Spółka ElectroMobility Poland, odpowiadająca za projekt i produkcję pierwszego polskiego samochodu elektrycznego – Izery, otrzymała kolejne dofinansowanie ze Skarbu Państwa. Ponownie w wysokości 250 milionów złotych.
Przypomnijmy, że ElectroMobility Poland powstało w 2016 roku za sprawą państwowych spółek z branży energetycznej (PGE Polska Grupa Energetyczna SA, Energa SA, Enea SA oraz Tauron Polska Energia SA). W chwili utworzenia EMP spółka dysponowała kapitałem zakładowym w wysokości 10 milionów złotych, zaś każdy z czwórki udziałowców miał taką samą liczbę akcji – po 25 procent. Jak wynika ze sprawozdań finansowych, spółka w minionych latach notowała straty – 2018 roku było to 2,6 mln zł, w 2019 – 5,4 mln złotych. Już w 2018 roku ElectroMobility Poland zostało dokapitalizowane przez akcjonariuszy kwotą 40 milionów złotych.
30 września 2021 r. spółka wyemitowała nowe akcje, które objął Skarb Państwa dofinansowując ElectroMobility Poland w kwocie 250 mln złotych i stając się większościowym akcjonariuszem. Kapitał zakładowy spółki EMP wynosił wówczas 302.296.890 złotych. W środę, 28 grudnia, ElectroMobility Poland poinformowało o kolejnym dofinansowaniu ze strony Skarbu Państwa – również w wysokości 250 milionów złotych. Jak się okazuje, aneks do umowy podpisano jeszcze przed świętami.
– Realizując obowiązek informacyjny informujemy, że 22 grudnia 2022 r. podpisany został aneks do umowy inwestycyjnej z dnia 28 lipca 2021 r. pomiędzy ElectroMobility Poland, a Skarbem Państwa, na mocy którego nastąpi wzrost łącznego dofinansowania projektu z kwoty 250 mln zł do kwoty 500 mln zł. Realizacja umowy inwestycyjnej umożliwia kontynuowanie prac z dostawcą platformy, dalsze prace inżynieryjne oraz działania przygotowawcze związane z budową fabryki Izery – czytamy w oświadczeniu.
Przypomnijmy, że w listopadzie ogłoszono dostawcę platformy dla pierwszego polskiego samochodu elektrycznego – Geely Holding z Chin. Fabryka Izery w Jaworznie i uruchomienie produkcji będzie kosztować około 6 miliardów złotych. Zakład ma powstać na 118 hektarach tworzonego Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego. W EMP zakładają, że budowa rozpocznie się w pierwszym kwartale 2024 roku i potrwa maksymalnie 20 miesięcy. Pod koniec 2025 roku pierwsze samochody mają zjechać z linii produkcyjnej.
Źródło: www.slazag.pl