Za tydzień w gliwickiej fabryce Opla oficjalnie rozpocznie się produkcja modelu Cascada – kabrioletu, którego sprzedaż ruszy w Europie od marca. Przygotowanie produkcji nowego modelu kosztowało ok. 55 mln euro. Gliwicki zakład rozbudowano o 5,6 tys. m kw.
„Szacujemy, że produkcja Cascady może wynosić od kilku tysięcy do ok. 10 tys. egzemplarzy rocznie. Wszystko zależy od tego, jak auto zostanie przyjęte na głównych rynkach, takich jak Niemcy, Włochy, Wielka Brytania czy Hiszpania” – wskazał w czwartek rzecznik General Motors Poland Przemysław Byszewski.
Łączne zdolności produkcyjne gliwickiej fabryki to ok. 207 tys. aut rocznie. W ubiegłym, słabszym dla europejskiej motoryzacji roku, zakład wyprodukował ponad 125,3 tys. samochodów, wobec blisko 174 tys. rok wcześniej. W tym roku fabryka liczy na wzrost sprzedaży wobec 2012 r., jednak w obecnej sytuacji rynkowej trudno o konkretne prognozy – wielkość produkcji będzie zależała wyłącznie od popytu.
W styczniu tego roku gliwicka fabryka wyprodukowała ponad 9 tys. samochodów, wobec blisko 13,9 tys. w tym samym czasie przed rokiem oraz ponad 13,3 tys. w styczniu dwa lata temu.
Uruchomienie produkcji modelu Cascada nie przyniosło wzrostu zatrudnienia w Gliwicach. Obecnie na terenie fabryki pracuje ok. 3 tys. osób na dwie zmiany. Na jednej linii produkcyjnej wytwarzanych jest sześć modeli: pięciodrzwiowa Astra IV, Astra GTC, OPC, Sedan, Astra Classic Sedan, a teraz także Cascada. 98 proc. produkcji trafia na eksport.
W tym roku mija 15 lat od dnia, w którym z linii produkcyjnej gliwickiej fabryki zjechał pierwszy Opel Astra.
Firma General Motors Poland rozpoczęła działalność produkcyjną w 1994 r., kiedy uruchomiono w Warszawie montaż Opla Astry, a następnie – od 1998 r. – Vectry. Warszawska montownia zakończyła działalność w czerwcu 2000 r., kiedy głównym ośrodkiem produkcyjnym General Motors w Polsce stała się otwarta w październiku 1998 r. fabryka w Gliwicach. To jeden z najnowocześniejszych zakładów tego koncernu na świecie.
GM zainwestował w Opel Polska (obecnie General Motors Manufacturing Poland) ok. 900 mln euro, a pierwszym produkowanym w tym zakładzie modelem była Astra Classic. Od listopada 2009 r. w Gliwicach powstaje Astra IV w wersji pięciodrzwiowej, a od października 2011 r. również trzydrzwiowa Astra GTC. Od 2012 wytwarzana jest Astra IV w wersji sedan. Teraz rusza produkcja kabrioletu Cascada.
Interia.pl, PAP