Do sprzedaży trafia marcowe wydanie magazynu „auto motor i sport”. A w nim wyniki Best Cars – czyli największego plebiscytu motoryzacyjnego w Europie.
W tym roku ponad 170 000 osób wybierało najlepsze swoim zdaniem auta spośród 364 modeli produkowanych seryjnie i oferowanych w oficjalnej sieci sprzedaży w Europie. Aby ułatwić orientację oraz umożliwić porównanie, samochody podzielono na 11 klas: auta najmniejsze, małe, kompaktowe, klasy średniej, klasy wyższej średniej, luksusowe, sportowe, kabriolety, SUV-y, samochody terenowe oraz vany.
O kolejności miejsc w każdej kategorii decydował procent głosów oddanych na dany model.
Ulubieńcy w Polsce
W polskiej edycji plebiscytu na podium znalazły się zarówno gracze od lat cieszący się uznaniem, jak i modele zupełnie nowe. Wśród tych pierwszych na uwagę zasługuje np. Fiat 500, który zwyciężył w kategorii samochodów najmniejszych, a na podium ląduje niezmiennie już od 8 lat. Z kolei dowodem na to, że Polacy doceniają najnowocześniejsze technologie, może być drugie miejsce elektrycznego BMW i3 w kategorii aut małych czy Tesli Model S (miejsce #3 wśród aut luksusowych), także zasilanej energią elektryczną.
Niezmiennym powodzeniem cieszą się modele Alfy Romeo – Giulia z aż 18% głosów zdobyła pierwsze miejsce wśród pojazdów klasy średniej nie tylko w Polsce, ale też w sześciu innych krajach (Francja, Hiszpania, Portugalia, Szwajcaria, Słowenia i oczywiście Włochy). Żaden inny samochód nie osiągnął podobnego sukcesu w tegorocznym plebiscycie.
Uznaniem czytelników „auto motor i sport” cieszyły się też modele dopiero debiutujące na rynku. Wśród nich np. Renault Espace (miejsce drugie w klasie vanów), Hyundai Tucson (trzeci wśród SUV-ów) czy Volvo XC90 (lider w gronie samochodów terenowych).
Nowa Astra w dobrej cenie
Fani motoryzacji głosowali dodatkowo na samochody przystępne cenowo. Wyodrębniono je w każdej z wymienionych wyżej klas, kierując się ceną pojazdu, która nie mogła przekraczać pewnego poziomu – innego w każdej klasie aut.
I tak np. dla bardzo popularnej klasy kompaktów granicę tę ustalono na poziomie 60 000 zł. Spośród 40 pretendentów podany warunek spełniało dziesięć modeli. A pierwsze miejsce zdobył Opel Astra (59 900 zł), na którego oddano 22,8% głosów.