Tylko teraz kierowcy mają okazję! Samochody już czekają…

W końcówce roku koncerny motoryzacyjne chcą zebrać żniwo ostatnich debiutów. Ale będzie im trudno
Ze względu na niepewną sytuację z odliczeniem VAT w 2014 r. trudno prognozować, którymi modelami będą zainteresowane firmy – przyznaje Katarzyna Kaszubkiewicz z Hyundai Motors Poland.

Rafał Grzanecki z Fiata Auto Poland zwraca uwagę na specyfikę naszego rynku. – Kalkulacja wartości odtworzeniowej samochodu, czyli ile weźmiemy, sprzedając nasz używany pojazd, bazuje głównie na roku produkcji, a nie na dacie rejestracji, czyli faktycznego okresu eksploatacji samochodu. IV kwartał w Polsce stoi więc przede wszystkim pod znakiem wyprzedaży rocznika – tłumaczy Grzanecki.

Liczba nowych modeli wprowadzonych do sprzedaży w ostatnich tygodniach imponuje. Pod tym względem przodują salony Toyoty, a w przypadku aut luksusowych Volvo. Jak wylicza Maciej Gorzelak z Toyoty Motor Poland, w 2013 r. japońska marka już wprowadziła na rynek aż siedem nowych modeli: Aurisa, Aurisa Hybrid, Corollę, RAV4, ProAce, Aurisa Touring Sports oraz zmodernizowane Verso. – Na przełomie roku ogłosimy istotne wzmocnienie oferty aut 4×4, wprowadzając zmodernizowane modele Hilux i Land Cruiser 150 – zapowiada Gorzelak. Volvo wprowadziło na rynek nowe modele XC60, S60, V60, S80, XC70 i V70.

– Spada sprzedaż sedanów i kombi segmentu C/D, a rośnie sprzedaż średniej wielkości SUV-ów. Po trzech kwartałach sprzedaż XC60 wzrosła o 23 proc. w porównaniu z rokiem 2012 – mówi Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Auto Polska.

Inni nie mają tak urozmaiconej oferty. Fiat wprowadził na rynek dwie nowe odmiany Fiata 500L. Gruntowną modernizację przeszedł też Jeep Grand Cherokee, najpopularniejszy w naszym kraju w segmencie dużych SUV-ów. Dla Hyundaia najważniejszym modelem w tym półroczu, a nawet roku, jest całkowicie nowy i10. W Oplu z samochodów wprowadzonych do oferty w drugim półroczu 2013 r. chwalą się nową Insignią. – W samym tylko październiku sprzedanych zostało 368 sztuk tego auta, przy założeniach o 68 sztuk niższych – zdradza Klara Ufnalewska z General Motors Polska.

Nie wystarczyło to jednak, by sprostać w rywalizacji segmencie ze Skodą Superb. Czeska marka w drugim półroczu 2013 wprowadziła na rynek nowy model Superb w wersji limuzyna. – W porównaniu z zeszłym rokiem sprzedaż tego modelu wzrosła o 328,57 proc. – mówi Klaudyna Gorzan z działu marketingu Skody w Volkswagen Group Polska. Firma wprowadziła też nową Octavię kombi 4×4, RS w wersji limuzyna oraz w ostatnich dniach Rapida Spaceback.

W Nissanie liczą na Micrę i Note, czyli dwa modele wprowadzone do sprzedaży w drugiej połowie tego roku oraz na nowego Qashqaia.

Grzegorz Paszta z Renault Polska podkreśla, że dla firmy najważniejszą nowością produktową w połowie roku był Captur, model, który wprowadził produkty Renault do budującego się od niedawna segmentu niewielkich miejskich crossoverów. – Jeszcze w tym roku otworzymy zamówienia na pełną gamę najbardziej lubianego we flotach Megane z nowej linii modelowej. W salonach pojawi się na początku przyszłego roku – zdradza Paszta.

Już pod koniec października pojawił się na rynku inny francuski francuski hit, Peugeot 308. – Prowadzimy negocjacje z kilkoma klientami flotowymi na ok 500 aut. Plan sprzedaży zakłada znalezienie się na podium w segmencie C w Polsce w 2014 z liczbą około 5000 sprzedanych samochodów – zapowiada Tomasz Mucha z Peugeot Polska. To kolejny nowy model firmy w tym półroczu. W grudniu do salonów trafi crossover 3008 oraz minivan 5008.

We wrześniu na rynku pojawiła się natomiast nowa Dacia Logan MCV, duże kombi, która w swojej poprzedniej wersji modelowej uzyskiwała ponad 50 proc. sprzedaży firmowej. Jeszcze w tym roku trafi do salonów nowy Duster, cieszący się ponad 50 proc. sprzedażą do firm.

Nowości wystawiają też marki luksusowe. W BMW jest to i3, pierwszy na świecie samochód klasy premium zaprojektowanym od podstaw z myślą o napędzie całkowicie elektrycznym. Jego silnik rozwija moc 125 kW/170 KM, a zasięg wynosi około 130–160 km i może zostać zwiększony nawet do 300 kilometrów. Katarzyna Gospodarek z BMW Polska zwraca też uwagę na nowe BMW serii 5 i listopadowy debiut BMW X5. Najważniejszą premierą Mercedesa w tym półroczu jest zaś nowa klasa S. Auto pojawiło się w salonach w lipcu.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Dziennik.pl