Skoda Auto rozpoczęła działalność w nowym centrum testowania silników w Mladá Boleslav. Razem z Grupą Volkswagen zainwestowano w rozwój obecnego Centrum Technologii i Rozwoju Skody ok. 45 mln euro. Budowa trwała niespełna 2 lata.
Dzięki nowemu centrum testowemu czeski producent zwiększa swoje doświadczenie w dziedzinie rozwoju silników i układów napędowych. Przez następne kilka lat Skoda planuje zwiększyć dostawy silników do przynajmniej 1,5 mln pojazdów w skali globalnej rocznie.
Dziś czeski producent prowadzi znaczną część prac rozwojowych w ramach Grupy Volkswagen nad układami hamulcowymi, skrzyniami biegów, silnikami i komponentami. W ramach nowej inwestycji, ponad 34 mln euro przeznaczono na budowę nowego budynku, a ok. 10 mln euro na jego wyposażenie – to jedna z największych inwestycji prywatnej firmy w Czechach.
W nowym centrum istnieje 21 stanowisk kontrolnych silników. Poza testowaniem nowych generacji silników przygotowywanych do produkcji seryjnej, możliwe są również dynamiczne testy na potężnych stanowiskach o mocy 400 kW, które są niezbędne w działaniach sportów motorowych Skody.
Pozostałe 6 stanowisk kontrolnych służy do oceny funkcji i trwałości poszczególnych podzespołów i systemów silników spalania wewnętrznego. W związku z rosnącym popytem na globalne wykorzystywanie silników, układy napędowe przeznaczone do różnych rodzajów paliw, mogą być testowane na wielu rynkach na całym świecie.
Podczas budowy centrum, Skoda położyła szczególny nacisk na ochronę środowiska. Stanowiska testowe będą w stanie oddawać zużytą energię z powrotem do sieci lub zapewniać bezpośrednie zasilanie budynku. Ciepło z cyklu chłodzenia i odpowietrzania podczas testowania silników posłuży systemowi ogrzewania budynku za wymiennik ciepła.
Wygenerowane oszczędności pozwalają na ograniczenie emisji dwutlenku węgla o 720 ton rocznie. Woda chłodnicza w zrównoważony sposób dostarczana jest z pobliskiej rzeki Izery, dając oszczędność 16 tys. litrów wody pitnej rocznie. Ponadto wokół nowego centrum badań i innych budynków w okolicy ma być utworzone ok. 48 tys. m2 terenów zielonych.
Zakład Česana jest czwartym pod względem wielkości w Grupie Volkswagen. Obecne centrum technologiczne zostało otwarte w 2008 r. i było stale rozwijane. W 2009 r. otwarto dwie komory klimatyczne do badań wytrzymałościowych pojazdów i na potrzeby badań systemów ogrzewania i klimatyzacji. Pod koniec 2012 r. uruchomiono nowe, akustyczne stanowiska kontrolne. Dodatkowo, w 2011 roku częścią departamentu rozwoju technicznego stał się tor badawczy w Husi Lhota, na którym przeprowadzane są dynamiczne testy samochodów oraz testy zderzeniowe.
Skoda jest jedynym producentem w Republice Czeskiej, który nie tylko produkuje, ale również prowadzi prace rozwojowe nad samochodami i ich komponentami. Dział Rozwoju Technicznego zatrudnia ok. 1 700 specjalistów, inżynierów, projektantów i konstruktorów. Wszystkie pojazdy marki są rozwijane w Mladá Boleslav – nawet te, które potem są produkowane w innych krajach.
Do tej pory Skoda wyprodukowało ok. 11,6 mln silników. Ostatnim dowodem na inżynierskie kompetencje firmy było uruchomienie w maju br. w fabryce w Mladá Boleslav produkcji nowej, trzycylindrowej jednostki 1.0 MPI serii EA 111, stosowanej w małych modelach Skody, SEAT’a i Volkswagena. Od końca 2012 r. Skoda produkuje także silniki 1.2 i 1.4 TSI serii EA 211. Ponadto w czeskich zakładach od 2001 r. powstaje jednostka 1.2 HTP serii EA 111 – do maja 2014 r. wyprodukowano już 3 mln egz.
Skoda ma bogatą tradycję w rozwijaniu i produkcji silników. W 1899 roku, 4 lata po utworzeniu firmy produkującej rowery, ojcowie założyciele – Václav Laurin i Václav Klement – po raz pierwszy wyposażyli swój jednoślad w silnik pomocniczy.
W 1905 r. Laurin i Klement stworzyli pierwszy automobil Voiturette A, napędzany chłodzonym cieczą, siedmiokonnym, dwucylindrowym silnikiem o pojemności 1 100 ccm. Kolejny etap, w 1907 r. stanowiła budowa pierwszego ośmiocylindrowego silnika w Europie Środkowej. W 1924 r. nawet silniki lotnicze były wytwarzane przez firmę L&K.
Po fuzji ze Skodą w 1925 r., rozwój silników nadal odgrywał ważną rolę. Po II Wojnie Światowej ważnym punktem był pierwszy silnik montowany z tyłu pojazdu (1964 r.). W 1987 r. powrócono do do produkcji jednostek montowanych z przodu.
Decydującym impulsem do nowoczesnej produkcji układów napędowych było stowarzyszenie firmy z Grupą Volkswagen w 1991 r. Oprócz budowy silników, Skoda skupia się również na produkcji skrzyń biegów. W fabryce w Mladá Boleslav produkuje się ręczną skrzynię biegów MQ 200 i MQ/SQ 100. Dwusprzęgłowa, automatyczna przekładnia DQ 200 pochodzi natomiast z fabryki w Vrchlabí.
źródło: Skoda
Autor: wnp.pl (AG)