Projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych w sposób całościowy określa zasady funkcjonowania infrastruktury paliw alternatywnych i dlatego zasługuje na poparcie. Jest on ważny dla firm branży motoryzacyjnej, ponieważ rozwój współczesnej motoryzacji zmierza ku autom elektrycznym. Niektóre przepisy budzące zastrzeżenia można dopracować w trakcie dalszych prac legislacyjnych – uważa Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych, członek Konfederacji Lewiatan.
Nowe przepisy mogą pomóc w zwiększeniu sprzedaży samochodów elektrycznych oraz usług związanych z eksploatacją takich aut. Ważne, że dostrzeżono rolę elektromobilności w zapewnieniu zeroemisyjnej mobilności społeczeństw w przyszłości, szczególnie w obszarach zurbanizowanych.
Rynek paliw alternatywnych w transporcie w Polsce, za wyjątkiem gazu płynnego LPG, jest we wstępnej fazie rozwoju, a paliwa te przecież mają obecnie największy potencjał wzrostu. Prawo energetyczne nie reguluje w sposób szczególny działalności gospodarczej polegającej na obrocie czy dostarczaniu paliw alternatywnych dla transportu. Zastosowanie w tym przypadku znajdują obecnie ogólne przepisy dotyczące obrotu i dystrybucji energii elektrycznej, które nie zawsze odpowiadają specyfice tej branży. Z tego względu podjęta przez Ministerstwo Energii inicjatywa legislacyjna w zakresie wsparcia elektromobilności w Polsce zasługuje na aprobatę.
Zbudowanie powszechnie dostępnej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i pojazdów na paliwa alternatywne jest warunkiem niezbędnym upowszechnienia nowych, nisko- i zeroemisyjnych aut.
Nowe przepisy określają zasady sprzedaży usługi ładowania pojazdów wykorzystujących paliwa alternatywne, działania podmiotów na rynku paliw alternatywnych, wprowadzają regulacje w zakresie informowania konsumentów oraz przepisy techniczne dla tej infrastruktury. Projektowana ustawa ma również umożliwić wejście w życie instrumentów wsparcia rozwoju transportu elektrycznego oraz gazu ziemnego (CNG i LNG) wykorzystywanych w transporcie.