Rośnie znaczenie leasingu i wynajmu samochodów w Polsce

Zgodnie z wynikami podanymi przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, (PZWLP) branża wynajmu długoterminowego samochodów (CFM) urosła w 2014 r. o 10,3%.

Związek przekonuje, że wynajem długoterminowy, który jeszcze kilka lat temu był usługą o marginalnym znaczeniu, obecnie staje się jedną z głównych form finansowania flot aut służbowych w kraju.

Spośród wszystkich nowych aut osobowych wyleasingowanych w 2014, 1/3 (32%) stanowiły auta w wynajmie długoterminowym. Biorąc pod uwagę łączną sprzedaż nowych samochodów osobowych na REGON w Polsce, udział ten wyniósł 21,2%.

W 2014 r. PZWLP odegrał znaczącą rolę, jeśli chodzi o wpływ organizacji na kondycję całego rynku motoryzacyjnego w Polsce. Łączne zakupy nowych aut firm należących do Związku, a więc zarówno na potrzeby oferowanego leasingu operacyjnego z pełną lub częściową obsługą floty, jak i leasingu finansowego, wygenerowały w 2014 r. prawie 1/3 (32,2%) całkowitej sprzedaży nowych samochodów osobowych na REGON w Polsce. Członkowie organizacji zakupili ponad 64 tys. nowych aut osobowych.

Ub.rok był udany dla branży CFM w Polsce. Łączna flota 16 należących obecnie do PZWLP firm wyniosła na koniec 2014 roku prawie 126 tys. samochodów wynajmowanych długoterminowo. Branża urosła o 10,3% w stosunku do stanu na koniec grudnia 2013 r. Oznacza to, że dynamika rozwoju wynajmu długoterminowego aut w Polsce utrzymuje się od kilku lat na wysokim poziomie, oscylującym w granicach 10-12% w skali roku. Na potrzeby usług wynajmu długoterminowego, branża zakupiła w ubiegłym roku łącznie ponad 42,2 tys. nowych aut osobowych. Zdecydowana większość została nabyta przez członków PZWLP, organizacji reprezentującej ok. 80% całego rynku CFM w Polsce.

Wynajem długoterminowy samochodów służbowych, od momentu pojawienia się w Polsce ok. 20 lat temu, szybko się rozwija, co powoduje, że obecnie stanowi znaczną część nie tylko leasingowanych pojazdów flotowych, ale również wszystkich kupowanych w kraju nowych aut osobowych na REGON, mówi Marek Małachowski, szef PZWLP i dyrektor ALD Automotive Polska. I dalej: – Rynek wynajmu długoterminowego jeszcze 10 lat temu był ok. 3-krotnie mniejszy, niż obecnie, a samochody firmowe użytkowane w ten sposób stanowiły znikomą część nowych aut kupowanych przez przedsiębiorców. W 2014 roku już więcej niż co piąta firma w Polsce zdecydowała się na użytkowanie swojej floty w formule wynajmu długoterminowego.

Wśród przedsiębiorców korzystających z leasingu pojazdów, stanowiących ogółem w Polsce 2/3 kupujących nowe auta osobowe do firm, co trzeci decydował się na taki sposób finansowania i zarządzania pojazdów. Usługi CFM zaczynają w Polsce zastępować inne formy finansowania floty, takie jak zakup za gotówkę, kredyt, czy leasing finansowy. Prezes Małachowski: – Jesteśmy pewni, że w kolejnych latach, znaczenie wynajmu długoterminowego dla rynku flotowego w Polsce oraz kondycji całej branży motoryzacyjnej, będzie się nadal zwiększało. Nasz kraj upodabnia się do rynków zachodnioeuropejskich, gdzie w wynajmie długoterminowym znajduje się zdecydowana większość leasingowanych samochodów służbowych – nawet 70-80%, uzupełnia szef PZWLP.

