Piechociński jest Volkswagen? Według nieoficjalnych informacji w grę może wchodzić produkcja modelu Crafter.
Wiele emocji budzą ostatnie wypowiedzi wicepremiera i ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego dotyczące planów ulokowania w Polsce nowej fabryki samochodów. Na giełdzie pomysłów pojawia się cała lista potencjalnych inwestorów. Padają nazwy amerykańskiej „wielkiej trójki”: Forda, Chryslera i General Motors. Swoich zagorzałych zwolenników mają marki japońskie – Mazda czy Toyota oraz gracze koreańscy – Hyundai i Kia. Zmysł tropiciela prowadzi niektórych ekspertów do dalekich Chin. Jednak jak podają nieoficjalne źródła IBRM Samar w Niemczech, potencjalnego inwestora należy raczej upatrywać w koncernie Volkswagen. Ujawnione przez przedstawiciela polskiego rządu informacje dotyczące wielkości rocznej produkcji (100 tysięcy sztuk) mogą wskazywać, że w grę wchodzi produkcja aut dostawczych lub podwykonawstwo kilku modeli na rzecz któregoś z producentów aut osobowych. A tu trop wiedzie do dwóch potencjalnych inwestorów: firmy Magna i Volkswagena. Magna jednak zaprzeczyła, że w najbliższym czasie planuje jakąkolwiek inwestycję w produkcję samochodów. Na placu boju pozostaje więc koncern z Wolfsburga i jego model Crafter, tym bardziej że we wrześniu tego roku Mercedes, który dotychczas produkował Craftera na rzecz VW, zapowiedział, że z końcem 2016 roku zakończy w swoich zakładach tę produkcję. VW musi więc znaleźć nową lokalizację dla swego, cieszącego się popularnością, modelu, który dotychczas produkowany był w liczbie około 40 tys. sztuk rocznie. Plany produkcyjne na najbliższe lata zakładały stopniowy wzrost produkcji.

Roczna produkcja spokrewnionego z Crafterem modelu Mercedes Sprinter wynosi ok. 150 tys. sztuk. Docelowa produkcja nowego Craftera może więc sięgnąć poziom, o którym wspominał premier Piechociński (ok. 100 tys. pojazdów).

Należy jednak pamiętać o tym, że w dalszym ciągu są to tylko spekulacje. Wiadomo, że od dłuższego czasu Volkswagen poszukuje lokalizacji pod nowy zakład na terenie Polski. Rok temu delegacja niemieckiego koncernu odwiedziła warszawską Fabrykę Samochodów Osobowych. Na wiosnę tego roku badała zaś m.in. możliwości ulokowania produkcji na terenie byłej fabryki Daewoo Motor Poland w Lublinie.
IBRM Samar