Renault-Nissan-Mitsubishi, największy na świecie sojusz branży motoryzacyjnej, poinformował, że wchodzące w jego skład firmy sprzedały łącznie 10 608 366 samochodów w ciągu 12 miesięcy do 31 grudnia 2017 r.
Rosnący popyt na pojazdy sportowo-użytkowe, lekkie samochody użytkowe, a także wzrost popularności bezemisyjnych samochodów elektrycznych pomogły zwiększyć wolumen sprzedaży o 6,5% w 2017 r., który był również pierwszym pełnym rokiem uczestnictwa w Sojuszu Mitsubishi Motors.
Carlos Ghosn, prezes i dyrektor generalny Renault-Nissan-Mitsubishi, powiedział: „10,6 miliona samochodów osobowych i lekkich samochodów użytkowych sprzedanych w 2017 roku daje sojuszowi Renault-Nissan-Mitsubishi pierwszą pozycję w rankingu grup motoryzacyjnych na świecie. Ta ewolucja świadczy o kompleksowości naszej oferty modelowej oraz odzwierciedla naszą globalną obecność na rynkach i atrakcyjność technologii stosowanych w naszych pojazdach”.
W 2017 r. firmy należące do Sojuszu sprzedawały pojazdy w prawie 200 krajach pod 10 markami (Renault, Nissan, Mitsubishi Motors, Dacia, Renault Samsung Motors, Alpine, Lada, Infiniti, Venucia i Datsun).
Sprzedaż Groupe Renault wzrosła o 8,5%, do 3 761 634 egzemplarzy w 2017 r. Był to rekordowy rok dla Renault — najpopularniejszej na świecie i drugiej pod względem popularności w Europie francuskiej marki, a także dla Dacii. Renault spodziewa się dalszego wzrostu w 2018 r., podsycanego rozwojem międzynarodowej działalności oraz odnowieniem oferty modelowej zgodnie z założeniami planu Drive The Future.
Nissan Motor Co. Ltd. sprzedał 5 816 278 pojazdów na całym świecie, co oznacza wzrost o 4,6%, oraz przedstawił sześcioletni strategiczny plan Nissan M.O.V.E. to 2022.
W USA i Chinach firma odnotowała wzrost sprzedaży w 2017 r. odpowiednio o 1,9 oraz 12,2%. Sprzedaż pojazdów marki Infiniti w 2017 r. wyniosła 246 492 egzemplarzy i była wyższa o 7% w porównaniu z poprzednim rokiem.
Mitsubishi Motors Corporation sprzedała w 2017 r. 1 030 454 pojazdy, czyli o 10% więcej niż w 2016 r. Największy wkład we wzrost wolumenu sprzedaży miał rynek chiński — najważniejszy dla firmy w opracowanym przez Mitsubishi Motors planie Drive For Growth. Sprzedaż roczna wzrosła tam o 56%, do 129 160 egzemplarzy. Chiny stały się największym rynkiem dla Mitsubishi Motors dzięki dużemu popytowi na produkowany w tym kraju model Outlander.
Wyniki w regionie ASEAN również są obiecujące. Wprowadzenie kompaktowego minivana XPANDER w Indonezji przyczyniło się do wzrostu sprzedaży o 17%, do 242 224 egzemplarzy. W Japonii sprzedaż zwiększyła się o 7% dzięki wznowieniu działań marketingowych promujących najmniejsze samochody typu kei-car.
Stabilna pozycja lidera rynku samochodów elektrycznych
Od 2010 r., czyli od debiutu Nissana LEAF, sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi sprzedał pod różnymi markami na całym świecie 540 623 samochodów elektrycznych. W łącznym ujęciu Sojusz pozostaje globalnym liderem w segmencie stuprocentowo elektrycznych samochodów osobowych i lekkich samochodów użytkowych.
Nissan LEAF, pierwszy popularny i produkowany masowo samochód elektryczny, wciąż jest najlepiej sprzedającym się modelem z takim napędem. Od premiery rynkowej w grudniu 2010 r. klienci kupili już ponad 300 000 tych pojazdów.
