Rewolucyjne akumulatory „Dream” od Hyundai’a

Hyundai wyznaczył marcową datę ujawnienia swojej zupełnie nowej, pilotażowej linii akumulatorów EV typu all-solid-state, nazwanej akumulatorami „Dream”. Firma zapowiada, że nowe baterie „znacząco” zwiększą zasięg pojazdów elektrycznych. Chodzi m.in. o odblokowaniu szybszego ładowania i zwiększonej gęstości energii.

Pierwsze informacje na temat pilotażowej linii całkowicie półprzewodnikowych akumulatorów do pojazdów elektrycznych pojawiły się podczas Dnia Inwestora CEO 2023, podczas którego producent samochodów przedstawił swoje ambicje, aby stać się światowym liderem w dziedzinie technologii akumulatorów do pojazdów elektrycznych. W ciągu dziesięciu lat przeznaczył 9 miliardów dolarów na opracowanie najnowocześniejszej gamy akumulatorów.

Obecnie pieniądze te są inwestowane w akumulatory półprzewodnikowe, niklowo-kobaltowo-manganowe (NCM) i litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP). W styczniu 2025 r. ujawniono, że pilotażowe baterie półprzewodnikowe są już prawie gotowe. 9 lutego 2025 r. ET News poinformowało, że Hyundai przygotowuje ceremonię otwarcia tej baterii w swoim centrum badawczym w Uiwang w Korei Południowej w marcu.

Oczekuje się, że marzec będzie również pierwszym sygnałem, że pilotażowa linia w pełni półprzewodnikowa wejdzie do produkcji na pełną skalę. Znawcy branży spodziewają się, że pierwszy prototyp pojazdu elektrycznego wykorzystującego baterie zostanie wprowadzony pod koniec 2025 roku, dając społeczeństwu pierwszą okazję do przetestowania technologii w terenie.

Oczekuje się, że akumulatory półprzewodnikowe zapoczątkują nową erę pojazdów elektrycznych, z większym zasięgiem, wyższą gęstością energii, szybszym ładowaniem i wyższym bezpieczeństwem reklamowanymi jako ich kluczowe zalety. Jednakże, mimo że są one opracowywane od pewnego czasu, żadne akumulatory do pojazdów elektrycznych w tej kategorii nie stały się jeszcze dostępne na rynku.

Inni producenci samochodów pracowali nad tą technologią, ale znaczące przeszkody produkcyjne i słaba stabilność stanowiły ogromne wyzwanie. Chociaż Hyundai wyraźnie wyprzedza konkurencję, nawet południowokoreański gigant motoryzacyjny przyznaje, że nie spodziewa się rozpoczęcia masowej produkcji tych akumulatorów do co najmniej 2030 roku, a pierwsze pojazdy elektryczne wykorzystujące te baterie pojawią się wkrótce potem.

Linia pilotażowa jest stosunkowo niewielkim krokiem w rozwoju tych baterii, ale ma ogromny potencjał. Podobnie jak większość producentów samochodów, Hyundai polega na partnerach takich jak SK On, LG Energy Solution i CATL. Jeśli się powiedzie, nowe baterie mogłyby umożliwić produkcję wewnętrzną, co dałoby ogromną przewagę nad konkurencją, przy zwiększonej produkcji i znacznie niższych kosztach. 

Źródło: evertiq.pl