W sierpniu zarejestrowano 5 591 nowych jednośladów. To o 15% mniej niż przed rokiem (-962 szt.). Rezultat dla motorowerów (-27% r/r, -1 592) miał decydujący, negatywny wpływ na łączny wynik. Sprzedaż systematycznie spada szósty rok z rzędu, a słabszy sierpień był ostatnio w 2005 r.
Pozytywnie do rezultatu nowych jednośladów przyczyniły się motocykle, których rejestracje podwoiły się w porównaniu z sierpniem ub.roku (+102% r/r). Czynnikiem tego wzrostu było trwające zwiększone zainteresowanie modelami z silnikami do 125 ccm, związane ze zmianą przepisów o kierujących pojazdami. Przyznaje ona uprawnienia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 ccm, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg, osobie posiadającej od co najmniej 3 lat prawo jazdy kategorii B – bez konieczności zdawania egzaminu lub odbycia szkolenia.
Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, bazując na danych Centralnej ewidencji Pojazdów, liczba rejestracji nowych jednośladów od początku roku – 41 880 szt. – jest o 13% mniejsza niż w tym samym okresie ub.r. (-6 471 szt.). W sierpniu zarejestrowano też 5 946 używanych jednośladów – więcej niż rok temu (+10%). Licząc od początku roku takich jednośladów zarejestrowano 45 458 (+4%).
W sierpniu zarejestrowano 1 249 nowych motocykli i jest to wynik dużo lepszy niż w najlepszym dla sprzedawców motocykli 2008 r. Zapewniła to podpisana wymieniona powyżej ustawa. Od stycznia do sierpnia zarejestrowano 7 419 maszyn, czyli prawie o 1/5 więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Jest to najlepsze osiem miesięcy od 2009 r.
Najpopularniejszą marką motocyklową licząc od początku roku pozostaje Romet (1 256 szt., +27% r/r) z prawie 17% udziałem w rynku. Następna jest Yamaha (1 001, +79%) z udziałem 13,5%. Trzecią pozycję z wynikiem 808 szt. (+32,5%) zajmuje BMW z 11% udziału w rynku. Honda zarejestrowała 768 maszyn – 10% udziału.
Sierpień jest drugim miesiącem po lipcu, w którym zmiany legislacyjne pociągnęły za sobą wzmożony popyt na jednoślady po poijemności do 125 ccm. Zarejestrowano ich 816, czyli o 634 więcej niż przed rokiem. Najpopularniejsze marki: Romet (229), Junak (157) oraz Yamaha (139). Udział tej grupy pojazdów w całej sierpniowej sprzedaży wyniósł aż 65,3%. Licząc od początku roku udział w całym rynku motocykli, pojazdów z silnikami o pojemności do 125 ccm zwiększył się do 35%. W ciągu ostatnich ośmiu miesięcy przybyło ich 2 578 sztuk. Lekkie motocykle wyprzedziły w klasyfikacji dominujące do tej pory motocykle najcięższe z silnikami o pojemnościach przekraczających 750 ccm. Maszyn największych zarejestrowano do sierpnia 2 340 co stanowi 31,5% całego rynku. W tej klasie najwięcej rejestruje BMW – 782 od początku roku. Osiągnęło ono wzrost o 35% w skali roku. Drugi jest Harley-Davidson ale ma o połowę rejestracji mniej (386). Wysoką dynamikę wykazało trzecie Kawasaki (282; +45%)
W sierpniu wzrosły także wyniki pierwszych rejestracji motocykli używanych. Zarejestrowano ich 4 606 (+27% r/r). Przy czym w tej grupie także zaobserwowano wzrost zainteresowania motocyklami najmniejszymi (do 125 ccm). Takich maszyn zarejestrowano w sierpniu 1 660 (+156% r/r), a od początku roku 6 556 (+54%).
W ciągu ośmiu miesięcy zarejestrowano 35 546 wszystkich używanych motocykli, a to o 10% więcej niż w ub.roku (+3 334 szt.). Czołówka najpopularniejszych marek w tej części rynku jest niezmienna: Honda (8 782), Yamaha (8 100) oraz Suzuki (6 412). Wszystkie zanotowały wzrost rejestracji.
Co do nowych motorowerów w sierpniu zarejestrowano ich 4 342, czyli mniej o 27% niż przed rokiem. Od początku roku zarejestrowano ich 34 461 (-18%). Wynik wpisuje się w długą, bo trwającą już szósty rok, tendencję spadkową.
Na czele znajduje się niezmiennie Romet (13 371 szt.), który mimo, że zarejestrował mniej pojazdów niż przed rokiem (-21%) to ciągle ma prawie 40% udział w rynku. Jego wynik jest ponad trzy razy lepszy niż drugiego Junaka, który zanotował największy wzrost wśród dziesięciu najpopularniejszych marek (4 111, +50,5%). Trzeci jest ZIPP (3 827, -20%). W okresie I-VIII 2014 r. zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 9 912 motorowerów używanych i to mniej o 14% (1 648 szt.) niż rok temu. Pierwsza trójka wśród motorowerów używanych to: Peugeot (1 550 szt., -14% r/r), Piaggio (1 183, -15%), Yamaha (1 066, -17%). Pod marką Piaggio są także rejestrowane motorowery Vespa oraz Gilera.
źródło: PZPM
AUTOR: WNP.PL (AG)