W 2017 r. zaprezentowano nowego Nissana LEAF, oferującego jeszcze większy zasięg, zaawansowane technologie oraz nową, dynamiczną stylistykę. Sprzedaż w Japonii rozpoczęła się już w zeszłym roku, zaś na pozostałych głównych rynkach model będzie wprowadzany stopniowo w 2018 r. Klienci z całego świata zamówili już ponad 40 000 nowych Nissanów LEAF, z czego 13 000 przypada na Japonię, 13 000 zarezerwowano w USA, a ponad 12 000 trafi do klientów w Europie.
Oprócz modelu LEAF Nissan sprzedaje także lekki pojazd użytkowy eNV200. Samochód oferowany głównie w Europie i Japonii również przeszedł ostatnio modernizację, dzięki której zasięg europejskiej wersji zwiększył się o 100 kilometrów.
W 2017 r. Renault, przez trzeci rok z rzędu, pozostawał liderem segmentu samochodów elektrycznych w Europie, z udziałem w rynku wynoszącym 23,8% przy wzroście wolumenu sprzedaży o 38%. Renault ZOE był najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Europie — w jego przypadku wzrost sprzedaży wyniósł 44%.
Od 2011 r. Renault sprzedał na całym świecie ponad 150 000 samochodów elektrycznych. Były to modele: Renault ZOE, Renault Kangoo Z.E., Fluence Z.E. i Renault Samsung Motors SM3 Z.E.
W 2017 r. firma Renault zaprezentowała model Master Z.E., ogłaszając wprowadzenie unikatowej w skali globalnej oferty bezemisyjnych lekkich samochodów użytkowych (Twizy Cargo, ZOE dla firm, Kangoo Z.E. oraz Master Z.E.).
W 2017 r. Renault-Nissan-Mitsubishi sprzedał 91 000 samochodów elektrycznych, czyli o 11% więcej niż w 2016 r.
Plan strategiczny Alliance 2022
W ramach planu strategicznego Alliance 2022 Renault-Nissan-Mitsubishi prognozuje, że do końca 2022 r. wartość synergii w skali roku przekroczy 10 mld EUR. Ponadto wprowadzonych zostanie 12 nowych modeli bezemisyjnych samochodów elektrycznych oraz 40 modeli z technologią jazdy autonomicznej.
Wprowadzenie nowych modeli i technologii powinno przyczynić się do wzrostu rocznej sprzedaży Renault-Nissan-Mitsubishi do ponad 14 mln egzemplarzy do końca 2022 r., co oznaczałoby przychody na poziomie 240 mld USD.
10 największych rynków Sojuszu
Kraj | Łączna sprzedaż | Udział w rynku |
Chiny | 1 719 815 | 6,2% |
USA | 1 697 149 | 9,8% |
Francja | 759 598 | 29,8% |
Japonia | 689 650 | 13,2% |
Rosja | 578 082 | 36,1% |
Meksyk | 412 029 | 27,0% |
Niemcy | 349 376 | 9,4% |
Wielka Brytania | 309 172 | 10,6% |
Włochy | 293 362 | 13,6% |
Brazylia | 267 835 | 12,3% |
10 największych rynków Groupe Renault
Kraj | Łączna sprzedaż* |
Francja | 673 852 |
Rosja | 448 270 |
Niemcy | 228 046 |
Włochy | 215 901 |
Hiszpania | 185 760 |
Turcja | 178 646 |
Brazylia | 167 147 |
Iran | 162 079 |
Wielka Brytania | 115 262 |
Argentyna | 115 243 |
* Cały 2017 r. (sprzedaż), z wyłączeniem Twizy
10 największych rynków Nissana
Kraj | Łączna sprzedaż |
USA | 1 593 464 |
Chiny* | 1 519 714 |
Japonia | 590 905 |
Meksyk | 366 544 |
Wielka Brytania | 167 379 |
Kanada | 146 677 |
Rosja** | 107 168 |
Francja | 81 293 |
Brazylia | 78 823 |
Niemcy | 76 133 |
*Łącznie z marką Venucia;** Łącznie z Kazachstanem
10 największych rynków Mitsubishi Motors
Kraj | Łączna sprzedaż |
Chiny | 129 160 |
USA | 103 685 |
Japonia | 91 630 |
Australia | 80 674 |
Indonezja | 79 885 |
Filipiny | 71 097 |
Tajlandia | 69 737 |
Niemcy | 45 197 |
Wielka Brytania | 26 531 |
ZEA | 24 497 |
Źródło: www.ceo.com.pl