50 mln elektrycznych układów kierowniczych Bosch

Elektryczne układy kierownicze jako niezbędny element systemów wspomagania kierowcy, takich jak asystent pasa ruchu lub parkowania, coraz częściej stają się standardowym wyposażeniem nowoczesnych aut. W porównaniu ze wspomaganiem hydraulicznym, wpływają korzystnie na zużycie paliwa – pozwalając zaoszczędzić do 0,8 l na 100 km, w zależności od cyklu jazdy.

O rosnącym znaczeniu elektrycznie wspomaganych układów kierowniczych świadczy fakt, że w lipcu z linii produkcyjnej Boscha w Schwäbisch Gmünd, zjechał 50-milionowy Servolectric (12 lat po rozpoczęciu produkcji). – Na następne 50 mln na pewno nie trzeba będzie czekać kolejnych 12 lat, mówi Christian Sobottka, przewodniczący Automotive Steering Business Division w firmie Bosch.

Udziały rynkowe elektrycznych układów kierowniczych będą nadal rosnąć. Dla elektryfikacji i automatyzacji jazdy – dwóch ważnych trendów światowego przemysłu motoryzacyjnego – elektryczny układ kierowniczy jest kluczową technologią. Np. tylko układ wspomagany elektrycznie można zastosować w e-samochodach, ponieważ dla układu wspomaganego hydraulicznie nie jest dostępne zasilanie z silnika spalinowego.
W przypadku zautomatyzowanej jazdy, istotnego znaczenia nabiera wzajemne współdziałanie układu kierowniczego ze wszystkimi ważnymi podzespołami zamontowanymi i podłączonymi do sieci w pojeździe. Należą do nich np. układ kontroli trakcji ESP, sterownik silnika i czujniki otoczenia. Te elementy zostały zaprojektowane i są produkowane w milionach sztuk przez Boscha. Kolejnym celem działalności badawczo-rozwojowej jest powiązanie podzespołów siecią w kompletne systemy sterowane przez oprogramowanie. Przygotowano np. do produkcji seryjnej rozwiązanie, które umożliwia parkowanie samochodem połączonym z przyczepą za pomocą smartfonu.

Elektryczne układy kierownicze Boscha są produkowane w Europie, Ameryce Północnej i Chinach. Obecnie ok. 70% układów wspomagania kierownicy ma napęd elektryczny. Dla porównania w 2009 r. było to 40%. Bosch przewiduje, że do roku 2020 wspomaganie hydrauliczne będzie stanowiło jedynie 10-15% wszystkich produkowanych układów kierowniczych ze wspomaganiem.

źródło: Bosch

AUTOR:  WNP.PL (AG)