Nadzór bezpieczeństwa transportu USA wezwał w czwartek japońskiego producenta podzespołów motoryzacyjnych, firmę Takata, do przekazania dokumentacji i udzielenia wyjaśnień ws. produkowanych przez nią poduszek powietrznych, które są przedmiotem śledztwa.
Nadzór bezpieczeństwa transportu USA wezwał w czwartek japońskiego producenta podzespołów motoryzacyjnych, firmę Takata, do przekazania dokumentacji i udzielenia wyjaśnień ws. produkowanych przez nią poduszek powietrznych, które są przedmiotem śledztwa.
Urząd nadzorujący bezpieczeństwo na amerykańskich drogach wystąpił z takim wnioskiem do oficjalnego dostawcy produktów Takaty na rynek USA – TK Holdings Incorporation. Firma ma czas na dostarczenie wszystkich dokumentów do 1 grudnia br. Dodatkowo przedstawiciele koncernu pod przysięgą mają udzielić odpowiedzi na wątpliwości instytucji.
„Oczekujemy pełnej współpracy ze strony Takaty, abyśmy razem mogli pracować nad publicznym bezpieczeństwem Amerykanów” – powiedział zastępca dyrektora nadzoru bezpieczeństwa USA (The National Highway Traffic Safety Administration – NHTSA) David Friedman.
W odpowiedzi na decyzję NHTSA amerykański rzecznik japońskiego koncernu Alby Berman poinformował w czwartek, że Takata „w pełni współpracuje z NHTSA i pracuje nad realizacją ich wniosku”.
W ciągu ostatnich 18 miesięcy japoński producent zmagał się z awariami inflatorów (mechanizmów napełniających) poduszek powietrznych, które mogły eksplodować podczas jazdy, stanowiąc zagrożenie dla kierowców i pasażerów.
Od 2008 roku 10 producentów samochodów musiało wezwać na akcje serwisowe ponad 10 mln samochodów w USA i dodatkowych ponad 17 mln w innych częściach świata. Problemy dotyczyły wadliwych inflatorów w poduszkach powietrznych produkowanych przez Takatę i konieczności ich wymiany. Agencja Reutera podaje, że w wyniku eksplozji mechanizmów napełniających zginęły cztery osoby, a wiele zostało rannych.
W czerwcu br. NHTSA wszczęło postępowanie, które ma wyjaśnić, czy produkowane w latach 2000-2007 inflatory poduszek powietrznych były odpowiednio uszczelnione, czy może podlegały innym awariom.
We wtorek media poinformowały, że Takata została oskarżona przez amerykańskich konsumentów o ukrywanie, wraz z innymi koncernami z branży samochodowej, informacji na temat produkowanych przez nią wadliwych poduszek powietrznych. Pozew w tej sprawie skierowano do sądu okręgowego na Florydzie.
Takata poza poduszkami powietrznymi produkuje inne komponenty do samochodów, w tym systemy pasów bezpieczeństwa czy kierownice. Dysponuje fabrykami na czterech kontynentach i zatrudnia na całym świecie ok. 35 tys. osób.