Jednym z głównych bodźców do rozwoju globalnego rynku samochodów elektrycznych jest postępujące obniżenie cen. Producenci, pragnąc zwiększyć sprzedaż i utrzymać konkurencyjność, obniżyli ceny najważniejszych samochodów elektrycznych o 18% w stosunku do poziomu z roku 2012. Pozostaje pytanie, jak bardzo to posunięcie wpłynie na rozwój rynku.
Najnowsza analiza globalnej firmy doradczej, Frost & Sullivan, „Strategiczna prognoza dla rynku pojazdów elektrycznych w 2013 r.” wskazuje, że w ubiegłym roku sprzedano 120 tys. aut elektrycznych i szacuje się, że w 2018 r. sprzedaż osiągnie poziom 2,7 mln pojazdów. Rynki światowe wykazują trend rosnący i wg szacunków Frost & Sullivan sprzedaż w skali globalnej w bieżącym roku wzrośnie do 170-190 tys. samochodów, a więc będzie o ponad połowę wyższa niż rok temu.
Analitycy Frost & Sullivan wskazują: – (…) zaplanowane na przyszły rok wprowadzenie ok. 15 nowych modeli samochodów elektrycznych, takich jak BMW i8, Tesla Model S, Audi R8 i Q7, Porsche 918 Spyder, i Mercedes SLS AMG ECell, zaostrzy konkurencję na globalnym rynku i spowoduje spadek cen. Kilka nowych modeli (Tesla Model S, Renault Zoe i Ford Fusion Energi), już teraz jest bestsellerami na swych rynkach.
Od czasu pojawienia się na rynku, samochody elektryczne były przeznaczone raczej dla flot pojazdów. Zamiarem producentów w bieżącym roku i w latach kolejnych jest dotarcie do odbiorców indywidualnych i stworzenie odpowiedniego popytu. Ponadto koszt akumulatorów litowo-jonowych w ciągu ostatnich 5 lat spadł o 20-40%, co pozwoliło obniżyć ceny samochodów i zachęciło do korzystania z tego źrodła energii.
Poważnym wyzwaniem dla rynku pozostaje zasięg jazdy e-samochodów, gdyż ciągle brakuje niezawodnej infrastruktury stacji ładowania akumulatorów, opartej na ustandaryzowanym modelu biznesowym.
Na początku tego roku Międzynarodowe Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji (SAE) ustaliło standard złączy typu Combo do ładowania prądem stałym (ang. Direct Current – DC). Przewiduje się, że wkrótce systemy ładowania DC typu CHAdeMO i Combo będą funcjonować równolegle. Kilkunastu producentów rozpoczęło próby indukcyjnego ładowania akumulatorów, a standaryzacja tej technologii będzie miała miejsce prawdopodobnie w przyszłym roku. SAE utworzyło zespół mający się zająć opracowaniem standardu ładowania indukcyjnego.
Rządy wielu państw przygotowały programy motywacyjne dla użytkowników samochodów elektrycznych sięgające minimum roku 2015. Liderem jest Skandynawia, a w szczególności Norwegia, gdzie stopień penetracji rynku motoryzacyjnego przez auta elektryczne stopniowo wzrasta i w bieżącym roku ma przekroczyć 3%.
– Europa zainwestowała blisko 2 mld euro w różne projekty badawczo-rozwojowe, od układów napędowych aut elektrycznych po sieć ładowania. Łączne amerykańskie, chińskie i europejskie osiągnięcia w rozwoju technologii akumulatorów poprawią efektywność energetyczną baterii i spowodują dalszą obniżkę kosztów, prognozują analitycy Frost & Sullivan.
źródło: Frost & Sullivan
AUTOR: WNP.PL (AG)