Rok 2014 potwierdził utrzymujące się od wielu lat tendencje rynkowe. Full Service Leasing (leasing operacyjny z pełną obsługą serwisową), gwarantujący przedsiębiorcom pełen outsourcing floty, a więc zewnętrzne finansowanie oraz obsługę serwisową i administracyjną, stanowił w łącznej flocie PZWLP największy, bo aż 76% udział (95 412 aut).

Leasing z Serwisem, czyli usługa zapewniająca również zewnętrzne finansowanie floty, ale z niepełną jej obsługą, na koniec 2014 r. stanowiła 13% samochodów (16 820).

Jak wyjaśnia Marek Małachowski, Full Service Leasing pozwala na maksymalne wykorzystanie korzyści płynących z wynajmu długoterminowego pojazdów, a więc uzyskania przez firmę bardzo dużego komfortu w codziennym użytkowania aut służbowych oraz oszczędności finansowych. W zakresie finansowania pojazdów firma unika zamrażania środków na zakup floty. Jeśli zaś chodzi o obsługę serwisową i administracyjną, to dostawca usług CFM przejmuje na siebie wszystkie uciążliwe obowiązki związane z autami służbowymi – od ich rejestracji, przez naprawy, przeglądy, ubezpieczenia, likwidację szkód, a kończąc na odsprzedaży po zakończeniu użytkowania.

Dzięki uwolnieniu własnych zasobów potrzebnych do obsługi floty oraz preferencyjnym stawkom uzyskiwanym przez firmy wynajmu długoterminowego w zakresie zakupu np. części zamiennych, czy opon, przenoszonym na klienta, przedsiębiorca powinien zaoszczędzić od kilku do kilkunastu procent łącznych kosztów związanych z flotą.

Najmniejszą 11% (13.644 auta) część floty PZWLP stanowią samochody służbowe w usłudze Fleet Management (wyłącznego zarządzania). W jej przypadku przedsiębiorstwo finansuje auta we własnym zakresie, w dowolny sposób, przekazując firmie wynajmu długoterminowego jedynie opiekę administracyjną i serwisową nad swoimi pojazdami. Pomimo, że auta w wyłącznym zarządzaniu stanowią mały udział w całości pojazdów w wynajmie długoterminowym, to w 2014 r. usługa ta zanotowała znaczący, ponad 42% wzrost popularności.

– Jest to związane z pojawieniem się na rynku nowego rodzaju usług wynajmu długoterminowego, mieszczących się w kategorii Fleet Management, kierowanych do mikro firm, mówi Marek Małachowski, szef PZWLP. I dalej: – W ich efekcie dynamicznie rośnie popularność wyłącznego zarządzania. Jest to pozytywna tendencja. Pokazuje, że obecnie w Polsce nawet mikro przedsiębiorcy, poszukują już zewnętrznej i profesjonalnej obsługi floty, co prawda wciąż w niepełnym zakresie, zazwyczaj związanym tylko z serwisowaniem aut, ale jednak.

Najpopularniejszymi samochodami w wynajmie długoterminowym w łącznej flocie PZWLP na koniec 2014 r. były Ford Focus, Skoda Octavia, Skoda Fabia i Toyota Yaris. Dominującym napędem pozostawał wciąż silnik Diesla (74% pojazdów).

Pierwszą trójkę największych w Polsce firm wynajmu długoterminowego samochodów (CFM), biorąc pod uwagę nie tylko członków PZWLP reprezentujących ok. 80% rynku, ale również niezrzeszoną, lecz wspólnie raportującą ze Związkiem firmę Masterlease, stanowią po IV kwartale 2014 r. kolejno: LeasePlan Fleet Management Polska (23 764), Masterlease (21 943) oraz Arval (16 654).

Do najważniejszych zjawisk, mających wpływ na funkcjonowanie i rozwój branży wynajmu długoterminowego w ub. roku, należy zaliczyć dwukrotną zmianę przepisów w zakresie odliczania podatku VAT od kosztów zakupu i eksploatacji samochodów użytkowanych przez firmy. Od 1 stycznia 2014 r. wróciła w przypadku tzw. aut z kratką możliwość odliczenia całości podatku od towarów i usług. Spowodowało to znaczny wzrost zakupów tego typu pojazdów przez firmy, szacowany przez IBRM Samar na 23,5 tys. samochodów.

