Takata, japońska firma zajmująca się produkcją poduszek gazowych na potrzeby przemysłu motoryzacyjnego, to sprawca jednej z największych afer w tym przemyśle. Jej wadliwe airbagi są przyczyną gigantycznej akcji naprawczej u większości producentów aut. Tylko w Stanach Zjednoczonych problem ten może dotyczyć nawet 100 mln samochodów.
Naukowcy specjalnego zespołu powołanego przez władze USA, mającego na celu odnalezienie bezpośredniej przyczyny awarii poduszek, które w niekontrolowany sposób wybuchają, ogłosili właśnie, że wyjaśnili tę sprawę. Głównym powodem jest wilgoć, zarówno ta, jaka może pojawić się w samochodzie np. podczas opadów deszczu czy śniegu, jak i ta występująca standardowo w powietrzu.
Testy wadliwych poduszek Takaty w amerykańskim laboratorium firmy przez ostatni rok prowadził specjalnie powołany zespół naukowców. Ten wadliwy element samochodu do chwili obecnej jest przyczyną 10 śmiertelnych wypadków, a 139 osób zostało rannych w wyniku jego niekontrolowanej eksplozji.
Inżynierowie z firmy Orbital ATK zajmującej się przemysłem rakietowym, a wchodzący w skład zespołu dochodzeniowego, odkryli trzy najważniejsze czynniki, które mogą być przyczyną awarii. Mieszkanka azotanu amonu wykorzystywana w ładunku odpalającym poduszkę, jeśli nie zawiera odpowiednich ilości substancji absorbujących wilgoć, jest znacznie mniej stabilna i może w nieplanowany sposób eksplodować. Aby do tego doszło musi przez dłuższy czas być poddana wysokiej temperaturze oraz wilgoci. Jak wykazała kontrola, Takata nie dodawała absorbentu do swojej mieszanki. Co więcej, system odpalający poduszkę podczas zderzenia był nieszczelny, co mogło prowadzić do zawilgocenia układu w sprzyjających temu warunkach.
Takata jest obiektem dochodzenia amerykańskiej agencji bezpieczeństwa drogowego NHTSA, a jej przedstawiciele podkreślają, że po raz pierwszy udało się znaleźć i potwierdzić naukowo bezpośrednie przyczyny występujących awarii. Teraz inżynierowie komisji skupią się na kontroli jakości wszystkich układów, jakie w ramach akcji serwisowych zastąpiły wadliwe podzespoły airbagów. Wiedząc czego mają szukać, będzie im znacznie łatwiej stwierdzić, czy nie dojdzie do kolejnych awarii tego systemu.
Takata wcześniej podawała szereg przyczyn mogących doprowadzić do usterki produkowanych przez siebie podzespołów, od kłopotów z kontrolą jakości w swoich zakładach, po wystawienie gotowych poduszek gazowych na działanie wysokich temperatur. Airbagi tego producenta trafiły do aut największych producentów samochodów, m.in. General Motors, Toyoty, FCA, Forda, BMW, Hondy, Mazdy i Nissana.
wp.pl, BC