Warszawskie Solarisy CNG od środka.

Zgodnie z podpisaną umową, pierwsze Solarisy Urbino CNG dla MZA Warszawa dotrą do stolicy w kwietniu.

Sprawdzamy, jakie będą miały wyposażenie.

Co pod maską?

O tym, że MZA Warszawa szykuje się na odbioru siedemdziesięciu nowych Solarisów Urbino CNG pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ. Pierwszy egzemplarz właśnie „zjechał z taśmy” i jest na końcowym etapie produkcji. Pierwsze techniczne odbiory już za moment.

MZA Warszawa zamówiły łącznie 70 autobusów, w tym:

  • 40 szt. Solaris Urbino 12 CNG,
  • 30 szt. przegubowych Solarisów Urbino 18 CNG.

Wersje 12-metrowe będą wyposażone w silniki Cummins L9NE6D II o mocy 320 KM (239 kW) plus automatyczne, 4-stopniowe skrzynie biegów Voith. Liczba butli z gazem zlokalizowanych na dachu to 5 x 315 litrów = 1575 l. Wszyscy pasażerowie będą wygodnie podróżować na fotelach firmy Ster. Liczba miejsc stojących to: 66, a liczba miejsc siedzących wynosi 24. Razem daje to 90 miejsc.

Także we wszystkich nU18 CNG zamontowane zostaną silniki Cummins L9NE6D II o mocy 320 KM (239 kW) plus automatyczne, 4-stopniowe skrzynie biegów Voith Z kolei liczba butli z gazem wynosi 5 x 340 litrów = 1700 l. Maksymalna pojemność gazowych przegubowców to 135 pasażerów, w tym 96 miejsc stojących i 39 miejsc siedzących, czyli na fotelach firmy Ster.

premiera oneline

Nowo zamówione pojazdy charakteryzują się wysokim standardem wyposażenia. Wśród najważniejszych elementów wpływających na komfort podróżowania pasażerów można wskazać: pełnopojazdową klimatyzację, złącza USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych, rozbudowany system informacji pasażerskiej czy monitoring, obejmujący przestrzeń pasażerską, a także miejsce pracy kierowcy i obraz przed pojazdem. Warto podkreślić, że także 12-metrowa wersja nU12 CNG będzie miała dwa miejsce na wózki inwalidzkie / dziecięce, co z kolei wymusiło przesunięcie środkowych drzwi (w układzie 2-2-2) do tyłu.

Dodatkowym elementem, który ma na celu podniesienie bezpieczeństwa pasażerów komunikacji miejskiej, jest tzw. blokada antyalkoholowa dla kierowców. Urządzenie to wymusza test kierowcy na obecność alkoholu w wydychanym powietrzu. W przypadku gdy test da wynik pozytywny, niemożliwe jest uruchomienie silnika pojazdu.

Ponadto w autobusach Solaris Urbino dla MZA Warszawa zamontowane zostaną standardowo tzw. zamknięte kabiny kierowców z oddzielnym wejściem. Zabudowana przestrzeń kierowcy doskonale sprawdza się w czasie pandemii i ogranicza kontakt prowadzącego z pasażerami, tym samym minimalizując ryzyko infekcji.

Natomiast naszym zdaniem najciekawszym elementem wyposażenie pierwszych gazowych „jamników” we flocie MZA będzie system informacji pasażerskiej. Jego nazwa brzmi „Oneline”  i ciężko będzie Wam go znaleźć w internecie. Jest to własne rozwiązanie Solarisa, a właśnie teraz – w ramach gazowego kontraktu dla Warszawy – będzie miała jego seryjna premiera.

Przypomnijmy, że już wcześniej – od końca 2018 roku – Solaris oferuje także swoje oryginalne części zamienne, przeznaczonych do autobusów o różnej konfiguracji – o czym informowaliśmy w InfoBusie TUTAJ. Ich nazwa to “Optiline”. teraz nadszedł czas na wprowadzenie “Oneline”.

1100 solarisów

Zgodnie z podpisaną umową, pierwsze Solarisy Urbino CNG dotrą do Warszawy w kwietniu br. Zakończenie dostaw wszystkich 70 sztuk planowane jest na koniec I połowy 2021. Po realizacji tej dostawy łączna liczba Solarisów we flocie warszawskiego MZA wyniesie ponad 1100 pojazdów.

„Zakup autobusów gazowych marki Solaris jest kontynuacją naszej polityki ekologicznej, polegającej na wprowadzaniu do taboru dużych ilości autobusów zeroemisyjnych i niskoemisyjnych – mówi Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych sp. z o.o. – Już dziś dysponujemy 91 autobusami elektrycznymi i 145 gazowymi. Po zakończeniu wszystkich planowanych dostaw do końca 2022 roku będzie to odpowiednio 160 „elektryków” i 305 „gazowców”. Będzie to oznaczało niemal 50 procent autobusów wyjeżdżających w dzień powszedni na ulice Warszawy”.

Źródło: www.transinfo.pl