– „Kratki” stanowiły znikomy udział w ogólnie zakupionej w 2014 r. liczbie samochodów w wynajmie długoterminowym, mówi M.Małachowski. – Zgodnie z naszymi szacunkami, było to mniej niż 2 tys. aut. Pozostałe ponad 20 tys. samochodów tego typu, zostało zakupionych przez firmy, w większości przypadków przez mikro przedsiębiorstwa, w innych formach finansowania – ze środków własnych, na kredyt, w leasingu finansowym. Pojawienie się tzw. kratek wywołało jednorazowy dodatkowy popyt, który w efekcie spowodował zniekształcenie ogólnego obrazu rynku w zakresie sprzedaży nowych samochodów do firm w 2014 roku, dodaje szef PZWLP.

Od 1 kwietnia wprowadzone zostały zmiany w zasadach odliczania VAT od kosztów zakupu i eksploatacji aut firmowych. Po raz pierwszy w Polsce, nowe przepisy rozgraniczyły użytkowanie przez przedsiębiorców samochodów wyłącznie do celów służbowych oraz korzystanie z nich także na potrzeby prywatne. Od zakresu wykorzystania pojazdu firmowego, czyli tylko do celów związanych z działalnością gospodarczą lub w sposób mieszany (służbowo i prywatnie), uzależniona została wysokość możliwego do odliczenia podatku VAT.

W 2014 r. branża wynajmu długoterminowego rozwijała się także pod względem rozwiązań ekologicznych we flotach. Na rynku pojawiły się kolejne usługi wspomagające przedsiębiorców w projektowaniu i użytkowaniu w działalności biznesowej parków samochodów służbowych przyjaznych środowisku naturalnemu. Obserwowany był również dalszy wzrost świadomości polskiego biznesu, w odniesieniu do działań ekologicznych w zakresie flot. Niestety, pomimo że liczba samochodów ekologicznych, a więc z napędem hybrydowym i w pełni elektrycznym, w ub. roku wzrosła, to udział tego typu pojazdów w polskich flotach jest wciąż marginalny. Niska popularność aut ekologicznych dotyczy w równym stopniu całego rynku flotowego w Polsce, niezależnie od formy finansowania pojazdów.

– Do przyśpieszenia wzrostu liczebności aut elektrycznych, konieczna jest odpowiednia stymulacja prawno-podatkowa ze strony państwa, mówi Marek Małachowski. – Wówczas użytkowanie tego typu pojazdów stanie się dla biznesu opłacalne nie tylko pod względem wizerunkowym, ale i ekonomicznym. Kluczowa jest także kwestia znaczącego rozwoju publicznych punktów ładowania samochodów o napędzie elektrycznym, co pozwoli na komfortowe i efektywne użytkowanie takich pojazdów w normalnej, codziennej działalności biznesowej firm, dodaje M.Michałowski.

Co w nowym roku?

Do najważniejszych wydarzeń w 2015 roku, które będą miały wpływ na funkcjonowanie branży wynajmu długoterminowego samochodów, będzie należało planowane od 1 lipca wprowadzenie możliwości odliczenia podatku VAT od paliwa aut wykorzystywanych przez firmy. Istotną zmianą prawną, która została już wprowadzona od początku roku, jest określenie zasad opodatkowania pracowników z tytułu prywatnego użytkowania aut firmowych.

Dla Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów rok 2015 jest szczególnie ważny, ponieważ organizacja obchodzi w nim jubileusz 10 lat swojej działalności. Łączna flota pojazdów wynajmowanych długoterminowo przez członków organizacji zwiększyła się blisko czterokrotnie. PZWLP jest obecnie ważnym głosem branży wynajmu długoterminowego samochodów oraz posiada znaczący wpływ na kondycję całego rynku motoryzacyjnego w Polsce.

wnp.pl, AUTOR:  POLSKI ZWIĄZEK WYNAJMU I LEASINGU POJAZDÓW