Rynek e-pojazdów dalekiego zasięgu nabierze rozpędu

Globalny rynek pojazdów o napędzie elektrycznym odnotował spory postęp, o czym świadczy ponad 55 modeli aut tego typu dostępnych na całym świecie. Obecnie, ponad 70% modeli oferowanych na rynku jest wyposażonych w akumulatory EV (ang. electric vehicle battery, EVB), a ok. 25% to pojazdy hybrydowe ładowane z sieci, typu plug-in (ang. plug-in hybrid electric vehicle, PHEV).

Liczba pojazdów PHEV prawdopodobnie wzrośnie w ciągu następnych 3 lub 4 lat. Zwiększy się popyt na pojazdy o dalekim zasięgu, którymi można podróżować dalej niż zwykłym pojazdem elektrycznym. Potwierdzeniem tego trendu są dane dotyczące sprzedaży pojazdów BMW i3, z wyszczególnieniem sprzedaży pojazdów BEV oraz pojazdów EV o większym zasięgu (ang. extended range electric vehicle, eREV).

Z nowej analizy Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej, pt. „Analiza strategiczna światowego rynku pojazdów elektrycznych w 2015 roku” wynika, iż w roku 2014 sprzedano 304 683 pojazdy EV i szacuje się, że ich sprzedaż w roku 2015 osiągnie poziom 466 407 szt. Do końca roku Ameryka Północna pozostanie liderem, z udziałem w rynku wynoszącym 36%, a na kolejnych miejscach uplasują się: Europa (27% udziału) oraz Chiny (24%). Niniejsza analiza obejmuje pojazdy PHEV, BEV, pojazdy EV bliskiego zasięgu (ang. neighbourhood EV) oraz eREV.

– Najwięksi producenci oryginalnego sprzętu (ang. OEM), którzy produkują pojazdy EV, jak chociażby BMW, Tesla i Daimler, oczekują, że będą mogli skorzystać z ulg i dotacji w Chinach, dlatego też firmy te opracowały strategie wzrostu, które mają ugruntować ich pozycję na danym rynku, mówi Prajyot Sathe z Frost & Sullivan. – Jednak w związku z rocznym 5% spadkiem wysokości ulg w Chinach, niektórzy producenci będą oferować alternatywne technologie, takie jak zastosowanie ogniw paliwowych, by móc ubiegać się o ulgi.

Mimo że rynek pojazdów EV rośnie we wszystkich regionach, to ogólne wyniki sprzedaży nie spełniają oczekiwań producentów aut. Producenci pojazdów w Europie oraz Ameryce Północnej nie zdołali osiągnąć zakładanego poziomu sprzedaży, główne z powodu niechęci użytkowników do wprowadzania nowych technologii, długiego czasu ładowania pojazdów oraz niewiedzy o zaletach pojazdów EV.

Podczas gdy sprzedaż na rynku pojazdów EV w USA wzrosła o 30% w porównaniu do roku 2013, liczba pojazdów PHEV oraz EV utrzymuje się na poziomie ok. 162 tys. szt., co daje wynik poniżej zakładanego poziomu sprzedaży na rok 2015 wynoszącego milion pojazdów. W ramach strategii zwiększania sprzedaży, producenci aut starają się podwoić gęstość energetyczną technologii Li-ion, by poprawić zasięg pojazdów EV.

– (…) koncentrują się również na poprawie dostępności sieci stacji ładowania pojazdów EV poprzez partnerstwa, by osiągnąć dalszy wzrost sprzedaży, zauważa Sathe. – Z kolei Tesla buduje swoją własną globalną sieć stacji ładowania pojazdów i ma już ponad 120 stacji w USA, 75 w Europie oraz 25 w Azji, a ich liczba ma się podwoić do końca tego roku.

źródło: Frost & Sullivan

AUTOR:  WNP.PL (AG)