W ciągu siedmiu miesięcy 2013 roku odnotowano w Polsce spadek (-15,7%) liczby rejestracji nowych autobusów. W okresie I-VII br. krajowi przewoźnicy kupili łącznie 678 takich pojazdów (niemal wszystkie o dmc>3,5t).
Bieżący rok rozpoczął się dla autobusów niezbyt korzystnie, wskazują najnowsze analizy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i JMK przygotowane na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów. Po siedmiu miesiącach jedynie w kategorii autobusów międzymiastowych nastąpił wzrost. Polscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie 75 szt. tego typu pojazdów (+30% r/r). Coraz więcej przewoźników zaczyna inwestować w bardziej komfortowy tabor takich marek jak Mercedes-Benz czy Setra, który do tej pory można było spotkać na turystycznych trasach.
Strategiczna dla polskiego rynku kategoria autobusów miejskich zmniejsza straty do zeszłorocznych wyników i obecnie różnica wynosi -57 szt. (-18,8%). To efekt zakończenia realizacji kontraktów Autosana dla Rzeszowa i Lublina, a także kontynuacja dostaw Solarisa dla Bydgoszczy.
Mercedes-Benz przekazał pierwsze gazowe autobusy dla Rzeszowa. Najważniejsze tegoroczne zamówienia to 50 szt. miejskich mercedesów dla MPK-Łódź oraz 36 dla MZA Warszawa (20 solbusów oraz 16 przegubowych solarisów). Nie rozstrzygnięto jeszcze zamówienia ze stolicy na 82 szt. pojazdów miejskich. Liczba zamówień sygnalizuje wzrosty pod koniec roku.
Segment turystyczny ma wyższy potencjał. Liczba rejestracji od początku roku przekroczyła w lipcu poziom 148 szt. Wynik jest słabszy niż ubiegłoroczny (-30,1%), ale wówczas popyt kształtowały inwestycje związane z Euro 2012. Mimo to polscy przewoźnicy ciągle inwestują w swoje floty i na pewno w tym roku nie jest to ich ostatnie słowo.
W kategorii autobusów MINI zakupy przyhamowały. Łącznie w ciągu siedmiu miesięcy roku kupiono 208 egz. (-22 szt.; -9,6%). Najwięcej zarejestrowano ich w powiecie wejherowskim (47), pruszkowskim (14) i w Warszawie (10).
Na liście rankingowej najchętniej kupowanych marek autobusów po siedmiu miesiącach roku, liderem w Polsce jest cały czas Mercedes-Benz. 254 zarejestrowanych pojazdów to dokładnie tyle samo co przed rokiem. W tej grupie znalazło się 160 szt. autobusów kategorii MINI (77% udziału), które znowu zagwarantowały marce prymat na krajowym rynku. Drugie miejsce w rankingu zajmuje Solaris Bus & Coach (109 szt. wobec 183 rok temu). Firma z Bolechowa jest liderem w segmencie miejskim. Na trzecim miejscu uplasowały się razem (po 41 szt.): Autosan oraz pojazdy typu SAM (w zdecydowanej większości zarejestrowane w Solcu Kujawskim). Czwarte miejsce zajmuje MAN (36), a tuż za nim jest Scania (33).
Podsumowując sytuację po siedmiu miesiącach roku, PZPM i JMK zwracają uwagę, że cały czas utrzymuje się dwucyfrowy spadek liczby rejestracji w porównaniu do ub.roku. W całym 2012 r. w Polsce zarejestrowano 1 279 autobusów (-282 szt.; -18,1% r/r). Poza tym zeszłoroczny wynik, w drugim półroczu, mocno ukształtowały fundusze unijne, które przełożyły się na wyższą sprzedaż w segmencie autobusów miejskich, a także realizacja warszawskiego kontraktu MZA na 105 pojazdów. Dziś fundusze UE też oddziaływują na rynek, ale już nie w takiej skali. Analitycy spodziewają się, że ten rok autobusy skończą na „minusie” ze zmniejszeniem rynku o ok. 10%. To oznacza liczbę autobusowych rejestracji na poziomie 1 100 – 1 200 szt.
źródło: PZPM, JMK
AUTOR: WNP.PL (AG)