Solaris: wysokie przychody w 2015 roku

Rok 2015 był rekordowy dla Solarisa pod względem osiągniętych przychodów. Wyniosły one aż 1,7 mld zł. Spółka trzynasty rok z rzędu jest liderem polskiego rynku niskopodłogowych autobusów miejskich. Producent z Bolechowa potwierdza także pozycję jednego z europejskich liderów w zakresie projektowania i produkcji autobusów elektrycznych.

W Polsce w minionym roku Solaris, trzynasty rok z rzędu zajął 1. miejsce na rynku niskopodłogowych autobusów miejskich. Z łącznej liczby 701 pojazdów kupionych przez krajowych przewoźników w tym segmencie 333 to Solarisy. Oznacza to, że udziały rynkowe firmy wyniosły aż 47,5%.

Do zagranicznych odbiorców trafiło z kolei łącznie 946 Solarisów, co daje 74% udziału eksportu w ogólnej strukturze sprzedaży. W 2015 r. największym poza Polską rynkiem Solarisa były Czechy, gdzie pojechało aż 158 autobusów i trolejbusów. Jest to sprzedażowy rekord czeskiej spółki córki. Tradycyjnie już wysokie miejsca w rankingu zagranicznych klientów Solarisa zajęli przewoźnicy z Niemiec, ale także z Włoch, Łotwy i Rumunii.

Całkowita sprzedaż Solarisa w 2015 r. wyniosła 1 279 autobusów i trolejbusów oraz 17 tramwajów. To trzeci najlepszy wynik sprzedażowy w dwudziestoletniej historii polskiego producenta. W tym czasie z podpoznańskiej fabryki wyjechało do odbiorców w 30 państwach łącznie ponad 14 000 pojazdów.
Największym osiągnięciem w obszarze produktów w ub.roku było uruchomianie seryjnej produkcji nowej generacji miejskich autobusów Urbino. Pierwsze egzemplarze najnowszego modelu trafiły do nabywcy z Niemiec w czerwcu. Do dziś zrealizowano dostawy obejmujące ponad 300 szt. nowego Solarisa Urbino w wersjach 12- i 18-metrowej, które pojechały do klientów w Austrii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Niemiec, Norwegii, Polski, Szwajcarii i Włoch. Oprócz modeli z silnikiem Diesla, jesienią 2015 r. w ofercie pojawiła się także nowa generacja Urbino w wersji niskowejściowej i z napędem elektrycznym.

Polski producent w ub.roku dostarczył odbiorcom z Hiszpanii, Niemiec i Polski 25 szt. e-autobusów. Były to pojazdy posiadające różnego rodzaju baterie i wykorzystujące kilka metod ich ładowania, począwszy od najpopularniejszej metody plug-in, poprzez ładowanie pantografowe i indukcyjne, aż po rozwiązanie z wodorowym ogniwem paliwowym. Do grona miast, gdzie można pokonywać trasy elektrycznym Solarisem w ub.roku dołączyły : Barcelona, Berlin i Warszawa. W Polsce były to także Jaworzno, Ostrołęka, Inowrocław oraz Kraków. W bieżącym roku będą realizowane kontrakty na dostawy nowych, elektrycznych Solarisów m.in. dla: Hanoweru, Hamburga i Tampere. Z kolei Paryż zdecydował się na długoterminowe testy elektrycznego Solarisa. W 2016 r. na ich podstawie francuski przewoźnik dokona strategicznych decyzji zakupowych.

W 2015 r. Solaris zakończył dostawy w ramach dwóch istotnych kontraktów tramwajowych. Pierwszy z nich dotyczył 18 tramwajów dla Brunszwiku. Z kolei drugi projekt realizowany był w Polsce, w Olsztynie, gdzie po 55 latach przywrócono szynowy transport miejski. Od grudnia ’15 mieszkańcy stolicy Warmii mogą korzystać z floty 15 Solarisów Tramino.

Pod koniec minionego roku firma zaczęła realizację kolejnych dwóch zleceń w obszarze pojazdów szynowych. Pierwsze to realizacja zamówienia Solarisa na dostawę łącznie 41 (przy wykorzystaniu opcji) tramwajów do Lipska. Przekazanie pierwszych sztuk jest zaplanowane na IV kwartał 2016 r. Drugi dotyczy budowy, jako podwykonawca, 110 pudeł tramwajowych dla pojazdów szynowych TW3000, które trafią do Hanoweru.

– To był bardzo dobry rok dla naszej firmy, która odnotowała rekord w zakresie wysokości przychodów i trzeci w historii wynik pod względem liczby sprzedanych pojazdów, mówi Andreas Strecker, prezes firmy Solaris. I dalej: – Te rezultaty cieszą tym bardziej, że w 2015 roku przeprowadziliśmy realizację kilku niezwykle ambitnych i kluczowych projektów dla dalszego rozwoju naszej spółki. Przede wszystkim była to rozbudowa fabryki oraz przeorganizowanie systemu produkcji, zmiany przeprowadzono także w obrębie magazynowania oraz funkcjonowania przestrzeni biurowych. Skupiliśmy się także na reorganizacji pracy niektórych działów, w szczególności związanych z obsługą posprzedażową. Wreszcie wdrożyliśmy do seryjnej produkcji zupełnie nową generację autobusów miejskich. Już dzisiaj widzimy tego pozytywne efekty, a najlepszym dowodem na to jest portfolio naszych zamówień na rok 2016, które jest lepsze od ubiegłorocznego, o tej samej porze o 150 sztuk.

Szef firmy zapowiada na nowy rok prezentacje kolejnych nowości produktowych. Między innymi będzie to premiera nowej generacji trolejbusów Trollino oraz autobusów z napędem CNG. Ponadto Solaris zaproponuje nowe rozwiązania w zakresie autobusów hybrydowych. Prezes Strecker: – Na pewno ten rok będzie okresem dynamicznego wzrostu sprzedaży autobusów elektrycznych w Europie. Dołożymy wszelkich starań, aby odegrać kluczową rolę w tym segmencie. Pracujemy także nad intensyfikacją naszych działań sprzedażowych poza naszym kontynentem.

źródło: Solaris

AUTOR:  WNP.PL (AG)