Samochody marki Renault Clio IV

Przedsiębiorca Renault Polska Sp. z o.o. powiadomił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że niektóre samochody marki Renault Clio IV wyprodukowane we Francji oraz w Turcji, mogą stwarzać zagrożenie dla użytkowników.

Przedsiębiorca poinformował, że w niektórych samochodach marki Renault Clio IV istnieje możliwość przetarcia elastycznego przewodu hamulcowego koła przedniego o krawędź osłony nadkola przedniego i/lub możliwość wypadnięcia tłoczka z cylinderka hamulcowego koła tylnego.

W przypadku samochodów objętych ryzykiem uszkodzenia elastycznego przewodu hamulcowego koła przedniego może to skutkować powolnym lub gwałtownym wyciekiem płynu hamulcowego z elastycznego przewodu hamulcowego koła przedniego spowodowany jego przetarciem o krawędź wadliwie zamontowanej osłony nadkola przedniego. W przypadku samochodów objętych ryzykiem wypadnięcia tłoczka z cylinderka hamulcowego koła tylnego przy hamowaniu w szczególnych warunkach (użycie hamulca ręcznego podczas jazdy, połączone z silnym hamowaniem) szczęka hamulcowa ulega przemieszczeniu, które może doprowadzić do wypadnięcia tłoczka z cylinderka hamulcowego koła tylnego, z jednoczesnym wyciekiem płynu hamulcowego. Może to skutkować zaświeceniem się kontrolki sygnalizującej spadek poziomu płynu hamulcowego poniżej stanu minimalnego, długim skokiem pedału hamulca oraz zmniejszeniem skuteczności układu hamulcowego.

Powyższe dotyczy:

1) samochody objęte ryzykiem uszkodzenia elastycznego przewodu hamulcowego koła przedniego:

egzemplarze CLIO IV wyprodukowane od początku produkcji do dnia:

04/03/2013 dla samochodów wyprodukowanych w fabryce Bursa (Turcja),
14/04/2014 dla samochodów wyprodukowanych w fabryce Flins (Francja).

2) samochody objętych ryzykiem wypadnięcia tłoczka z cylinderka hamulcowego koła tylnego:

egzemplarze CLIO IV hatchback wyposażone w silniki D4F, H4B lub K9K, z wyłączeniem egzemplarzy wyposażonych seryjnie w felgi aluminiowe 17” lub automatyczną skrzynię biegów, wyprodukowane od początku produkcji do dnia:

03/02/2014 dla samochodów wyprodukowanych w fabryce Bursa (Turcja),
04/02/2014 dla samochodów wyprodukowanych w fabryce Flins (Francja).

Na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są 6 472 samochody. Lista numerów VIN w załączniku.

Przedsiębiorca poinformuje właścicieli samochodów listem poleconym o zagrożeniu i konieczności zgłoszenia się do punktu serwisowego, w celu dokonania stosownych czynności serwisowych.

Informacji związanych z kampanią serwisową udziela Renault Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Marynarska 13, 02-674 Warszawa; tel.: 22 541 10 00/02, faks: 22 541 10 01, e-mail: kontakt.klient@renault.com.pl, infolinia: 22 575 99 99).

UOKiK nie jest właściwy do udzielania szczegółowych informacji konsumentom odnośnie akcji serwisowych ogłaszanych i prowadzonych przez przedsiębiorców.

Niniejsza informacja nie stanowi nakazu wycofania produktu z rynku ani nakazu odkupienia od konsumentów w rozumieniu ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów, ale stanowi realizację obowiązków producenta, o której mowa w art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz. U. Nr 229, poz. 2275 oraz z 2007 r. Nr 35, poz. 215).

Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku, zgodnie z art. 33a. ust. 1 pkt 1 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów, zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 000 zł. Sankcję tę nakłada Prezes Urzędu.

UOKiK