Wzrost sektora Bosch Mobility Solutions

Grupa Bosch odnotowała wzrost swojego największego sektora – Mobility Solutions. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut obroty tego sektora w pierwszym kwartale 2015 roku zwiększyły się o 7%. Wzrost nominalny osiągnął 13%. – (…) również w tym roku nasze obroty rosły w tempie szybszym niż obroty rynku motoryzacyjnego, mówi prezes sektora Mobility Solutions, Rolf Bulander.

W 2014 r. wielkość obrotów sektora Bosch Mobility Solutions wzrosła o 8,9%, tj. dwa razy więcej niż wyniósł wzrost światowej produkcji samochodów. Sprzedaż najważniejszych układów, takich jak układ stabilizacji toru jazdy ESP i układy wtrysku bezpośredniego paliwa do silników benzynowych i diesla wzrosła o ok. 20%. W przyszłości Bosch chce oferować więcej rozwiązań, które zapewnią lepsze współdziałanie samochodów oraz innych środków transportu. – Tworzymy nową wizję indywidualnej mobilności, która będzie zintegrowana z innymi środkami komunikacji, takimi jak rowery, pociągi czy autobusy. Perspektywa Bosch jest szersza i wykracza poza to, co kryje się pod maską, wyjaśnił Bulander.

W drodze do przyszłej mobilności, Bosch podąża trzema ścieżkami: elektryfikacji, automatyzacji oraz integracji. Wg oceny Bulandera, silnik spalinowy, nawet w przypadku elektryfikacji napędu, także w kolejnej dekadzie będą stanowić podstawę wydajnej mobilności. W ciągu nadchodzących 5 lat dzięki działaniom optymalizacyjnym, zużycie oleju napędowego w silnikach Diesla ulegnie obniżeniu o kolejne 10%, a paliwa w silnikach benzynowych o blisko 20%.

W połączeniu z koncepcją elektromobilności silniki spalinowe mają być wydajniejsze. W 2025 r. 15% nowych aut na świecie będzie wyposażonych co najmniej w napęd hybrydowy. Szczególnie w dziedzinie łączenia silnika elektrycznego ze spalinowym Bosch dysponuje szerokim know-how. Wśród 30 seryjnych projektów, które przedsiębiorstwo zrealizowało w dziedzinie elektryfikacji napędów, 10 to projekty układów hybrydowych typu Plug-in dla samochodów klasy wyższej. Samochody te korzystają z silnika spalinowego na dłuższych trasach, ale w mieście mogą poruszać się z napędem czysto elektrycznym.

Zanim zostanie zrealizowana wizja zautomatyzowanej jazdy, rynek przygotowuje się do tego, zwiększając sprzedaż układów wspomagających. Na rynku tym obroty Bosch rokrocznie zwiększają się o 1/3. W ub. roku przedsiębiorstwo po raz pierwszy wyprodukowało ponad 50 mln czujników przeznaczonych dla układów wspomagających. W 2015 r. dwukrotnie zwiększy się sprzedaż czujników radarowych i czujników wideo, podobnie jak to miało miejsce w roku 2014. Bosch jest nany z produkcji czujników radarowych stosowanych np. w układach adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości. W tym roku przedsiębiorstwo wprowadzi do produkcji seryjnej szereg nowych układów – od asystenta jazdy w korku i asystenta omijania, po funkcję umożliwiającą zdalne parkowanie. Do roku 2020 na rynek ma zostać wprowadzona funkcja Highway Pilot umożliwiająca zautomatyzowaną jazdę na autostradach. Zdaniem członka zarządu Bosch, Dirka Hoheisela będzie to decydujący krok w rozwoju. – Stworzymy dzięki temu pomost od częściowo zautomatyzowanej do w pełni zautomatyzowanej jazdy. W ten sposób kierowca stanie się pasażerem. Według prognozy wzrost automatyzacji doprowadzi do znaczącego obniżenia liczby wypadków, o 1/3 w samych Niemczech.

Nad dalszym rozwojem układów wspomagających pracuje w firmie Bosch ok. 2 tys. konstruktorów, ok. 700 więcej niż przed 2 laty. Po przejęciu spółki ZF Lenksysteme (obecnie Robert Bosch Automotive Steering) przedsiębiorstwo ze Stuttgartu poprawiło pozycję wyjściową w segmencie zautomatyzowanej jazdy.

Dla rozwoju mobilności w przyszłości ważnym warunkiem jest internet. Już dziś dostarcza on w czasie rzeczywistym informacje o sytuacji na drogach, np. o wypadkach lub robotach drogowych lub też o korku kończącym się za kolejnym zakrętem. Tego rodzaju informacje mają duże znaczenie dla wysoce zautomatyzowanych funkcji jazdy. Dodatkowo kierowcy mogą znaleźć „online” wolne punkty ładowania baterii, zarezerwować je i opłacić.

– Integracja jest kluczem do sukcesu samochodów zelektryfikowanych i zautomatyzowanych, podkreśla członek zarządu Bosch, Markus Heyn. Oprócz tego prowadzi także do stworzenia nowych usług. Transmisja danych ze sterowników może stać się podstawą dla opracowania planów serwisowych lub zaleceń dotyczących niższego zużycia. Usługi te oferują wsparcie dla zarządzania flotą w spółkach leasingowych i firmach ubezpieczeniowych.

Równocześnie Bosch podłącza do internetu także inne środki transportu. Wg Bulandera rozwiązania w zakresie mobilności dotyczą także transportu intermodalnego. – Mamy produkty, wykraczające poza motoryzację, np. usługi dla mobilności w miastach.

Przykładem może być rozwiązanie programistyczne w ramach projektu Stuttgart Services. Rozwiązanie umożliwia za pomocą jednej karty procesorowej dostęp do publicznych wypożyczalni samochodów i rowerów, przejazdy pociągami i autokarami, a dodatkowo wstęp na pływalnie i do bibliotek. Tak wg słów Bulandera mogą wyglądać usługi transportowe w przyszłości.

Ponadto Bosch zrealizował rozwiązania, które integrują samochody z inteligentnymi budynkami (Smart Home). System nawigacyjny w pojeździe przekazuje sygnał do systemu w mieszkaniu i np. uruchamia ogrzewanie, jeszcze zanim kierowca dotrze do domu.

źródło: Bosch

AUTOR:  WNP.PL (AG)