Kobieta poprawiająca makijaż w samochodzie? To mit! Podobnie sprawa ma się z wyborem koloru auta. Ma on zdecydowanie mniejsze znaczenie od niezawodności. Kobiety prowadzą odpowiedzialnie, bezpiecznie i potrafią dbać o samochód.
Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Castrol, która ma w swojej ofercie olejów silnikowych wiele rozwiązań przyjaznych kobietom.
Panie dobrze się czują za kierownicą – taki wniosek płynie z badania przeprowadzonego wśród zmotoryzowanych kobiet przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia w lipcu tego roku na zlecenie firmy Castrol. Jazda samochodem to dla większości badanych przede wszystkim samodzielność (74%) i odpowiedzialność (69%), ale dla sporej części płci pięknej także wolność (60%) i radość (50%).
Blisko połowie respondentek prowadzenie samochodu kojarzy się z bezpieczeństwem, co piątej badanej z koniecznością, a tylko co dziesiątej ze stresem i zagrożeniem.
Badanie obala mit, że kolor samochodu jest dla pań najważniejszy. Najbardziej cenioną cechą samochodu jest niezawodność i bezawaryjność. Wskazało ją prawie dwie trzecie kobiet. W dalszej kolejności respondentki wymieniały wielkość auta (39%), wygląd zewnętrzny i wyposażenie (po 32%) oraz markę (29%).
Kolejny stereotyp o kobietach za kierownicą, dotyczący poprawiania makijażu i wysyłania SMS-ów, również nie znalazł odzwierciedlenia w wynikach badań. 79% pań twierdzi, że nigdy lub bardzo rzadko poprawia makijaż w samochodzie, a 78% nigdy lub bardzo rzadko wysyła lub odczytuje wiadomości SMS.
Spora część ankietowanych potrafi samodzielnie nie tylko tankować swoje auto (95%), lecz także dolać płynu do spryskiwaczy (81%), skorzystać z myjni (79%) czy sprawdzić poziom oleju (67%).
Jednak część z nich (43%) przy tej ostatniej czynności prosi o pomoc członka rodziny lub przyjaciela, a tylko jedna trzecia pań potrafi zrobić to samodzielnie. Najwięcej problemów sprawia zmotoryzowanym Polkom wymiana żarówki (nie potrafi tego zrobić 59% ankietowanych), zmiana koła (54%) i sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego (49%).
Dla kobiet bardzo istotna jest marka oleju, paliwa i opon. Najbardziej rozpoznawalną marką olejową wśród badanych jest Castrol. Zna go 88% ankietowanych. Kolejne miejsca zajęły Mobil (84%) i Lotos (82%).
Castrol jest także najbardziej popularną marką w autach użytkowanych przez panie. 28% uczestniczek ankiety deklaruje, że używa oleju Castrol, 23% – Mobil. Tylko co piąta z ankietowanych pań nie umiała podać marki oleju, jaki stosuje w swoim samochodzie.
Polki uważają się za kierowców jeżdżących bezpiecznie (87%) i dbających o swój samochód (79%). Niemal połowa badanych lubi szybką jazdę, a blisko 60% uważa, że zna się na podstawowych parametrach technicznych. Zdecydowana większość kobiet stosuje się do ograniczeń prędkości, przepuszcza przechodniów na pasach i zwraca uwagę na to, aby pasażerowie na tylnym siedzeniu mieli zapięte pasy.
Ponad dwie trzecie badanych twierdzi też, że jeździ ekonomicznie.
Co czwarta kobieta uważa samochód jedynie za środek transportu, podczas gdy dla niemal dwukrotnie większego odsetka auto jest miejscem, w którym panie czują się dobrze. Co piąta ankietowana wyraża się o samochodzie jak o przyjacielu.
Na stopień emocjonalnego podejścia do auta wyraźnie wpływa częstość prowadzenia samochodu. Kobiety, które codziennie lub prawie codziennie siadają za kółkiem, częściej traktują swój samochód jako przyjaciela niż kobiety, które prowadzą rzadziej.
„Wyniki są dowodem na rosnącą emancypację kobiet. Sprawy związane z posiadaniem samochodu stereotypowo łączone były z mężczyznami, a także cechami, które im się przypisuje: niezależnością, aktywnością, sprawnością fizyczną czy lepszą orientacją w terenie. Badania te podważają ów stereotyp. Większa aktywność kobiet wokół samochodu wskazuje na ich rozwijającą się niezależność i zmiany definicji roli kobiety w rodzinie. Dziś kobieta nadal rodzi dzieci, nadal je wychowuje, nierzadko gotuje i sprząta, co nie wyklucza tego, że potrafi jednocześnie sprawdzić poziomu oleju w silniku, a nawet zmienić oponę – komentuje wyniki badań psycholog Małgorzata Ohme.
Rosnącemu zainteresowaniu kobiet sprawami związanymi z bieżącą obsługą samochodu wychodzi naprzeciw firma Castrol. Wybierając oleje silnikowe Castrol Edge Professional, dedykowane do poszczególnych marek samochodów i dostępne wyłącznie w autoryzowanych serwisach, każda pani może liczyć na szereg udogodnień, dzięki którym wymiana oleju nie będzie stanowiła problemu.
Do każdego opakowania oleju jest dołączona szczegółowa instrukcja, jak zmierzyć poziom oleju w silniku, a także lejek, rękawiczki i chusteczka, aby (jeżeli okaże się, że olej należy uzupełnić) można było to uczynić łatwo i bez ryzyka ubrudzenia się. Olej na dolewkę jest sprzedawany w praktycznym jednolitrowym opakowaniu z dodatkowym pokrowcem wyposażonym w uchwyt na rzepy, dzięki któremu można go przymocować do wykładziny w bagażniku.
Wszystkie oleje linii Castrol Edge Professional posiadają specjalne identyfikujące je zabarwienie fluorescencyjne, widoczne w świetle UV. Żeby zatem mieć pewność, że w serwisie dolano nam właściwego oleju, wystarczy poprosić o zademonstrowanie tej cechy produktu. A ponieważ fluorescencyjne zabarwienie utrzymuje się przez około 1000 kilometrów, można sprawdzić to także w garażu.
Badanie zostało przeprowadzone z inicjatywy Castrol i SEAT. Obie firmy angażują się w działania na rzecz budowania świadomości bezpieczeństwa kobiet za kierownicą.
W badaniu zastosowano metodę wywiadów internetowych (CAWI), które przeprowadzono na grupie 327 zmotoryzowanych kobiet w wieku 30-54 lata w dniach 13-24 lipca przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie firmy Castrol.
77% badanych ma samochód do własnej dyspozycji, pozostała część korzysta z auta z inną osobą. Ponad dwie trzecie ankietowanych jeździ samochodem codziennie lub prawie codziennie.
Źródła, Castrol
IBRM Samar